Citat:
Ursprungligen postat av
LogiskTanke
(1) Spelar det någon roll i vilken ordning man placerar adjektiven?
Exempel:
Hon har svart, krulligt hår.
Hon har krulligt, svart hår.
Alternativ ett låter mycket bättre i mina öron. ...
(2) Tror för övrigt att kommateringen är felaktig, så en förklaring för den vore underbart.
2. Huvudregel för komma mellan två adjektiv: Kommatecken behövs bara när första adjektivet kan uppfattas som ett adverb hörande till det andra:
Nu söker jag ett mindre, välvårdat torp.
Där har vi två adjektiv som måste skiljas av komma och i tal skiljs av en mikropaus.
Huvudregel mot kommatering: Komma används inte i rubriker och helst inte i meningar kortare än en spaltbredd i tidningen, säg 30–50 tecken.
Huvudregel för kommatering: Komma används när det bidrar väsentligt till den strukturella avkodningen av en mening. I text som är avsedd som manus för uppläsning kan man vara generös med kommatecken.
1. Ordningen kan bland annat användas för att undvika problemet med adverb:
Nu söker jag ett välvårdat mindre torp.
På svenska kan man till och med skriva ihop adjektiven »svartkrulligt hår«. Det har troligen en lite mera specifik betydelse än »svart krulligt hår«.
Annars kan ordningen antyda hur man kvalificerar ett substantiv i två steg:
Till lammgrytan väljer vi ett rött portugisiskt vin.
Till lammgrytan väljer vi ett portugisiskt rött vin.
Till lammgrytan väljer vi ett portugisiskt rödvin.
Det adjektivet som står närmast substantivet är ofta det mest självklara, så självklart att man kan skriva ihop ibland.
Den som väljer ett rött portugisiskt vin kanske tycker det är onödigt att frakta vin över halva jordklotet och då väljer man region före färg.
I engelskan kan man knappast skriva ihop “red wine” eller “black curly”. För övrigt gäller nog samma grundregler som i svenskan. Det är sällan komma behövs mellan två adjektiv.