2013-12-15, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Du har besvarat din egen fråga, eller hur?

Hur det är i engelskan är jag inte hundra på, men generellt är det likadant som på svenska vill jag minnas är kontentan av de diskussioner jag tagit del av i ämnet.

Jag besvarade min fråga på sätt och vis, ja. Men i själva verket undrade jag ifall det fanns någon regel för vad som skall vara först?
Citera
2013-12-15, 22:24
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LogiskTanke
(1) Spelar det någon roll i vilken ordning man placerar adjektiven?

Exempel:

Hon har svart, krulligt hår.

Hon har krulligt, svart hår.

Alternativ ett låter mycket bättre i mina öron. ...

(2) Tror för övrigt att kommateringen är felaktig, så en förklaring för den vore underbart.
2. Huvudregel för komma mellan två adjektiv: Kommatecken behövs bara när första adjektivet kan uppfattas som ett adverb hörande till det andra:
Nu söker jag ett mindre, välvårdat torp.
Där har vi två adjektiv som måste skiljas av komma och i tal skiljs av en mikropaus.

Huvudregel mot kommatering: Komma används inte i rubriker och helst inte i meningar kortare än en spaltbredd i tidningen, säg 30–50 tecken.

Huvudregel för kommatering: Komma används när det bidrar väsentligt till den strukturella avkodningen av en mening. I text som är avsedd som manus för uppläsning kan man vara generös med kommatecken.

1. Ordningen kan bland annat användas för att undvika problemet med adverb:
Nu söker jag ett välvårdat mindre torp.
På svenska kan man till och med skriva ihop adjektiven »svartkrulligt hår«. Det har troligen en lite mera specifik betydelse än »svart krulligt hår«.

Annars kan ordningen antyda hur man kvalificerar ett substantiv i två steg:
Till lammgrytan väljer vi ett rött portugisiskt vin.
Till lammgrytan väljer vi ett portugisiskt rött vin.
Till lammgrytan väljer vi ett portugisiskt rödvin.
Det adjektivet som står närmast substantivet är ofta det mest självklara, så självklart att man kan skriva ihop ibland.

Den som väljer ett rött portugisiskt vin kanske tycker det är onödigt att frakta vin över halva jordklotet och då väljer man region före färg.

I engelskan kan man knappast skriva ihop “red wine” eller “black curly”. För övrigt gäller nog samma grundregler som i svenskan. Det är sällan komma behövs mellan två adjektiv.
Citera
2013-12-15, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
2. Huvudregel för komma mellan två adjektiv: Kommatecken behövs bara när första adjektivet kan uppfattas som ett adverb hörande till det andra:
Nu söker jag ett mindre, välvårdat torp.
Där har vi två adjektiv som måste skiljas av komma och i tal skiljs av en mikropaus.

Huvudregel mot kommatering: Komma används inte i rubriker och helst inte i meningar kortare än en spaltbredd i tidningen, säg 30–50 tecken.

Huvudregel för kommatering: Komma används när det bidrar väsentligt till den strukturella avkodningen av en mening. I text som är avsedd som manus för uppläsning kan man vara generös med kommatecken.

1. Ordningen kan bland annat användas för att undvika problemet med adverb:
Nu söker jag ett välvårdat mindre torp.
På svenska kan man till och med skriva ihop adjektiven »svartkrulligt hår«. Det har troligen en lite mera specifik betydelse än »svart krulligt hår«.

Annars kan ordningen antyda hur man kvalificerar ett substantiv i två steg:
Till lammgrytan väljer vi ett rött portugisiskt vin.
Till lammgrytan väljer vi ett portugisiskt rött vin.
Till lammgrytan väljer vi ett portugisiskt rödvin.
Det adjektivet som står närmast substantivet är ofta det mest självklara, så självklart att man kan skriva ihop ibland.

Den som väljer ett rött portugisiskt vin kanske tycker det är onödigt att frakta vin över halva jordklotet och då väljer man region före färg.

I engelskan kan man knappast skriva ihop “red wine” eller “black curly”. För övrigt gäller nog samma grundregler som i svenskan. Det är sällan komma behövs mellan två adjektiv.

Tack så mycket, otroligt lärorikt svar.
Citera
2013-12-16, 01:19
Medlem
Hej,
Kan skrattljudande ord räknas som interjektioner?
Vad räknas sådana som annars?

Exempel: Hähä, haha
"Min styrka, min bibel, min anteckningsbok gnäggade de åt, hähä och hoho"
( Jag Lars Hård, Fridegård)
Citera
2013-12-16, 02:04
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steppenwolf
... Kan skrattljudande ord räknas som interjektioner? ...
Ja, inte bara kan: de bör räknas dit, även om de kan uppträda som substantiv.

Ref. SAOL.
Citera
2013-12-16, 16:38
Medlem
En kvinna blir inbjuden till anställningsintervju. På intervjun är hon nervös. Efter intervjun, i sin ensamhet, tänker hon att intervjuaren nog också la märke till hennes nervositet.

1. Är det rätt att använda också i denna mening?
2. Vilken innebörd har ordet i meningen i så fall? Räknas hon som den första och intervjuaren som den andra, därav ordet också? eller har ordet en annan innebörd i meningen, någon slags utfyllnad?
Citera
2013-12-16, 18:38
Medlem
(1) Är pluralformen av dess, dessas, en accepterad form vid akademiska rapporter?

(2) Är båda dessa former korrekta vid brev? Vilken bör användas?

Hej,

jag heter ...

eller

Hej,

Jag heter ...
Senast redigerad av LogiskTanke 2013-12-16 kl. 18:47.
Citera
2013-12-16, 18:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashfever
En kvinna blir inbjuden till anställningsintervju. På intervjun är hon nervös. Efter intervjun, i sin ensamhet, tänker hon att intervjuaren nog också la märke till hennes nervositet.

1. Är det rätt att använda också i denna mening?
2. Vilken innebörd har ordet i meningen i så fall? Räknas hon som den första och intervjuaren som den andra, därav ordet också? eller har ordet en annan innebörd i meningen, någon slags utfyllnad?

1. Om du vill så fungerar det. Om du inte vill kan du stryka det.

2. Om det är hon som tänker så blir hon första person.
Citera
2013-12-16, 19:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
(1) Är pluralformen av dess, dessas, en accepterad form vid akademiska rapporter?

(2) Är båda dessa former korrekta vid brev? Vilken bör användas?

Hej,

jag heter ...

eller

Hej,

Jag heter ...

1. Dessas är ägandeformen av det demonstrativa pronomenet dessa och pluralis av denne/denna/detta. Det ska således inte användas i den mening du frågar om.

2. Finns en säsrskild tråd:

(FB) Att använda stor bokstav efter kommatecken?
Citera
2013-12-16, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
1. Dessas är ägandeformen av det demonstrativa pronomenet dessa och pluralis av denne/denna/detta. Det ska således inte användas i den mening du frågar om.

2. Finns en säsrskild tråd:

(FB) Att använda stor bokstav efter kommatecken?

Menar givetvis ägandeformen, förlåt.
Citera
2013-12-16, 19:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Menar givetvis ägandeformen, förlåt.

Inte av dess som du skrev.
Citera
2013-12-16, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Inte av dess som du skrev.

Det förstod jag efter din första kommentar. Är det inte rätt uppenbart att jag inte förstår ordet och dess användningsområde?

Istället för att skriva två inlägg där du förklarar samma sak kunde du förklarat ordet i ett då du redan efter din första läsning förstod vad jag i själva verket syftade på. Du förklarar inte ens frågan, utan du konstaterar endast att jag har tagit miste på vilket ord det är genitivformen till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in