2013-12-14, 15:38
Medlem
sparassiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja jag vet, men jag ville visa ett exempel på just det fenomenet. Min poäng är att "för" är redundant i "risken för att".
Jag förstod din poäng, men ditt argument var ju lite galet. Skillnaden mellan "risken för att" och "risken att" är som sagt knappast att den förra implicerar att risken är önskvärd.
Citera
2013-12-14, 15:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparassis
Jag förstod din poäng, men ditt argument var ju lite galet. Skillnaden mellan "risken för att" och "risken att" är som sagt knappast att den förra implicerar att risken är önskvärd.

Nu skriver du "knappast" och jag skrev "kan". Om vi ska fortsätta att missuppfatta varandra så kan vi nog hålla på ett bra tag till. I valet mellan "risken att..." och "risken för att..." är, enligt mig, det senare inte aktuellt. Det är essensen i mitt resonemang.
Senast redigerad av HerrGickhan 2013-12-14 kl. 16:15.
Citera
2013-12-15, 16:25
Medlem
Säg att person B gör/säger (eller vilket annat verb som helst) något som han inte borde.

Person A har överseende med det och det beror till viss del på hans förståelse för person B:s okunskap/brister/oerfarenheter osv.

Finns det något sätt att uttrycka Person A:s handling att "köpa det hela" och samtidigt ta med eller peka på underlaget/bakgrunden/orsaken?

Ungefär i stil med: Läraren bjuder på (att svordomar förekommer) med tanke på ungdomarnas låga ålder.

Vet inte om jag lyckas göra mig förstådd, hoppas att någon förstår.
Senast redigerad av flashfever 2013-12-15 kl. 16:29.
Citera
2013-12-15, 16:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashfever
Säg att person B gör/säger (eller vilket annat verb som helst) något som han inte borde.

Person A har överseende med det och det beror till viss del på hans förståelse för person B:s okunskap/brister/oerfarenheter osv.

Finns det något sätt att uttrycka Person A:s handling att "köpa det hela" och samtidigt ta med eller peka på underlaget/bakgrunden/orsaken?

Ungefär i stil med: Läraren bjuder på (att svordomar förekommer) med tanke på ungdomarnas låga ålder.

Vet inte om jag lyckas göra mig förstådd, hoppas att någon förstår.

Ha överseende med.
Citera
2013-12-15, 16:48
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
... Person A har överseende med det och det beror till viss del på hans förståelse för person B:s okunskap/brister/oerfarenheter osv. ...
A har överseende med B:s [tölpaktiga stil] ... har du själv nämnt. Det fungerar väl bra.

A ursäktar B med hänsyn till dennes ungdom.

PS: Nu ser jag att HerrGickhan är på samma linje med första rekommendationen.
Senast redigerad av egon2b 2013-12-15 kl. 17:09.
Citera
2013-12-15, 17:15
Medlem
Citat:
Ha överseende med.

Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
A har överseende med B:s [tölpaktiga stil] ... har du själv nämnt. Det fungerar väl bra.

A ursäktar B med hänsyn till dennes ungdom.

Okej, tack för hjälpen.
Citera
2013-12-15, 17:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b

Jepp. Däremot såg jag inte att det stod i ursprungsinlägget. Jag vill dock påpeka att exemplet [i det inlägget] om att "ha överseende" med svordomar "med tanke på ungdomarnas låga ålder" låter som omvänd verklighet. Där torde läraren inte ha överseende [eller acceptera] snarare tvärtom.
Senast redigerad av HerrGickhan 2013-12-15 kl. 18:00.
Citera
2013-12-15, 17:54
Medlem
Citat:
Jepp. Däremot såg jag inte att det stod i ursprungsinlägget. Jag vill dock påpeka att exemplet [i det inlägget] om att "ha överseende" med svordomar "med tanke på ungdomarnas låga ålder" låter som omvänd verklighet. Där torde läraren inte ha överenseende [eller acceptera] snarare tvärtom.

Det stämmer nog. Det är i lägre åldrar som man tillrättavisar mer så att det (helst) inte upprepas och accepteras. Det var mer en antydan på det tidigare om att handla överseende med någon som inte vet bättre.
Citera
2013-12-15, 18:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det stämmer nog. Det är i lägre åldrar som man tillrättavisar mer så att det (helst) inte upprepas och accepteras. Det var mer en antydan på det tidigare om att handla överseende med någon som inte vet bättre.

Lite kuriosa. Jag såg att jag satt ihop överens och överseende till "överenseende". Det ordet finns inte, men det gör däremot överinseende som betyder "uppsikt".

Det gäller för rektorn att ha överinseende så att lärarna inte har överseende med elevernas svordomar.
Citera
2013-12-15, 18:20
Medlem
Citat:
Det gäller för rektorn att ha överinseende så att lärarna inte har överseende med elevernas svordomar.

Ja, det låter både rätt och roligt. (påståendet alltså)
:-)
Citera
2013-12-15, 19:34
Medlem
Spelar det någon roll i vilken ordning man placerar adjektiven?

Exempel:

Hon har svart, krulligt hår.

Hon har krulligt, svart hår.

Alternativ ett låter mycket bättre i mina öron.

Och, hur är det i engelskan?

She has black, curly hair.
She has curly, black hair.

Tror för övrigt att kommateringen är felaktig, så en förklaring för den vore underbart.
Citera
2013-12-15, 20:51
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LogiskTanke
Spelar det någon roll i vilken ordning man placerar adjektiven?

Exempel:

Hon har svart, krulligt hår.

Hon har krulligt, svart hår.

Alternativ ett låter mycket bättre i mina öron.
Du har besvarat din egen fråga, eller hur?

Hur det är i engelskan är jag inte hundra på, men generellt är det likadant som på svenska vill jag minnas är kontentan av de diskussioner jag tagit del av i ämnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in