2013-12-16, 19:05
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Och här handlar det om 1 1/2 år. Och inget syns i materialet om några samtalsuppgifter avseende detta abonnemang.

Varför håller vi ens på och käftar med dessa tomtar?

Förmodligen för att du tror dig veta bättre om allt men samtidigt klarar du inte ens av att räkna antal gångna månader rätt. Abonnemang faktureras i efterskott, då man inte vet hur abonnenten kommer att använda detsamma i förväg, och det innebär att juli månads samtal faktureras i augusti.

Augusti 2010 -> Augusti 2011 = 12 månader

Polisen fick vetskap om aktuell mobil 2011-09-13, grovt räknat 1 1/2 månader från 1/8 2011

12 + 1 1/2 = 13 1/2 != 18 <=> 1 1/2 år.
Citera
2013-12-16, 19:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Nähä, men då borde presenningen varit grön.
Jag vet inte vilka idéer FS påståtts ha haft, men inte att gömma kroppen i en vit presenning tio meter från en vändplan.
Citera
2013-12-16, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag vet inte vilka idéer FS påståtts ha haft, men inte att gömma kroppen i en vit presenning tio meter från en vändplan.

Tja, någon fick uppenbarligen den idén.
Varför inte FS?
Citera
2013-12-16, 19:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightHawks
Förmodligen för att du tror dig veta bättre om allt men samtidigt klarar du inte ens av att räkna antal gångna månader rätt. Abonnemang faktureras i efterskott, då man inte vet hur abonnenten kommer att använda detsamma i förväg, och det innebär att juli månads samtal faktureras i augusti.

Augusti 2010 -> Augusti 2011 = 12 månader

Polisen fick vetskap om aktuell mobil 2011-09-13, grovt räknat 1 1/2 månader från 1/8 2011

12 + 1 1/2 = 13 1/2 != 18 <=> 1 1/2 år.
Samtalen i juli 2010 fakturerades i augusti 2010. När fakturan var betald, eller sex månader hade gått från sista samtalet, det som inföll senast, skulle trafikuppgifterna utplånas.

Även om mamma L betalade fakturan några månader sent skulle sista trafikuppgiften utplånas senast 28 januari 2011, förutsatt att inget samtal ringdes efter 28 juli 2010.
Citera
2013-12-16, 19:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Tja, någon fick uppenbarligen den idén.
Varför inte FS?
Jag utesluter det inte. Men platsen stöder varken FB:s eller PK:s vittnesmål.
Citera
2013-12-16, 19:15
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Samtalen i juli 2010 fakturerades i augusti 2010. När fakturan var betald, eller sex månader hade gått från sista samtalet, det som inföll senast, skulle trafikuppgifterna utplånas.

Även om mamma L betalade fakturan några månader sent skulle sista trafikuppgiften utplånas senast 28 januari 2011, förutsatt att inget samtal ringdes efter 28 juli 2010.

Trafikuppgifterna i original, enligt https://lagen.nu/2003:389#K6P16aS1, som är nödvändiga för att spåra och identifiera ja men det innebär inte att operatören måste radera fakturor eller samtalsspecifikationer tillhörande till dessa fakturor.
Vakna upp lite från julmustkoman, det är långt kvar till julafton.

Lite kompletterande upplysningar:
Citat:
En räkning från operatören till konsumenten förklaras ogiltig (preskriberas) först efter tre år. Ett krav från konsumenten till operatören, exempelvis en begäran om återbetalning på grund av felaktig fakturering, preskriberas däremot först efter tio år.

Preskriptionstiden kan förlängas genom att operatören skickar krav eller påminnelse till dig eller genom att du betalar en del av skulden (preskriptionsavbrott). Då räknas en ny preskriptionstid från dagen för påminnelsen. Samma sak gäller ett krav från dig på operatören.
Senast redigerad av NightHawks 2013-12-16 kl. 19:39.
Citera
2013-12-16, 19:38
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Trafikuppgifterna i original, enligt https://lagen.nu/2003:389#K6P16aS1, som är nödvändiga för att spåra och identifiera ja men det innebär inte att operatören måste radera fakturor eller samtalsspecifikationer tillhörande till dessa fakturor.
Du har rätt ang. att skattemyndigheten kräver att man sparar fakturor och underlag minst 5 år.
Där kan man se hur telefonen använts för utg. samtal samt ev. sms......
Däremot kan man inte avgöra vad som avhandlades i samtalen
Citera
2013-12-16, 19:49
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Alla som varit på fyndplatsen borde inregistrerat att platsen var noggrant utvald.......
Kroppen o madrassen som var täckt med presseningen låg nedsänkt i en naturlig grop.....
Dold med smågranar.....
Man kan helt utesluta att någon utan lokalkännedom fixat detta.....
Citera
2013-12-16, 19:57
Bannlyst
Citat:

Lite kompletterande upplysningar:

Kan inte påminna mig om att jag sett en telefonräkning i någon FU, men någon gång blir säkert den 1a.
Citera
2013-12-16, 19:59
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FN-SOLDATEN
Alla som varit på fyndplatsen borde inregistrerat att platsen var noggrant utvald.......
Kroppen o madrassen som var täckt med presseningen låg nedsänkt i en naturlig grop.....
Dold med smågranar.....
Man kan helt utesluta att någon utan lokalkännedom fixat detta.....
När jag var där var det bara en liten sänka, som man kan hitta varsomhelst. När var du där?
Citera
2013-12-16, 20:04
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Kan inte påminna mig om att jag sett en telefonräkning i någon FU, men någon gång blir säkert den 1a.

Jag kan inte påminna mig att jag har sett en FU innehållande kvitto på ett litet tobaksinköp från en bensinmack...
Citera
2013-12-16, 20:22
Avslutad
Citat:
Duger SKL? http://www.skl.polisen.se/kriminalteknik/kemi-och-teknik/kemiska-amnen/

Det där är en allmän text om tändsatspartiklar, f ö den andra träffen man får på "tändsatspartikel" om man googlar. Jag frågade vilken expert som var källan till analysen av tändsatspartiklarnas placering i det här specifika fallet?

Du menar att avsaknaden av tändsatspartiklar i marinas kranie tyder på ett distansskott. Det finns väl någon kriminalteknisk undersökning som slår fast att avsaknaden av tändsatspartiklar i marinas kranie verkligen är anmärkningsvärt, så att det inte är precis det man kan förvänta sig av en kropp som legat ute i nästan två år? Återigen, gissar du bara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in