2013-12-16, 18:11
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nu har jag läst och inte funnit något som strider mot vad jag skrev och kan vara aktuellt i det här fallet.

Jag är ledsen men det är inte min sak att lära upp äldre människor till att förstå det som de läser.
Det föreligger ingenting i aktuell lagstiftning som förhindrar en operatör från att lagra trafikuppgifter längre än vad staten har ålagt operatören att göra.

Jag kan med lätthet plocka fram fakturauppgifter, innehållande samtalsspecifikation, långt efter att 6 månader har passerat och med ditt resonemang torde detta vara helt omöjligt eller hur?

Du hittar stöd för detta här: https://lagen.nu/2003:389#K6P6S1
Citera
2013-12-16, 18:13
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightHawks
Då handlar det inte längre om något påstått handgemäng, vilket alla fakta talade för enligt ditt inlägg alldeles nyss, utan snarare om en ren avrättning.

Dessutom bör du nog läsa på lite om blodstänk vid huvudtrauma ifall du tror att den positionen av BO skulle minimera eller helt utesluta blodstänk på motstående vägg.

Du kan börja här:
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0379073800003637
http://link.springer.com/article/10.1007/BF01355519#page-1
http://www.google.se/books?hl=sv&lr=&id=CmzVeR2h-ggC&oi=fnd&pg=PP1&dq=blood+spatter+analysis+experi ments&ots=Og1vvjq2He&sig=eldTPCQh3o3cYg5IIvmXDhHwj 90&redir_esc=y#v=onepage&q=blood%20spatter%20analy sis%20experiments&f=false

Nu slingrar du en aning. Visst kan det handla om handgemäng och även om vådaskott bara för att någon fingrade på vapnet. Och det handlar om en kula som inte hade kraft nog att komma igenom den typen av vägg som det var. Den gjorde bara ett märke. Hade det varit en 9 mm som kom med full kraft så hade hela väggen blivit nedstänkt och kulan hade försvunnit ut i skogen.
Citera
2013-12-16, 18:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightHawks
Jag är ledsen men det är inte min sak att lära upp äldre människor till att förstå det som de läser.
Det föreligger ingenting i aktuell lagstiftning som förhindrar en operatör från att lagra trafikuppgifter längre än vad staten har ålagt operatören att göra.

Jag kan med lätthet plocka fram fakturauppgifter, innehållande samtalsspecifikation, långt efter att 6 månader har passerat och med ditt resonemang torde detta vara helt omöjligt eller hur?

Du hittar stöd för detta här: https://lagen.nu/2003:389#K6P6S1
Äldre än vad?
Citat:
6 § Trafikuppgifter som krävs för abonnentfakturering och betalning av avgifter för samtrafik får behandlas till dess att fordran är betald eller preskription inträtt och det inte längre lagligen går att göra invändningar mot faktureringen eller avgiften.

Om den som uppgifterna rör har samtyckt till det, får den som tillhandahåller en allmänt tillgänglig elektronisk kommunikationstjänst behandla de uppgifter som avses i 5 § för att marknadsföra elektroniska kommunikationstjänster eller för att tillhandahålla andra tjänster där uppgifterna behövs, i den utsträckning och under den tid som är nödvändig för tjänsten eller marknadsföringen. Ett samtycke kan när som helst återkallas.

Den som tillhandahåller en allmänt tillgänglig elektronisk kommunikationstjänst skall informera den uppgiften rör om vilken typ av trafikuppgifter som behandlas och hur länge uppgifterna behandlas för sådana ändamål som anges i första och andra stycket. Informationen skall lämnas innan samtycke inhämtas.
Det är inte aktuellt i det här fallet för mamma L berättade i TR att hon tog hand om Marinas fakturor efter försvinnandet och beklagade sig över inkassokrav.

https://lagen.nu/2003:389#K6P16dS1
Citat:
16 d § Uppgifter som avses i 16 a § ska lagras i sex månader räknat från den dag kommunikationen avslutades. Vid utgången av denna tid ska den lagringsskyldige genast utplåna dem, om annat inte följer av andra stycket.

Om uppgifter som avses i första stycket begärts utlämnade före utgången av den föreskrivna lagringstiden men uppgifterna inte har hunnit lämnas ut, ska den lagringsskyldige lagra uppgifterna till dess så har skett och därefter genast utplåna de lagrade uppgifterna. Lag (2012:127).
(egen fetstil)
Citera
2013-12-16, 18:30
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Äldre än vad?

Det är inte aktuellt i det här fallet för mamma L berättade i TR att hon tog hand om Marinas fakturor efter försvinnandet och beklagade sig över inkassokrav.

(egen fetstil)

Och här handlar det om 1 1/2 år. Och inget syns i materialet om några samtalsuppgifter avseende detta abonnemang.

Varför håller vi ens på och käftar med dessa tomtar?
Citera
2013-12-16, 18:37
Medlem
MrsMagoos avatar
Vill påpeka att den danska rättsläkaren gjorde sitt utlåtande i januari 2013, och det andra är alltså uttalat om nackskottet i mars- april 2013, så det betyder att man inte backat i frågan om var skottet hade sin ingång respektive utgång.

Det är bäst att hålla reda på faktan så inte det smyger in en massa felaktigheter.
Finns tyvärr en tendens att felaktiga uppgifter framkommer, så det betyder att man håller sin teori som att det rör sig om ett skott i nacken som går ut genom ögonhålan och in i fanerväggen.
Hon låg ner är det som meddelas av analyserna-.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-12-16 kl. 18:41.
Citera
2013-12-16, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det ser sannerligen inte bra ut för Fidde om han nu funderade på att påstå att det va en olycka.
Nackskott ingår mest i kategorin avrättning. Och sov hon dessutom så är det ganska så uppenbart att det handlar om rent uppsåtligt mord. 9 januari drar spektaklet igång i Hovrätten.

Ska bli intressant att följa förhandlingarna på plats och jag hoppas på hovrättsråd i kvinnligt format- Dom har bäst hand om pissråttor av den här typen.

Jepp, jag får för mig att FS har lite "svårt" med kvinnor överlag.
Men... det kanske bara är jag...

Nej. Det ser inte bra ut för FS, och man får hoppas att det blir julefrid i vissa stugor framöver.
Intressant är bara förnamnet.

Ah, har du resten av datumen också? Finns det en agenda?
Måste planera min "julledighet".
Citera
2013-12-16, 18:40
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Nu slingrar du en aning. Visst kan det handla om handgemäng och även om vådaskott bara för att någon fingrade på vapnet. Och det handlar om en kula som inte hade kraft nog att komma igenom den typen av vägg som det var. Den gjorde bara ett märke. Hade det varit en 9 mm som kom med full kraft så hade hela väggen blivit nedstänkt och kulan hade försvunnit ut i skogen.

Det är vad du tror - ja. Ett handgemäng där BO snällt sitter kvar på sängkanten med huvudet vinklat uppåt så att hon kan titta upp mot personen. Alternativt en sexlek med en dominant kvinna som befinner sig i en undergiven position...tror du även på att tomten får plats i skorstenen?

Jag däremot tvivlar starkt på att du ens har sett en avliden människa som har blivit skottskadad i huvudet, annat än på film. Läs gärna på lite, du hittar godbitarna mot slutet av artikeln:
http://morgonsur.wordpress.com/2010/01/28/polisiar-vapenanvandning-for-dummies/
Citera
2013-12-16, 18:41
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Jepp, jag får för mig att FS har lite "svårt" med kvinnor överlag.
Men... det kanske bara är jag...

Nej. Det ser inte bra ut för FS, och man får hoppas att det blir julefrid i vissa stugor framöver.
Intressant är bara förnamnet.

Ah, har du resten av datumen också? Måste planera min "julledighet".

Ja tror att tiden va 09.15 men är inte säker. Men där runt ska det börja den 9 januari.
Nej, jag har inte resten ännu, men det tar jag reda på.

Apropå Fredag så har man ingen förhandling direkt utan det går nog bara som en fortsatt häktning.
Tror inte pissråttan gör sig besvär att resa ner då till HR. Lite onödigt och kostsamt så det kan han låta bli.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-12-16 kl. 18:46.
Citera
2013-12-16, 18:55
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Äldre än vad?

(egen fetstil)

Ja, vi förstår att du inte förstår skillnaden.
Om du hade läst innehållet i den hänvisade punkten hade du förstått vad det är för trafikuppgifter som skall raderas enligt den av dig citerade punkten:

Citat:
Den som bedriver verksamhet som är anmälningspliktig enligt 2 kap. 1 § är skyldig att lagra sådana uppgifter som avses i 20 § första stycket 1 och 3 som är nödvändiga för att spåra och identifiera kommunikationskällan, slutmålet för kommunikationen, datum, tidpunkt och varaktighet för kommunikationen, typ av kommunikation,kommunikationsutrustning samt lokalisering av mobil kommunikationsutrustning vid kommunikationens början och slut.

Att som operatör ha ett fakturaarkiv från vilket man kan ta fram samtalsspecifikationer innehållande datum, tidpunkt, nummer och samtalslängd är således inte oförenligt med aktuell lagstiftning.
PTS, som råkar vara tillsynsmyndighet inom området, har inte klagat på denna typ av fakturahantering hos någon av de fyra stora svenska operatörerna. Att experter vid aktuell myndighet skulle tolka gällande lagstiftning sämre än vad du själv gör anser jag...
Citera
2013-12-16, 18:57
Medlem
Citat:
När man gömmer en kropp i skogen där ingen skulle hitta den lägger man den inte i en vit presenning på marken ett tiotal meter från en vändplats.

Det var intressant.
Tror du alltså att FS, eller vem det nu är, ville att kroppen skulle hittas?
Citera
2013-12-16, 19:00
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Det var intressant.
Tror du alltså att FS, eller vem det nu är, ville att kroppen skulle hittas?
Nej, jag tror inte GM hade utsett en plats i förväg, som FS påståtts ha gjort.
Citera
2013-12-16, 19:03
Medlem
Citat:
Nej, jag tror inte GM hade utsett en plats i förväg, som FS påståtts ha gjort.

Nähä, men då borde presenningen varit grön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in