2013-12-16, 12:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Exodus 9.

Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Kunskap1 har förklarat för mig att alla verser som talar emot hans bild av Gud och bibeln kommer han avfärda/avfärdas han som fabrikationer och/eller feltolkningar.

Visst. Han är ju en sann mästare i att skapa sina egna ad hoc premisser.
Citera
2013-12-16, 12:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Förändringen om att ingen är utan synd. Fulla av skit ska vi leka domare och döma andra, också fulla av skit.

Lagen kan aldrig ge ett andligt liv. Lagen - bokstaven - de nedtecknade buden - kommer aldrig att kunna ge det. Det var heller aldrig någonsin lagens syfte. Lagens uppgift var att visa oss hur bristfälliga vi är. Inte att ge evigt liv. Lagen gör oss medvetna om vår synd - uppenbarar synden - avslöjar vår ofullkomlighet, våra brister. Den får oss att inse vår oförmåga att av egen kraft leva upp till Guds rättfärdighet. Men lagen finns där.

Därför är det meningslöst att försöka skaffa sig evigt liv genom laggärningar. Utan Guds ande är och förblir vi ofullkomliga fysiska varelser som går samma dystra öde till mötes som alla andra fysiska organismer. Men med Guds ande får vi kraft att stå emot synden och följa Guds vilja - och med Guds ande har vi evigt liv. För Anden är liv! Därför kom Jesus och visade vårt behov av Guds Ande, det enda som kan ge oss evigt liv.

Det är mycket svårt att se ens en tillstymmelse till bevis för 'guds' existens i denna utläggning och predikande av kristna doktriner.

Kan du skapa en sån trådämnes-koppling .... eller alternativt komme till saken?
Citera
2013-12-16, 12:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Detsamma gäller etiska aspekter. Vad som anses vara god sed idag kan inte vara bindande då, om moral är relativ. Moralisk förpliktelse i sig kan inte stoppa oss om vi inte känner en skyldighet. Moral kan därför inte vara bindande utöver vanliga mänskliga motiv, och människor måste vara motiverade att bete sig moralistiskt. Några sådana motivationer fanns inte. Rättskänslan är socialt betingad du kan hävda att du har rätt men du kan inte hävda att dom har fel, på vilka grunder isf? Det är inte lätt att moralisera med en materialistisk åskådningsform eftersom hur man än vänder och vrider på det så har ingen tolkningsföreträde och till slut hamnar vi i en subjektiv gröt.

Du förväxlar det 'absoluta' med det 'objektiva'. Det finns inga princip-hinder för en objektiv etik i en icke-teistisk världsbild.
Senast redigerad av Bogomil 2013-12-16 kl. 12:46.
Citera
2013-12-16, 12:54
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Överlag korrekt. Historicitet har inte mycket relevans för det essentiella i religion: Metafysiska (oftast med extra-kosmisk underlag) spekulationer.

Vi talar om att BEVISA 'gud's existens, något som inte kan göras med bibelns simplistiska a priori-antaganden och cirkelargumentation.

Jag vill också mena att man kan inte bevisa Guds existens. Därför är trådenstartens uppmaning omöjlig. Och då måste jag ställa mig den frågan vad gör jag då här?

Men det är min övertygelse att en stol alltid håller när jag ska sätta mig på den. Jag har satt mig många gånger nu och jag behöver inte vända på den och kolla att alla benen sitter fast och att sitsen är hållbar. Jag har en tillit till det. Och det är väl mer så jag får säga att jag kan beskriva min tro på Gud, att jag har prövat Honom i mitt liv, och att jag har en tillit till Gud nu. Och sett att det håller.

Men med det bevisar jag ju ingenting.

Det fanns en tid när några försökte banka in tron på Jesus på mig med en massa bibelcitat. Det fick ingen effekt alls.
Citera
2013-12-16, 13:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag vill också mena att man kan inte bevisa Guds existens. Därför är trådenstartens uppmaning omöjlig. Och då måste jag ställa mig den frågan vad gör jag då här?

För min del är du välkommen till at delta på vilken tråd du vill, men det betydar inte att ditt deltagande är relevant eller att du är befriat för obekväma frågor om relevans.

Citat:
Men det är min övertygelse att en stol alltid håller när jag ska sätta mig på den. Jag har satt mig många gånger nu och jag behöver inte vända på den och kolla att alla benen sitter fast och att sitsen är hållbar. Jag har en tillit till det. Och det är väl mer så jag får säga att jag kan beskriva min tro på Gud, att jag har prövat Honom i mitt liv, och att jag har en tillit till Gud nu. Och sett att det håller.

Citat:
Men med det bevisar jag ju ingenting.

Precis.
Citera
2013-12-16, 14:23
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
För min del är du välkommen till at delta på vilken tråd du vill, men det betydar inte att ditt deltagande är relevant eller att du är befriat för obekväma frågor om relevans. .

Jodå, mitt deltagande är relevant, annars hade jag inte varit här och på några andra trådar om just religion, fast jag ska nog snart dra mig ur den här tråden, DEN däremot känns inte så väldigt relevant.

Och obekväma frågor om relevans är också välkommet. Det har jag inte dragit mig för.
"Järn skärper ju järn!"

Jag har ju också även ifrågasatt sådana som är teister, som en del kallar det, när det blir lite fel.
Och även motthugg är bra, för då får man tänka till. Även om man inte är lika akademiskt skolad som du är i retorisk filosofi.
Citera
2013-12-16, 14:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jodå, mitt deltagande är relevant, annars hade jag inte varit här och på några andra trådar om just religion, fast jag ska nog snart dra mig ur den här tråden, DEN däremot känns inte så väldigt relevant.

Det är din relevans på denna tråd jag relaterar till ..... på denna tråd.

Citat:
Och obekväma frågor om relevans är också välkommet. Det har jag inte dragit mig för.
"Järn skärper ju järn!"

Motivations/utvecklings-psykologi är också irrelevant.

Citat:
Även om man inte är lika akademiskt skolad som du är i retorisk filosofi.

Du menar filosofisk terminologi .... där jag faktisk inte är mer än hyfsat kunnig amatör.

Kan vi återgå till trådämnet nu?
Citera
2013-12-16, 15:17
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Det är din relevans på denna tråd jag relaterar till ..... på denna tråd.

Motivations/utvecklings-psykologi är också irrelevant.

Du menar filosofisk terminologi .... där jag faktisk inte är mer än hyfsat kunnig amatör.

Kan vi återgå till trådämnet nu?

Jajamen!

Men det var inte motivations/utvecklings-psykologi, det var Ordspråksboken.
Tråden är under avveckling för min del då jag har sagt att jag inte kan bevisa att Gud finns. Varken med retorik eller något annat.

Men här är ett litet i sammanhanget ett icke-retoriskt historiegodis (med risk för att det åter ska klinga falskt i ditt retoriska gehör )

Den spänningsladdade existensen av Israels folk och dess väg genom tiderna är en av världs-historiens mest förvånande företeelser och samtidigt en av dess största gåtor. ”Kan någon nämna ett enda bevis för att Gud finns?” frågade Fredrik den Store den danske diplomaten greve Reventlow. ”Javisst, Ers majestät, judarna!” löd det tänkvärda svaret. Idag mer än 200 år senare skulle svaret vara än mera adekvat och vittnande om en högre makt. År 1948 upplevde Israel efter nästan 1900 års förskingring och förtryck en nationell återfödelse som suverän stat.
Citera
2013-12-16, 15:58
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Ja, och då jag tror på bibelns Gud, så är det utifrån den jag hämtar mina inlägg och formulerar om genom den kunskap jag har hämtat upp under trettio års tid. Jesus inkluderar den.
Och jag har inte pratat om din gudsbild, så att du försvarar din bild när jag diskuterar någon annans är inte relevant.
Citera
2013-12-16, 16:09
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Man känner den man umgås med Jag kan inte bevisa, det har jag sagt förut. Men ingen här på forumet kan heller om de har en partner bevisa för mig att de älskar denne. Det går ju inte, så jag har inga pretentioner på att göra detsamma. Och jag har umgåtts via Guds Ord, i bibeln, läser Psaltaren när jag behöver uppmuntran t ex. andra texter för andra tuffa situationer man har gått igenom.

Sedan har det hänt för mycket saker för att det ska vara en slump alltsammans, i mitt liv. Jag är fullt och fast övertygad om min relation med Jesus och den helige Ande. Det är inget bevis för er men för mig står det helt klart.

Om du med bevisa menar till 100% säkerhet så bör du även ha i åtanken att det inte är mycket som kan bevisas till den säkerheten om ens något. Att bevisa bortom rimligt tvivel på att ens partner verkligen älskar en bör inte vara så svårt, om inte annat så kanske man bör söka sig efter en ny partner eller fundera om ens krav inte gör att rimliga tvivel-gränsen är så långt borta att den är en prick.

Men om du ska vidhålla samma bevisningsnivå så kan du ju knappast heller påstå att din gud eller Jesus älskar dig ens om dina upplevelser skulle vara äkta.
Citera
2013-12-16, 16:10
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Särskilt används ordet entitet om någots varande som skilt från allt övrigt, som en särskild enhet.

För mig är inte Gud skiljt från allt övrigt. När Jesus skulle dö och uppstå, så sa han till lärjungarna att han skulle sända en Hjälpare. Han kommer in i oss när vi tar emot Jesus. Man kan vakan upp en natt och känna att man ska be för någon, senare visar det att den man bad för hade kanske tänkt på att ta livet av sig. Anden verkar över det vanliga kommunikationssättet som man annars har. Det man kallar övernaturligt.

Vilket icke-svar. Eller tycker du "Guds Ande" har gjort ett så bra arbete med bibeln?
Citera
2013-12-16, 16:25
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
I judendomen går liv alltid före shabbat.

Om nu så verkligen var fallet, varför knackades inte det in på stentavlan med just det budet? Jag menar det kanske känns självklart men om det inte är självklart att man inte ska slå ihjäl andra människor(förutom om...) så torde det nog inte vara så självklart att liv skulle gå före shabbat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in