Jag kan inte ge någon källa på det, annat än att avrättningar med pistol brukar ske på nära håll. Därför anser jag att detta distansskott tyder på att det inte var avsiktligt. Men jag vet inte.
Logik är inte din starka sida, vilket gör mig mycket lycklig att du inte är domare.
Ett påsittande skott är ett kraftigt indicium för uppsåtligt dödande. Därav följer inte att ett skott från längre avstånd tyder på vådaskott. I så fall skulle ju allt från drive by-shooting till älgjakt vara olyckshändelser.
Till saken hör att han inte kan dömas för mened. För det måste det bevisas att Marina inte har sagt det han påstår att hon har sagt.
Samma sak gäller för vittnet FB. - Vi har alltså två vittnen som i princip berättat samma sak: att MJ av FS fått höra att det inte skulle vara så svårt att skjuta henne när hon låg och sov (och MJ lade då lite oroad till att hon sov tungt) plus att hennes kropp aldrig skulle hittas om FS fick för sig att göra sig av med henne - plus att hon också fått veta att hon kunde ligga nedgrävd i jorden i ett planteringsbadkar. Jo-jo, här har vi att göra med en kvinna som inbillade sig att hennes sambo var ute efter hennes liv - och sedan visar det sig att det är GreathDeath&Co som varit i farten med rån, städning och för FS helt osynliga manövrer i huset.
Logik är inte din starka sida, vilket gör mig mycket lycklig att du inte är domare.
Ett påsittande skott är ett kraftigt indicium för uppsåtligt dödande. Därav följer inte att ett skott från längre avstånd tyder på vådaskott. I så fall skulle ju allt från drive by-shooting till älgjakt vara olyckshändelser.
Nja, jag vet inte, men jag tvivlar på att Marina dog till följd av älgjakt eller drive by-shooting. Om man avser att skjuta någon i huvudet och lyckas med det är det sannolikt att man gör det från nära håll.
Nu var det vittnets kreativa minnesfunktion som vi talade om, har du något att säga om det annat än att jag har rätt?
Ja, att du är ute och cyklar igen. - Det var aktuellt vittne som i de första förhören försökte tipsa polisen om olika gömställen och i det sammanhanget återberättade vad MJ sagt under något samtal.
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det om vad FS eventuellt har sagt får du nog utveckla, men jag tror inte att det har med saken att göra.
Det har mycket med saken att göra, och allt vad han sagt finns att läsa i FUP och under de olika vittnesutsagorna.
Samma sak gäller för vittnet FB. - Vi har alltså två vittnen som i princip berättat samma sak: att MJ av FS fått höra att det inte skulle vara så svårt att skjuta henne när hon låg och sov (och MJ lade då lite oroad till att hon sov tungt) plus att hennes kropp aldrig skulle hittas om FS fick för sig att göra sig av med henne - plus att hon också fått veta att hon kunde ligga nedgrävd i jorden i ett planteringsbadkar. Jo-jo, här har vi att göra med en kvinna som inbillade sig att hennes sambo var ute efter hennes liv - och sedan visar det sig att det är GreathDeath&Co som varit i farten med rån, städning och för FS helt osynliga manövrer i huset.
Jag har svårt att se likheterna i vittnesmålen. FB talar om att Marina hade uppfattat det som att FS menade att hon skulle ligga i badkaret. PK pratar om att Marina har sagt att FS uppgav att det fanns ett naturområde bakom huset där han skulle kunna göra sig av med kroppen, ingen skulle hitta henne där. Ingen hade rätt i sina profetior, och likheterna i vittnesmålen upphör där, förutom att de bådas minnen ökar med tiden, båt, fyrhjuling, Amsterdam, Allan, glykol, skjuta i sömnen...
Jag skulle tro att bruden ifråga hade en övertro på sin egen betydelse.
Varför far du med uppenbar osanning?
Eller menar du att tjejerna här är så gemena att de ljuger på herr S?
I åtalet vittnar flera av mannens tidigare flickvänner om hur rädda de varit för honom. En kvinna uppger att hon under några år tillsammans med mannen utsattes för regelbunden misshandel och att han vid ett tillfälle i ett skogsparti i Värmland slagit henne, tagit struptag och lämnat henne medvetslös.
Ja, att du är ute och cyklar igen. - Det var aktuellt vittne som i de första förhören försökte tipsa polisen om olika gömställen och i det sammanhanget återberättade vad MJ sagt under något samtal.Det har mycket med saken att göra, och allt vad han sagt finns att läsa i FUP och under de olika vittnesutsagorna.
Men nu var det om varför han kom ihåg det med pistolen och glykolen först efter 3,5 år? Svara nu på det som det är frågan om.
Men du förstår, det ändrar inte att minnena uppstod ur tomma intet flera år efteråt.
M verkar ha haft mest killkompisar.
P var ett ex.
Jag förstår det som att M var en person som pratade väldigt mycket, och det är möjligt att hon gnällde över F ganska frekvent.
Jag kan tänka mig att det var olika saker om F vid varje samtal, kanske hade P stängt av lite inför detta eviga gnäll över F som aldrig kom till det att F flyttade ut.
M pratade om hur dum F var men verkade samtidigt inte mena allvar.
Detta med vapnet drunknade i annat och kom upp när man började prata om det.
Inte så konstigt.
Jag tror att M gnällde över F dagligen (till sina vänner, men hon hade inga tjejkompisar, bara x, flirtar och syrran).
Inget ont om M men hon verkade inte ha några riktiga vänner,
hon verkade tycka om att få killars uppmärksamhet, hon gnällde över F och de sa snälla saker och hon blev boostad? Ett vanligt beteende.
Om hon upplevdes som tjatig/gnällig ang. F är det inte alls konstigt om den som lyssnade blev trött och inte riktigt tog in allt.
Jag har en gammal klasskamrat som pratar om sin (numera) x-man och det är alla möjliga sjuka saker som hon kommer med. Det var 7 år av tjat.
Jag har gått igenom faserna "hjälpa henne", "lyssna på henne", "halvt lyssna" till fasen "bla bla bla" och slutligen har jag slutat svara när hon ringer.
Har sagt "polisanmäl" och erbjudit mig att hjälpa henne, men hon gjorde aldrig det varför jag nu känner att jag inte kan eller vill hjälpa henne/bli inblandad och därför håller mig på avstånd.
Jag tror att P var i fasen "halvlyssna" eller "bla bla"
Man blir så frustrerad när en (tjej oftast) beklagar sig om och om igen men fortsätter vara ihop med personen eller låter personen bo kvar i det här fallet.
Så att minnet dyker upp senare är inte alls konstigt.
Be mig säga vad min gamla klasskompis sagt om sin man och jag kommer inte komma ihåg allt eftersom allt var vidrigt och man inte orkar ta emot allt.
Skulle jag kika på foton av henne, se hennes man, gå runt där de bodde osv. Då skulle jag nog komma ihåg.
Jag försökte i början engagera mig, lyssna osv.
Slutade med att jag sa "ring polisen" och sen orkade jag inte mer.
Som sagt, inte så konstigt om minnen kommer fram sen när han flyttat in i huset.
För mycket hemskt och hjärnan blockerar.
För man kan inte, orkar inte, förstå och höra sådant hur länge som helst.
M verkar ha haft mest killkompisar.
P var ett ex.
Jag förstår det som att M var en person som pratade väldigt mycket, och det är möjligt att hon gnällde över F ganska frekvent.
Jag kan tänka mig att det var olika saker om F vid varje samtal, kanske hade P stängt av lite inför detta eviga gnäll över F som aldrig kom till det att F flyttade ut.
M pratade om hur dum F var men verkade samtidigt inte mena allvar.
Detta med vapnet drunknade i annat och kom upp när man började prata om det.
Inte så konstigt.
Jag tror att M gnällde över F dagligen (till sina vänner, men hon hade inga tjejkompisar, bara x, flirtar och syrran).
Inget ont om M men hon verkade inte ha några riktiga vänner,
hon verkade tycka om att få killars uppmärksamhet, hon gnällde över F och de sa snälla saker och hon blev boostad? Ett vanligt beteende.
Om hon upplevdes som tjatig/gnällig ang. F är det inte alls konstigt om den som lyssnade blev trött och inte riktigt tog in allt.
Jag har en gammal klasskamrat som pratar om sin (numera) x-man och det är alla möjliga sjuka saker som hon kommer med. Det var 7 år av tjat.
Jag har gått igenom faserna "hjälpa henne", "lyssna på henne", "halvt lyssna" till fasen "bla bla bla" och slutligen har jag slutat svara när hon ringer.
Har sagt "polisanmäl" och erbjudit mig att hjälpa henne, men hon gjorde aldrig det varför jag nu känner att jag inte kan eller vill hjälpa henne/bli inblandad och därför håller mig på avstånd.
Jag tror att P var i fasen "halvlyssna" eller "bla bla"
Man blir så frustrerad när en (tjej oftast) beklagar sig om och om igen men fortsätter vara ihop med personen eller låter personen bo kvar i det här fallet.
Så att minnet dyker upp senare är inte alls konstigt.
Be mig säga vad min gamla klasskompis sagt om sin man och jag kommer inte komma ihåg allt eftersom allt var vidrigt och man inte orkar ta emot allt.
Skulle jag kika på foton av henne, se hennes man, gå runt där de bodde osv. Då skulle jag nog komma ihåg.
Jag försökte i början engagera mig, lyssna osv.
Slutade med att jag sa "ring polisen" och sen orkade jag inte mer.
Som sagt, inte så konstigt om minnen kommer fram sen när han flyttat in i huset.
För mycket hemskt och hjärnan blockerar.
För man kan inte, orkar inte, förstå och höra sådant hur länge som helst.
Nu gäller ju detta med glykol, katter och vapen PK och inte PF. Vad jag vet så bor inte PK i huset tillsammans med PF
Varför far du med uppenbar osanning?
Eller menar du att tjejerna här är så gemena att de ljuger på herr S?
I åtalet vittnar flera av mannens tidigare flickvänner om hur rädda de varit för honom. En kvinna uppger att hon under några år tillsammans med mannen utsattes för regelbunden misshandel och att han vid ett tillfälle i ett skogsparti i Värmland slagit henne, tagit struptag och lämnat henne medvetslös.
Men det gick inget vidare när de skulle vittna om det. Och inga dokumenterade skador, inga polisanmälningar, inga polisbesök hemma finns dokumenterade etc.
Vad det handlar om här är en lite (ok mycket) trasig brud som sitter och sladdrar med väninnor. Skönt att snacka skit om ett ex ju. Sedan kallas de till polisförhör och då drar de samma historia där som de gjorde för väninnorna. Och, hoppsan, kallelse till att vittna - och då håller inte historien ihop. Lyssna på ljudupptagningen, man kan inte annat än skratta.
Edit: Det var väl någon, minns inte vem, som när hon träffade FS led av så djupa depressiva attacker att förskriven medicin inte hjälpte. TYdligen tog hon inte upp det med förskrivande läkare. Vad är detta en omskrivning för då? Jo, bruk av droger.
Senast redigerad av Eerieye 2013-12-16 kl. 16:24.
Nja, jag vet inte, men jag tvivlar på att Marina dog till följd av älgjakt eller drive by-shooting. Om man avser att skjuta någon i huvudet och lyckas med det är det sannolikt att man gör det från nära håll.
Rätt många reagerar om någon siktar med en pistol på deras huvud och börjar protestera. Därför är det ofta relativt svårt att skjuta ett påsittande skott på en person som har normal medvetandegrad. Ett troligare scenario är att FS kommer in i rummet, ser Marina och skjuter från någon eller några meters håll. Eller är du övertygad att han sköt henne i bakhuvudet? Då hade det varit enklast med ett påsittande skott.