Citat:
Ursprungligen postat av
Fin
Det var ju inte vad han sa.
Han sa "
Det stämmer inte", vilket är en ok slutsats att dra då man inte kunnat placera Marina där och då. Det är inte ens troligt att det var Marina och åklagaren tyckte antagligen därför att det inte stämde. Du tolkar det som lögn, och det är till att hårddra saker och ting.
"enligt min mening". Det är RÅ:s tolkning, och därmed ingen lögn.
Hur vet du att analyserna
inte var klara och tillgängliga inför HR? Visa gärna det.
Kontakterna i telefonen tömdes vad jag förstår 22/9.
Advokaten har rätt till samma information som åklagaren, men det är upp till advokaten att ta till sig informationen. Det verkar som om det inte gjordes.
Citat:
Det var en upphissad trafiksituation. Det var inte Marina, och det var heller inte [FS]. [ohörbart] Hon berättade om en person som talade i telefon och det går inte ihop med den utredning eller bruket av deras telefon som vi... Det stämmer inte.
Åklagaren sa i HR 2011 att Marina inte pratade i telefon, och det var lögn, för han visste inte. Han visste att smygtelefonens trafik inte var analyserad, för det gick inte att analysera. Operatörerna har inte kvar trafikinformation så länge. Mobilen var tömd på kontakter, men att därifrån analysera trafiken för att se om Marina pratade i telefon är steget långt, t.o.m. omöjligt.
Han ljög om att det var hans mening, pss som jag ljuger om jag säger att det är min mening att månen är en grön ost. Det är lika självklart att det kunde ha varit Marina som pratade som att månen inte är en grön ost.
Det fanns all anledning för åklageriet att dölja smygmobilen för advokat Hansson liksom det fanns att dölja den för HR.