2013-12-15, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Nu blir det lite friskt spekulerande från min sida.
Men grundtanken är i stora drag ; Sverige oavsett regering måste sedan andra världskriget spelat ett högt internationellt spel.
Man hjälpte och hjälper t,ex USA med signalspaning mot östblocket(Catalina affären framtill dagens debatt med samarbetet FRA-NSA)
Man sålde vapen till diktaturer typ DDR, kontroversiella affärer med Indien, mer nutida vapenfabriken i Saudiarabien mm(finns säkert fler exempel)
Detta måste ha skapat och skapar än idag irritation ifrån länder som anser sig ha blivit missgynnade.
Med tanke på detta kanske det är mer underligt att det inte hänt fler "underliga" mord eller dödsfall i Sverige.
Det är väl därför min "magkänsla" säger mig att vapenaffärer kan ha haft någon koppling med mordet på
Palme, kanske också med Algernon, Cats Falck mm

Intressant att du nämner samarbetet kring robotfabriken till Saudiarabien. Verkar som om Sverige aldrig får slut på behov för nya mörkläggningar. Jag har länge funderat kring den här robotfabriken i Saudiarabien.

Varför en fabrik? För avskräckande förmåga räcker det ju med att beställa robotar, en fabrik behövs ju främst i en pågående längre konflikt där man förbrukar pansarrobotar. Nu i efterhand kan jag inte se det som något annat än att robotfabriken var tänkt att från Saudiarabien förse de Syriska rebellerna med motmedel mot Assad regimens pansar fordon.
Inte undra på att det blev locket på om denna affär och att huvuden fick rulla, Sven Tolgfors bl.a. Verkar ju vara ett beställnings jobb från USA, inte kul om det skulle komma ut att det är svensk teknik som göder Syrien konflikten, man kan ju också fråga sig hur LM Ericssons telesystem används i Syrien. Sverige var mycket mån om att inte införa EU sanktioner mot Syrien vad gäller teleutrustning, används den kanske för signalspaning i FRA anda?
Sedan har vi haft ett "självmord" på en säkerhetsvakt i Statministerns bostad! En överbefälhavare som fick sjukskriva sig! Avhopp av flera toppmoderater, Slingman med flera. Filippa Reinfeldts operation och den plötsliga skiljsmässan. Och allra mest mystiskt, "självmordet" på Sveriges hemligaste person, SSI översten och chefen för den militära underrättelsetjänsten...

Är Sverige och vårt statsbärande parti utsatt för någon form av påtryckningar? Kommer det ständigt nya skäll för nya mörkläggningar och förgrenar sig vissa delar tillbaka ända till mordet på Olof Palme? Påvilken sätt är vår nuvarande riksväktare Carl Bildt inblandad i allt det här? Inte undra på att Secret Service ser Sverige som ett högrisk land.

(Detta kanske blev lite off Topic, men nu fick jag ur mig det i alla fall... )
Senast redigerad av litentuvan 2013-12-15 kl. 23:14.
Citera
2013-12-15, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ang vem som varit på mordplatsen Tycker jag det är sannolikare att de finska flickorna minns fel efter sju år än fem vittnen efter någon eller några dagar.

Jag är också osäker på de finska flickorna. Det som får mig att bli skeptisk till de andra vittnena är att Morelius är så säker på att mördaren fanns i närheten av mordplatsen några minuter innan mordet. Men det gör också att jag håller det för osannolikt att det fanns en andra figur vid dekorimahörnet. Om spanaren på andra sidan är den Nilsson ser springa in i Tunnelgatan efter mordet, så är han säkert kvar på västra sidan till dess mordet sker.
Citera
2013-12-15, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren
Eftersom det tydligen inte var en liten lokal övning i City utan en del i ett större sammanhang med temat anti-spetsnaz (med deltagande från F7) så torde den ha
beslutats om högt upp i försvarsorganisationen.
Repeterar just delar av "Nationens intresse" av Borgnäs och där skriver han att
den militära säkerhetstjänsten i mitten av 1986 fick i uppdrag av PU att undersöka
om det fanns misstankar om militär inblandning. Varför PU tog detta initiativ kan
väl i första hand bero på deras kännedom om nämnda övning.

Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren
[b]Replik till Litentuvan om övning och försvarets uppdrag[b]
V g se mitt ovanstående inlägg.

För ett år sedan skulle jag sagt att detta vore rent nonsens, varför skulle ett flygförband från Västergötland genomföra kuppförsvarsövningar i Stockholm samma kväll som Olof Palme mördades?

Det Svenska försvaret under kalla kriget bestod igentligen på två separata ben.

A) Folkförsvaret i form av armén med 36 rörliga brigader som var övade och förberedda för en landinvasion med hyfsad förvarning och med det finska försvarsstriderna under sommaren 1944 som förebild.

B) Marinen och flyget som var tekniskt utrustade och övade för att vara en aktiv part i ett tredje världskrig mellan Sovjet imperiet och Väst makterna. Hur detta organiserades är föredömligt beskrivet av Mikael Holmström i "Den dolda alliansen". Övningsspel visade att den förmodligen bara var en tidsfråga om dagar innan Sverige skulle vara en stridande part i ett stor krig.

Det blir därför naturligt att den mer hemliga delen av det svenska försvaret byggs upp kring flygvapnet och marinen eftersom verksamheten redan är mycket hemlig och även högre befäl är säkerhetsklassade. Dessa förband hade också ha en helt annan beredskap och där igenom bättre lämpade för kuppförsvar. Vid F7 utbildades ju också de flybasjägarna som faktiskt är ett profilierat anti spetsnaz förband.

Jag är ganska säker på att det pågick en övning av kuppförsvarskaraktär i Stockholms city. Dessa delar ingick inte i en aktiv konspiration kring mordet på Olof Palme, men det utnyttjades av en liten aktions grupp för att skapa maximal förvirring och hemlighetsmakeri kring komplotten. Frågan är ju sedan, hur får man Olof Palme att ge sig ut på stan just denna kväll?

Jag har tidigare påtalat det märkliga med anropet om den Gröna Volvon, jag tror personligen att poliserna i sambandscentralen trodde detta meddelande men även de initiala rapporterna om mordet på Olof Palme var del i ett spel kring kuppövningen. Därav deras märkliga och passiva agerande, när de så småning om förstår att ett mord begåtts på riktigt blir de mycket nervösa och vill inte längre ta del i sina arbetsuppgifter eftersom dom vet att dom är lurade och delvis medskyldiga. I bröderna Poutiainens bok är poliserna i sambandscentralens försumlighet noga beskrivet, men även hur det succesivt vad efter tiden lider för söker undan dra sig sina arbetsuppgifter...
Senast redigerad av litentuvan 2013-12-16 kl. 00:00.
Citera
2013-12-16, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Nej.

Han bodde ensam på Agnes Lagerstedts gata 14.

Tack!
Intressant att han var facebook kompis med Ulf Helin som jobbade extra i Sambandscentralen under mordnatten.
Citera
2013-12-16, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ejdar
Jag gillar ideen om detta, att meddelandet gick ut till alla samt detta med hur man bygger kodord är helt klart en bra analys. Men om detta är intressant för MOP avgörs nog av VEM som går ut med meddelandet. Det måste vi ta reda på.

Ja! Man får inte koka soppa på en fjäder, avsändaren har naturligtvis central betydelse hur till vida den Gröna Volvon är ett kodmeddelande eller en påriktigt pågående fyllekörning.

Att uttyda en eventuell betydelse av kodordet är ju helt omöjligt och som mvagrippa klokt påtalat ren mysticism.
Citera
2013-12-16, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
I GMP;s morddags rekonstruktion funns inte mindre än fem vittnen som passerar Dekorimahörnan(DH) 2315-20 utan att se skymten av en ev dekorimaman.

Ca 2315: Inga Ålenius och Anja Landgre. Två skådespelerskor som varit och sett samma föreställning av Bröderna Mozart som paret Palme. De stannar en kort stund vid DH och funderar över om de ska gå igenom den stängda Brunkebergstunneln, men väljer att gå söderut på sveavägen. De ser ingen annan person vid mordplatsen. Off topic kuriosa är att Anja Landgre är dotter till Inga Landgre och Nils Poppe.

Ca 2317: Rolder med sällskap stannar vid DH under två minuter pga av illamående. Ser inga andra personer där vid tillfället. Rolder stod och rökte utanför Grand när paret Palme kom ut ur Biografen och gick då söderut på sveavägen.

Ca 2319 Nicola Fauzzi passerar DekorimaHörnan och ser ingen där och inte heller på Tunnelgatan där han tittar in. Om en liten stund ska han möta paret palme längre norrut på Sveavägen och lägga märke till Anders Björkman i sin "Tensonjacka".

Ca 2320 Hellgren passerar DH när han promenerar sveavägen söderut. Ser ingen på mordplatsen.

Ingen av dessa fem ovanstående vittnen har sett någon Dekorimaman och indikerar att mördaren kommer till mordplatsen som mest en dryg minut före mordet. Förutom Fauzzi är dom okända även för många granskare då de endast finns med i GMP;s rekonstruktion , publicerad endast av Sven Aner i dennes bok ”Cover-UP”.

Landgré och Åhlenius dyker också upp 2320 i GMPs rekonstruktion. Då sägs de stå vid tunnelbanenedgången intill Dekorima. Du har inte sett någon uppgift om vad de har gjort under tiden? Har de rört sig i området under de här fem minuterna blir ju deras uppgifter genast mycket mer intressanta än om de bara passerade kort.
Citera
2013-12-16, 09:32
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackrivulet
Nej jag har inget personligt emot någon involverad i och kring Palmemordet. Däremot är de bedömningar och analyser du genomför rörande Gösta Söderström så långsökta och subjektiva att man blir att undra över din agenda. Du applicerar inte alls samma bedömningsmall på andra figuranter runt Tunnelgatan. Gösta Söderström kan hållas ansvarig för en sak och det är hans misslyckade avspärrningen av brottsplatsen som riskerade försvåra den tekniska undersökningen. Något annat finns inte att hitta även om man vill.
Alla sansade bedömare förstår att polisen kom mycket snabbt och att det med stor säkerhet var gm som Yvonne N såg komma springande på David Bagares gata. Läs t.ex vad Granskningskommissionen kom fram till ..!

Men bland privatspanarna är det än i denna dag höljt i dunkel vad som hände, just p.g.a GS och hans agerande.
Citera
2013-12-16, 09:40
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Finns det någon som vet vad exakt som sades när A-L ringde polisen. Är det 100% säkert att det var UH hon talade med? Kan det vara så fatalt att sjabblet beror på att UH inte förstått var skottlossningen ägt rum? Lika osäker som KE blir när han inser att inte polisen känner till händelsen i Stockholm? Lögnerna börjar med att bortförklara missförståndet?
Men allt talar för att polisen kom mycket snabbt och inget vittne hävdade att det tog längre tid än 5 minuter. De flesta kan enas om att polisen var där 2-3 minuter efter MOP. Ambulansen kom strax efter och lämnade platsen 23:28 efter att ha gjort olika upplivningsförsök. Enligt Sabb anlände ambulansen 23:32.

Men i övrigt mycket väl insatta privatspanare tror fortfarande på långsökta förklaringar till GS och IW.
Citera
2013-12-16, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Det var en bra fråga. :-)

Jag har skrivit litet om det här: (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Olle Alsén skall alltså ha intervjuat en Mac Falkirk, en MI6 agent som sade sig ha kopierat dagordningen för Palmes Moskvamöte. (Se Tunanders uppsats Dual State The Case of Sweden) Dagordningen skall sedan ha använtts av CIA för att agitera inför svenska officerare för att Palme skulle undanröjas.

Falkirk dyker också upp hos Jallai, där denne intervjuar en IE, en fd tjänsteman på försvarsdepartementet: "IE var mkt intresserad av Frånstedts uppgifter och antydde, tycker jag, att ”Olle kan veta vem som mördade OP”. Själv ”var han övertygad om att det var CIA som gjorde det”. Han hade hört talas om det från en MI6 kontakt med namnet E O Falkirk att mördaren var italiensk New York bo. Med gissningsvis maffiakontakter. Han berättade vidare att det förekommit mkt desinformation från både MI6 och CIA angående Palmemordet vilket han tyckte, tydde på att de låg bakom mordet. Bl a var Polisspåret och Säpospåret sådana skenspår."

http://www.jallai.se/2011/08/barbrogruppen/

Vem Falkirk egentligen var är mer oklart, men här intervjuas ju en E Mac Falkirk, som några minuter in på klippet säger sig ha jobbat för MI6 (SOE) under kriget: http://www.tyresoradion.se/423

NÅgon annan får gärna fortsätta gräva...

Jag har borrat lite. Tyresöanknytningen; Ernest Mac Falkirk, är ju intressant. Jag har dock inte funnit någon sådan person i folkbokföringen men väl en Eiler Ove Falkirk; f. 1927-06-10 i Danmark. Död 2004 i Tyresö. Det förefaller vara samma person. Verkar ha bott i Tyresö; Granvägen 14, sedan 1959.
Citera
2013-12-16, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Jag har borrat lite.

Tackar! Notera att Tyresöradions Falkirk säger sig ha verkat för SOE (MI6) i Danmark under kriget. Och den namnkombinationen är ju dansk...
Citera
2013-12-16, 14:25
Medlem
hehehos avatar
Är det någon som vet vem "Tom" är som omnämns av anonym på Anérs blogg:

Är det någon som vet hur lång Anti Avsan är? Han ser betydligt längre ut än 170 cm, vilket ska vara Dekorimamannens längd. Sven måste ha känt till det sedan länge, så Avsan borde inte vara så mycket längre. Är det någon som vet om "Pekka" i programmet om polisspåren är Avsan? Jag förstår att Avsan inte är Dekorimamannen, men det är konstigt att vissa andra anser det. Motiven som har läst håller inte. Det verkar som om Sven har plockat fram en est i brist på en finländare, bara det är en polis. Det är lika dåligt som när de kom med Christer Pettersson. Skulle han ha fått tag i en revolver så hade han ha sålt den. Jag anser att det är Grandmannen (den blåögda) som är skytten men att Christer inte är Grandmannen, utan Tom. Jag vet inte om Grandmannen och Dekorimamannen är samma man. Deras ytterplagg beskrivs olika. Grandmannen och Tom har samma längd och utseende. Dekorimamannen vet jag inte hur han ser ut i ansiktet. Tom har ett kort namn men det är inte finskt. Finska kan han nog. Han bodde i Solna och kom från Norrland. Egna barn hade han inte då. En hemlös kvinna bodde hos honom ett tag har jag hört. Det kan ha varit i början av 80-talet. Det var innan mordet på Palme i alla fall eftersom han stack till Spanien 1986. Hon hade ett spädbarn och jag tror det fanns ett äldre syskon. Tom vittnade för henne i en rättegång för att hon skulle få behålla spädbarnet. Hon hade ett typiskt svenskt namn, Karolin eller Katrin kanske. Hon kanske kommer ihåg vad för bil han hade, hur han bodde och annat. Han körde motorcykel förr men bil kan han ha haft ändå. Det är inte säkert att hon lever eftersom hon inte hade så sund livsstil.
Citera
2013-12-16, 14:48
Medlem
brukerinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Är det någon som vet vem "Tom" är som omnämns av anonym på Anérs blogg:

Är det någon som vet hur lång Anti Avsan är? Han ser betydligt längre ut än 170 cm, vilket ska vara Dekorimamannens längd. Sven måste ha känt till det sedan länge, så Avsan borde inte vara så mycket längre. Är det någon som vet om "Pekka" i programmet om polisspåren är Avsan? Jag förstår att Avsan inte är Dekorimamannen, men det är konstigt att vissa andra anser det. Motiven som har läst håller inte. Det verkar som om Sven har plockat fram en est i brist på en finländare, bara det är en polis. Det är lika dåligt som när de kom med Christer Pettersson. Skulle han ha fått tag i en revolver så hade han ha sålt den. Jag anser att det är Grandmannen (den blåögda) som är skytten men att Christer inte är Grandmannen, utan Tom. Jag vet inte om Grandmannen och Dekorimamannen är samma man. Deras ytterplagg beskrivs olika. Grandmannen och Tom har samma längd och utseende. Dekorimamannen vet jag inte hur han ser ut i ansiktet. Tom har ett kort namn men det är inte finskt. Finska kan han nog. Han bodde i Solna och kom från Norrland. Egna barn hade han inte då. En hemlös kvinna bodde hos honom ett tag har jag hört. Det kan ha varit i början av 80-talet. Det var innan mordet på Palme i alla fall eftersom han stack till Spanien 1986. Hon hade ett spädbarn och jag tror det fanns ett äldre syskon. Tom vittnade för henne i en rättegång för att hon skulle få behålla spädbarnet. Hon hade ett typiskt svenskt namn, Karolin eller Katrin kanske. Hon kanske kommer ihåg vad för bil han hade, hur han bodde och annat. Han körde motorcykel förr men bil kan han ha haft ändå. Det är inte säkert att hon lever eftersom hon inte hade så sund livsstil.
Det kan være T. F*ob*rg som omtales i denne bloggen:
http://www.petrahoffblad.se/12-mordet-på-olof-palme-13492169
Tror det nevnes et annet sted i bloggen at han har bodd i Spania.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in