2013-12-13, 08:13
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FM-Hilo
De har helt sonika valt bort överklassporter, golf är ju en av de bästa formerna av motion med liten risk för skador.

Det sjuka är att bowling (!?!) är godkänt att få friskvårdsbidrag för. Kan någon förklara varför?

Ja det är ju detta som är så sjukt märkligt.
Vad har golf med överklass att göra och om det ska finnas avdrag för friskvård så undrar jag hur reglerna sätts?
Lågintensiv motion är den bästa + att golf är något i princip alla kan använda, oas ålder och väldigt många sjuka.
Citera
2013-12-13, 08:16
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Som du säger så är den friskvårdande nyttan relativt begränsad om vi väger in tiden. Är det "bara" promenader och frisk luft vi eftersträvar så kan man uppnå detta utan att behöva sätta sig i bilen och köra 4 mil till en golfbana.

Det finns ett antal krav för att friskvård skall vara avdragsgill och golf uppfyller knappast något av kraven, det gör att man på företagsnivå hellre skippar golf helt och satsar på andra aktiviteter.

Så sätta sig i bilen å åka till gym och bowlinghall är annorlunda?
Det är inte företagen som bestämmer reglerna.
Citera
2013-12-13, 08:18
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F Lars Back
Friskvårdsbidrag får man för idrotter och aktiviteter som man anses kunna klara av på en timme.

Därför försvinner möjligheten för exempelvis golf och segling.

Ok tack. Då vet jag anledningen - ...dock en märklig sådan. Men ok.
Citera
2013-12-15, 22:51
Medlem
Strandhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cateatdog
Sry att jag svarat sent. Vad menar du med försäkringsfråga?

Jo att arbetsgivarens försäkring angående friskvård inte inkluderar golf, segling eller ridning. Om du skulle skada dig när du utövar en friskvårdsaktivitet som är subventionerad (eller vad det kallas) av din arbetsgivare så går vanligtvis arbetsgivarens försäkring in och hjälper till, men den försäkringen har valt att räkna bort golf som friskvård. Därför vill inte arbetsgivaren subventionera golf.

Jag har ingen vattentät källa på allt det jag påstår utan försöker bara förklara vad min arbetsgivare har sagt till mig när jag frågade henne, så om det finns någon med andra förklaringar och hänvisningar till olika paragrafer här och där så skulle jag lita mer på dem.
Citera
2013-12-16, 14:28
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Så sätta sig i bilen å åka till gym och bowlinghall är annorlunda?
Det är inte företagen som bestämmer reglerna.

Nu brukar inte bowlinghallar och gym ligga 3 mil från stan.

Nej, det är skatteverket som bestämmer reglerna för vad som är att betrakta som avdragsgilla kostnader. Inte helt förvånande betraktas inte golf som en av dom aktiviteterna som är avdragsgill.

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/formaner/personalvard/motionannanfriskvard.4.18e1b10334ebe8bc80004376.ht ml
Citera
2013-12-19, 00:04
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Nu brukar inte bowlinghallar och gym ligga 3 mil från stan.

Nej, det är skatteverket som bestämmer reglerna för vad som är att betrakta som avdragsgilla kostnader. Inte helt förvånande betraktas inte golf som en av dom aktiviteterna som är avdragsgill.

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/formaner/personalvard/motionannanfriskvard.4.18e1b10334ebe8bc80004376.ht ml

Jo men nu bor ju inte alla i en stad. Men eftersom det finns en tidsgräns så förstår jag anledningen...
Citera
2014-01-31, 21:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Strandhugg
Jo att arbetsgivarens försäkring angående friskvård inte inkluderar golf, segling eller ridning. Om du skulle skada dig när du utövar en friskvårdsaktivitet som är subventionerad (eller vad det kallas) av din arbetsgivare så går vanligtvis arbetsgivarens försäkring in och hjälper till, men den försäkringen har valt att räkna bort golf som friskvård. Därför vill inte arbetsgivaren subventionera golf.

Jag har ingen vattentät källa på allt det jag påstår utan försöker bara förklara vad min arbetsgivare har sagt till mig när jag frågade henne, så om det finns någon med andra förklaringar och hänvisningar till olika paragrafer här och där så skulle jag lita mer på dem.

Det där med försäkring tror jag inte på, det är ju betydligt högre skaderisk i andra sporter som bandy, löpning, fotboll eller när man tränar med maskiner på gymmet.

Är man medlem i en golfklubb så har man via svenska golfförbundet en försäkring om man skulle få en boll i huvudet och tuppa av. På vilket sätt skulle man kunna göra illa sig i golf som är värre än andra idrotter där man utan större svårigheter kan bryta ben och liknande? Chansen att få en boll i huvudet är så försvinnande liten att det praktiskt taget aldrig händer, visst har det hänt och kommer hända igen men risken är ju fan så mycket större att man bryter benet i en skidbacke eller råkar åka ut för ett stup.
Citera
2014-02-02, 20:32
Medlem
Strandhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Det där med försäkring tror jag inte på, det är ju betydligt högre skaderisk i andra sporter som bandy, löpning, fotboll eller när man tränar med maskiner på gymmet.

Är man medlem i en golfklubb så har man via svenska golfförbundet en försäkring om man skulle få en boll i huvudet och tuppa av. På vilket sätt skulle man kunna göra illa sig i golf som är värre än andra idrotter där man utan större svårigheter kan bryta ben och liknande? Chansen att få en boll i huvudet är så försvinnande liten att det praktiskt taget aldrig händer, visst har det hänt och kommer hända igen men risken är ju fan så mycket större att man bryter benet i en skidbacke eller råkar åka ut för ett stup.

Du har förmodligen rätt, men försäkringsursäkten är den jag har fått förklarad för mig av min chef.
Citera
2014-02-02, 23:05
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strandhugg
Du har förmodligen rätt, men försäkringsursäkten är den jag har fått förklarad för mig av min chef.

Det är fortfarande så att friskvård via företaget skall ge maximal mängd svett per tidsenhet. Ett annat kriterium är att aktiviteten skall vara billig och lättillgänglig.

Oavsett vilket kriterium man väljer så uppfyller inte golf kravet.
Citera
2014-02-06, 15:32
Medlem
InTheBacks avatar
Citat:
I sak är det illa att inte golf kan klassas som friskvård. För oss svenne-fädrar/mödrar skulle den rabatten ha betydelse.

Men om en golfklubb hade en gymverksamhet där medlemmarna oxå via gymkortet fick tillgång till banan - hade inte detta varit svårt att neka?

Nu känns detta inte helt seriöst kanske. Men hade det funkat?

Har inte läst tråden, men vet att Sand GC har gått runt detta problem exakt såhär.
Citera
2014-02-06, 16:49
Medlem
Har du någon mer info om hur det är gjort på Sand? Faller ett sådant upplägg inte Skatteverket på läppen så går de väl in och tittar på hur gymverksamheten ser ut och vad motsvarande produkt kostar på andra träningsställen runt om och sedan kommer det ett beslut på att 2/3 av avgiften anses vara golf...
Citera
2014-02-11, 20:22
Medlem
Strandhuggs avatar
Citat:
Det är fortfarande så att friskvård via företaget skall ge maximal mängd svett per tidsenhet. Ett annat kriterium är att aktiviteten skall vara billig och lättillgänglig.

Oavsett vilket kriterium man väljer så uppfyller inte golf kravet.

Fast det stämmer inte riktigt hos vår arbetsgivare eftersom hon påstår att även en fisketur kan vara friskvård eftersom det får en att må bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in