2013-11-18, 14:57
Medlem
cateatdogs avatar
I sak är det illa att inte golf kan klassas som friskvård. För oss svenne-fädrar/mödrar skulle den rabatten ha betydelse.

Men om en golfklubb hade en gymverksamhet där medlemmarna oxå via gymkortet fick tillgång till banan - hade inte detta varit svårt att neka?

Nu känns detta inte helt seriöst kanske. Men hade det funkat?
Citera
2013-11-18, 15:35
Medlem
Strandhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cateatdog
I sak är det illa att inte golf kan klassas som friskvård. För oss svenne-fädrar/mödrar skulle den rabatten ha betydelse.

Men om en golfklubb hade en gymverksamhet där medlemmarna oxå via gymkortet fick tillgång till banan - hade inte detta varit svårt att neka?

Jag tror inte det. Vad jag har förstått, så är anledningen till att golf inte räknas som friskvård, precis som segling och ridning. en försäkringsfråga. Då har jag svårt att tro att den skulle täcka golfen bara för att klubben som tillhandahåller den kallar sig gym.
Citera
2013-11-18, 16:22
Medlem
FM-Hilos avatar
De har helt sonika valt bort överklassporter, golf är ju en av de bästa formerna av motion med liten risk för skador.

Det sjuka är att bowling (!?!) är godkänt att få friskvårdsbidrag för. Kan någon förklara varför?
Citera
2013-11-24, 14:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FM-Hilo
De har helt sonika valt bort överklassporter, golf är ju en av de bästa formerna av motion med liten risk för skador.

Det sjuka är att bowling (!?!) är godkänt att få friskvårdsbidrag för. Kan någon förklara varför?

För att det inte tar lika lång tid. Golf som friskvård, fan gå ut på banan i 4-5 timmar, det tar ju bort produktiviteten .
Citera
2013-11-25, 12:45
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
För att det inte tar lika lång tid. Golf som friskvård, fan gå ut på banan i 4-5 timmar, det tar ju bort produktiviteten .

Som du säger så är den friskvårdande nyttan relativt begränsad om vi väger in tiden. Är det "bara" promenader och frisk luft vi eftersträvar så kan man uppnå detta utan att behöva sätta sig i bilen och köra 4 mil till en golfbana.

Det finns ett antal krav för att friskvård skall vara avdragsgill och golf uppfyller knappast något av kraven, det gör att man på företagsnivå hellre skippar golf helt och satsar på andra aktiviteter.
Citera
2013-11-25, 18:19
Medlem
Strandhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Som du säger så är den friskvårdande nyttan relativt begränsad om vi väger in tiden. Är det "bara" promenader och frisk luft vi eftersträvar så kan man uppnå detta utan att behöva sätta sig i bilen och köra 4 mil till en golfbana.

Det finns ett antal krav för att friskvård skall vara avdragsgill och golf uppfyller knappast något av kraven, det gör att man på företagsnivå hellre skippar golf helt och satsar på andra aktiviteter.

Chefen på mitt jobb påstår att i princip allt som gör att vi mår bättre, oavsett om det är fysiskt eller psykiskt, kan räknas som friskvård. Det vill säga att om jag vill ta ut lite friskvårdstid för att fiska så skulle jag rimligtvis kunna göra det. Däremot sa hon nej till att ta ut tid för att sitta och spela tv-spel. Hon påstod att det skulle försämra min fysiska hälsa mer än det skulle främja min mentala hälsa. Att golf, liksom segling och ridning, inte räknas som friskvård säger hon är en försäkringsfråga. Hur det ligger till rent juridiskt kan jag inte svara på eftersom jag aldrig har brytt mig tillräckligt för att kolla upp saken.
Citera
2013-11-28, 02:45
Medlem
M-agister.Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cateatdog

Du har ingen aktuell länk som påvisar "att inte golf kan klassas som friskvård"?

Rubriken är något rörig för övrigt.

------------------------------------

Hittar artikeln Golfsporten föreslår nytt friskvårdsavdrag, som är från oklart datum. Likaså Världens sjukaste friskvårdsfråga från 2012.

Vad är då det senaste i sakfrågan?
Nu november-december 2013?
Citera
2013-11-28, 03:10
Medlem
F Lars Backs avatar
Friskvårdsbidrag får man för idrotter och aktiviteter som man anses kunna klara av på en timme.

Därför försvinner möjligheten för exempelvis golf och segling.
Citera
2013-11-28, 03:39
Medlem
M-agister.Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F Lars Back
Friskvårdsbidrag får man för idrotter och aktiviteter som man anses kunna klara av på en timme.
Där har vi det. Utrett.

Citat:
Helt i sin ordning (då). De missbelåtna som sörjer att inte kunna få bedriva natursnooker och sjöutflykter under bidragsform - de kan säkerligen pyssla med dessa icke-friskvårdsaktiviteter helgtid i stället.
Citera
2013-11-28, 11:33
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strandhugg
Chefen på mitt jobb påstår att i princip allt som gör att vi mår bättre, oavsett om det är fysiskt eller psykiskt, kan räknas som friskvård.

Då kan ju din chef skicka iväg dig för att springa New York Maraton och dessutom betala för det. Hon verkar för övrigt vara en flumpelle.

Citat:
Ursprungligen postat av F Lars Back

Även om din definition kanske är något snäv rent tidsmässigt så har du helt rätt.

Vill man använda ett arbetsgivarincitament så skall friskvård helst skapa så mycket svett på så kort tid som möjligt. Det skall dessutom vara billigt.

Golf är en utmärkt sysselsättning, speciellt för lite äldre människor, eftersom man kommer ut i friska luften och dessutom kan hålla armar och ben rörliga. Golfens betydelse som friskvård för i övrigt friska 35-åringar är dock ytterst begränsad.

Det finns dock företag (jag vet flera) som till vis del stöttar golfaktiviteter som sker indirekt via arbetet. Arbetsgivaren kan i vissa fall bidra till kostnaden för startavgifter vid s k företagsgolf dvs när man möter andra företags golfare i olika slutna tävlingar.
Senast redigerad av Moltas666 2013-11-28 kl. 11:36.
Citera
2013-11-28, 13:08
Medlem
Strandhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Då kan ju din chef skicka iväg dig för att springa New York Maraton och dessutom betala för det. Hon verkar för övrigt vara en flumpelle.

Om hon är en flumpelle eller inte vet jag inte, men ja du har rätt att man skulle kunna få friskvårdsbidrag för att springa maraton i new york. Fast ersättningen är på, som mest, 1500 kr. Så resten av omkostnaden får man ju stå för själv.
Citera
2013-12-13, 08:07
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strandhugg
Jag tror inte det. Vad jag har förstått, så är anledningen till att golf inte räknas som friskvård, precis som segling och ridning. en försäkringsfråga. Då har jag svårt att tro att den skulle täcka golfen bara för att klubben som tillhandahåller den kallar sig gym.

Sry att jag svarat sent. Vad menar du med försäkringsfråga?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in