2013-12-16, 11:17
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Många av oss har ju alla suttit & spekulerat om vad som skulle bli det kommande valets motsvarighet till språktesterna. Här har vi en klar bubblare:
(FB) Regeringen öppnar för kyrkoavslutningar igen - diskussion
2013-12-16, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Däremot tycker jag att alla som röstar skall ha mobilkameran i högsta hugg för att dokumentera "försvunna" röstsedlar, påstridigt beteende & liknande.
Att SD valsedlar kommer försvinna på vissa ställen är oundvikligt, därför rekommenderar jag alla som tänkt rösta SD att göra som jag, beställ hem blanketten istället. Då kan man dessutom fylla i den hemma utan att oroa sig för att någon tittar över ens axel.

Jag kommer givetvis titta om SD's valsedlar finns att hitta på plats ändå, och om mina förhoppningar att de är borta stämmer ska jag konfrontera första bästa valarbetare med det odemokratiska i situationen. Lugnt och sansat men högt nog så att andra hör, och dokumentera svaren i video/ljud.

Hursomhelst borde vi alla beställa hem valsedeln, för att försäkra oss om att vi utan hinder och huvudvärk kan rösta på vårt parti.
2013-12-16, 11:43
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
I vallokalerna är ju det enda möjliga fusket att slänga valsedlar i papperskorgen, här kommer mobilkamerorna väl till pass.

Det riktiga fusket skulle isåfall utspela sig när rösterna räknas. Men där kommer nog alltid att finnas folkvalda SD'are med & jag är dessutom övertygad om att det finns tillräckligt med folk från andra partier som har ryggrad nog att sätta P för valfusk.

Det kräver ju att alla som sitter med rösträkningen är med i fusket, annars blir det ju avslöjat.
Så jag tror inte att man behöver oroa sig med dagens system. Men man bör nog vara försiktig med framtida förslag om elektronisk röstning.

Nja, jag är inte så säker. Tänk dig ett valdistrikt Rinkeby eller Rosengård. I vallokalen jobbar massa sossar och kommunister med ursprung från länder där man aldrig hört talas om demokrati. Klart som tusan att det finns risk att det fuskas hej vilt.
2013-12-16, 11:46
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Nja, jag är inte så säker. Tänk dig ett valdistrikt Rinkeby eller Rosengård. I vallokalen jobbar massa sossar och kommunister med ursprung från länder där man aldrig hört talas om demokrati. Klart som tusan att det finns risk att det fuskas hej vilt.
Det kan du iofs. ha rätt i.
2013-12-16, 11:49
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
Att SD valsedlar kommer försvinna på vissa ställen är oundvikligt, därför rekommenderar jag alla som tänkt rösta SD att göra som jag, beställ hem blanketten istället. Då kan man dessutom fylla i den hemma utan att oroa sig för att någon tittar över ens axel.

Jag kommer givetvis titta om SD's valsedlar finns att hitta på plats ändå, och om mina förhoppningar att de är borta stämmer ska jag konfrontera första bästa valarbetare med det odemokratiska i situationen. Lugnt och sansat men högt nog så att andra hör, och dokumentera svaren i video/ljud.

Hursomhelst borde vi alla beställa hem valsedeln, för att försäkra oss om att vi utan hinder och huvudvärk kan rösta på vårt parti.

Inför den hypotetiska situationen att SD:s sedlar inte ligger framme, så skall du betänka följande:

Det finns en person i lokalen som är jourhavande demokrat, och det är den för vallokalen ansvarige röstmottagaren. I de flesta fall finns det fyra personer namngivna, varvid en är ordförande och en är vice ordförande. Det är ordföranden eller dennes ställföreträdare som skall åkallas i första hand. Gör man på annat sätt kan det bli ett herrans liv - då är man inte en del av lösningen, utan en del av problemet.

Förväxla inte valnämnden med de valarbetare (dvs, representanter för partier som delar ut partisedlar och har banderoller på sig) som finns i närheten. Skulle det sedan finnas stökputtar som försöker påverka så är det också en fråga som man skall lämna till valnämndens ordförande.
2013-12-16, 11:55
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ska vi verkligen låtsas som att inte alla har minst en bekant eller släkting som i slutna sällskap raljerar på ett synnerligen icke-PK sätt? Inte ens Jan Helin låtsas som att så är fallet:

Citat:
Well, låt mig ge en liten rapport från en släktmiddag i skithinken:
En person där gillar inte muslimer för han tror att de lever efter en lära som är fientligt inställd mot halvhjärtade kristna som han själv.
Han känner sig vidare övertygad om att zigenare ständigt snor saker och att judar i Israel generellt är moraliskt ramponerade.
Hans första fråga när ett otäckt brott rapporterats i tidningen är alltid om det var ”sådana där” som låg bakom.
Ni fattar läget – en dold kamera och the old man vore slut.

Det där skrev Jan Helin 2002. Jag tror inte, att Helin skulle stå för den åsikten idag. Etablissemangets hyckleri (aka politisk korrekthet) är idag m-y-c-k-e-t större.
2013-12-16, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Inför den hypotetiska situationen att SD:s sedlar inte ligger framme, så skall du betänka följande:

Det finns en person i lokalen som är jourhavande demokrat, och det är den för vallokalen ansvarige röstmottagaren. I de flesta fall finns det fyra personer namngivna, varvid en är ordförande och en är vice ordförande. Det är ordföranden eller dennes ställföreträdare som skall åkallas i första hand. Gör man på annat sätt kan det bli ett herrans liv - då är man inte en del av lösningen, utan en del av problemet.

Förväxla inte valnämnden med de valarbetare (dvs, representanter för partier som delar ut partisedlar och har banderoller på sig) som finns i närheten. Skulle det sedan finnas stökputtar som försöker påverka så är det också en fråga som man skall lämna till valnämndens ordförande.
Bra att veta, men givetvis hade jag inte tänkt skälla ut en oskyldig stackars flicka som bara råkar stå i min direkta närhet, med första bästa valarbetare menade jag givetvis någon ansvarig, som i det fall jag väljer fel kan peka mig i rätt riktning. Det är mer mitt politiska ordförråd som spökar, förstår att det även i vallokaler finns en hierarki och olika ansvarsområden.

Om det blir en sansad diskussion eller om det tar hus i helvete beror på deras svar.
Senast redigerad av hustlerinc 2013-12-16 kl. 12:01.
2013-12-16, 11:59
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:

Bra info. Tillkalla alltså ordföranden vid tecken på oegentligheter.
2013-12-16, 12:06
Moderator
Meijis avatar
Citat:

A propos din ljusa föreställning om "jourhavande demokrat"... ordföranden för en vallokal berättade förtroligt för mig (för ett par år sedan), att han brukade plocka bort SDs valsedlar från bordet med valsedlar.

Kommentar, Bergakungen?
2013-12-16, 12:10
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
Bra att veta, men givetvis hade jag inte tänkt skälla ut en oskyldig stackars flicka som bara råkar stå i min direkta närhet, med första bästa valarbetare menade jag givetvis någon ansvarig, som i det fall jag väljer fel kan peka mig i rätt riktning. Det är mer mitt politiska ordförråd som spökar, förstår att det även i vallokaler finns en hierarki och olika ansvarsområden.

Om det blir en sansad diskussion eller om det tar hus i helvete beror på deras svar.

Det blir en sansad diskussion. Om inte är det du som drar kortaste strået i den kraftmätningen. Valnämndens ordförande har stora förpliktelser att se till att demokratin fungerar och befogenheter i proportion därtill.

Men att den här granskningen du talar om fungerar är ju helt vital. Min poäng är att det finns en korrekt väg att genomföra den, och om man gör så kan man också korrigera fel som uppstått.
2013-12-16, 12:13
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
A propos din ljusa föreställning om "jourhavande demokrat"... ordföranden för en vallokal berättade förtroligt för mig (för ett par år sedan), att han brukade plocka bort SDs valsedlar från bordet med valsedlar.

Kommentar, Bergakungen?

Jag bor inte i Uzbekistan, så jag kan inte kommentera den saken.
2013-12-16, 12:24
Medlem
Citat:
Det blir en sansad diskussion. Om inte är det du som drar kortaste strået i den kraftmätningen. Valnämndens ordförande har stora förpliktelser att se till att demokratin fungerar och befogenheter i proportion därtill.

Men att den här granskningen du talar om fungerar är ju helt vital. Min poäng är att det finns en korrekt väg att genomföra den, och om man gör så kan man också korrigera fel som uppstått.
Nonchalans och förminskande av allvaret i situationen är inte långsökta förväntningar, och det är inte min "kraftmätning" som är orsaken i ett sånt fall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in