Citat:
Ursprungligen postat av
hustlerinc
Att SD valsedlar kommer försvinna på vissa ställen är oundvikligt, därför rekommenderar jag alla som tänkt rösta SD att göra som jag, beställ hem blanketten istället. Då kan man dessutom fylla i den hemma utan att oroa sig för att någon tittar över ens axel.
Jag kommer givetvis titta om SD's valsedlar finns att hitta på plats ändå, och om mina förhoppningar att de är borta stämmer ska jag konfrontera första bästa valarbetare med det odemokratiska i situationen. Lugnt och sansat men högt nog så att andra hör, och dokumentera svaren i video/ljud.
Hursomhelst borde vi alla beställa hem valsedeln, för att försäkra oss om att vi utan hinder och huvudvärk kan rösta på vårt parti.
Inför den hypotetiska situationen att SD:s sedlar inte ligger framme, så skall du betänka följande:
Det finns
en person i lokalen som är jourhavande demokrat, och det är den för vallokalen ansvarige röstmottagaren. I de flesta fall finns det fyra personer namngivna, varvid en är ordförande och en är vice ordförande. Det är ordföranden eller dennes ställföreträdare som skall åkallas i första hand. Gör man på annat sätt kan det bli ett herrans liv - då är man inte en del av lösningen, utan en del av problemet.
Förväxla inte valnämnden med de valarbetare (dvs, representanter för partier som delar ut partisedlar och har banderoller på sig) som finns i närheten. Skulle det sedan finnas stökputtar som försöker påverka så är det också en fråga som man skall lämna till valnämndens ordförande.