Citat:
Ursprungligen postat av
Gameplayer
Om någonting är så dåligt att det inte kan räddas, är väl undergång det bästa? Har man tröttnat på hela skiten (som jag tyvärr har) så känner man att det kanske vore lika bra om allt bara försvann. Det är också något som grundar sig i mig själv och hur jag är som person. Jag har alltid (åtminstone delvis) sett på världen med en främlings ögon. Jag ser mig inte riktigt som en del av den och samhället. Visst gillar jag människor egentligen (trots deras brister) men jag har med tiden blivit allt mer desillusionerad. Jag ser inte världen som en plats där jag kan bli lycklig, och jag tror det är fler än jag som känner så. Har jag något litet hopp så kanske jag känner mig mindre äcklad av världen och hur människor är. Försvinner detta så kan världen (åtminstone vad mig anbelangar) lika gärna brinna.
Jag är medveten om att du redan gjort ditt val som nihilist, samt jag respekterar det. Vissa stunder i mitt liv har jag med haft liknande tankar, bara se sig runt omkring. Men min uppfattning är att människan behöver någon som kan leda den, därav vi ser saker som religion, som inte har någon verklighetsuppfattning alls men som människan ändå väljer att följa och tro på. Samma gäller dess ledare oftast, sociopater som spelar det sociala spelet väl. De formar världen till sin egen förmån, men bryr sig inte om konsekvenser. Allting som människan inte kan förstå fruktar den istället, vilket leder till hemska saker som förintelse och död.
Vad människan behöver är någon som visa den att inte vara rädd, genom att ge den kunskap och visa vägen. Vårt samhälle hade sett väldigt annorlunda ut om det var baserat på ren kunskap. Alla dessa gener som leder till aggressivitet, mord och våldtäkt hade kunnat tagits bort vid födsel, ingen hade behövt lida. Vi hade haft piller eller mat som hade gjort att ingen behövt gå hungrig. Vapen och krig hade varit något från det förflutna. Våra gener hade gett oss perfekta kroppar. Genteknik, genmodifiering och allting som anses vara etiskt fel hade inte funnits. En ny renässans, ett nytt kapitel.
Hur detta ska ske kan jag inte svara på, det är sånt som framtiden får utvisa. Lär det ta en katastrof, ett krig eller en revolution, det är bagateller i min mening i det hela stora.