2013-12-15, 17:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BEing
Det är vi själva som skapar våra liv här och nu. Trots att vi kan tycka att "saker och ting" bara händer oss är sanningen en annan. Allt du sänder ut får du tillbaks. När du skapar kärlek i ditt liv är det kärlek du får mer av. När du hatar är det hat du kommer möta. Vi är så mycket mer än vi fått lära oss. Vi är så mycket större än vi tror.

Och trots denna tvärsäkra och evinnerligt upprepade doktrinalism finns den externa verkligheten, som du försökar snicke-snacke bort.
Citera
2013-12-15, 17:54
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Siffran 10^300 var bara ett exempel på en osannolik händelse där man skulle dra en svart kula bland 10^300 vita kulor. Min fråga var att efter hur många försök behöver man göra i snitt för att dra den svarta kulan? Det behövdes ungefär 10^293 försök i snitt. Jag jämför livet uppkomst likt den svarta kulan.

Men vad säger att livet plockade den vita kulan någorlunda genomsnittligt och inte hade lite flax som de som börjar spela lotto och vinner jackpotten inom de första månaderna?
Citera
2013-12-15, 18:01
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är ju faktisk din uppgift att presentera "bevis". Inte religionskritikerns att skapa kriterier för såna bevis, eftersom det är omöjligt med tanke på vad ni apologeter kokar ihop av ny demagogi varje vecka.
Ja, det är min uppgift att presentera bevis, och din uppgift är att lägga fram kriterier hur ett sådant bevis ser ut.
Citera
2013-12-15, 18:05
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Jag tror inte att du har hängt med här. Säg att du har 100 vita kulor och en svart. I snitt behöver du göra 100 drag för att få den svarta kulan.

Fel. 51 om jag inte tänker fel.
Citera
2013-12-15, 18:06
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Du kan se denna 3 min videoklipp, om du har tid förstås.

The End of Time -- How the Universe Will Die
Länka antingen till en vetenskaplig artikel och/eller presenterade det hela med egna ord. Jag kan inte ladda videor med min sega internet-uppkoppling.
Citera
2013-12-15, 18:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja, det är min uppgift att presentera bevis, och din uppgift är att lägga fram kriterier hur ett sådant bevis ser ut.

Du har ju redan rationalismens sannings/verklighets-kriterier. Varför ställar du dumfrågor typ: "Vad är bevis-kriterierna för transmofoglyfiering av ambroja"?
Citera
2013-12-15, 18:08
Medlem
guderis avatar
Citat:
Siffran 10^300 var bara ett exempel på en osannolik händelse där man skulle dra en svart kula bland 10^300 vita kulor. Min fråga var att efter hur många försök behöver man göra i snitt för att dra den svarta kulan? Det behövdes ungefär 10^293 försök i snitt. Jag jämför livet uppkomst likt den svarta kulan.

Men du kan inte jämföra hittepå siffror, så om vi nu en gång för alla ska ta och lägga siffran 10^300 åt sidan och ägna oss åt verkligheten istället.

Du frågade hur stor sannolikheten var att en viss molekyl skulle uppstå, det finns i det sammanhanget ett begränsat antal utfall, varav ett är riktigt, och hur du än vrider och vänder på det så är sannolikheten att just den molekylen uppstår i hela systemet stor, men på den enskilda platsen liten, precis som när du spelar på lotto, chansen att någon vinner är stor, chansen att du vinner är liten. Sen spelar det ingen roll i systemet vilka siffror du använder, ett lotto med 10^4500 rader, har efter dragningen trots allt fått fram en vinnande rad.

Med det sagt, sannolikhet varken bekräftar eller förnekar någonting av värde i diskussionen, det är bara ett matematiskt instrument, ingenting annat.
Citera
2013-12-15, 18:09
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Fel. 51 om jag inte tänker fel.
med 1 vit kula och 100 svarta kulor är p(vit kula) = 1/101 vilket ger att efter 101 försök är det sannolikt att du fått en vit kula.
Citera
2013-12-15, 18:16
Medlem
Bogomils avatar
Allt detta sannolikhets-makeri omkring vita och svarta kulor är bara kunskap1s försök på att vända upp-och-ner på finetunings-resonnemanget och flytta bevisbördan bort från sig själv.
Citera
2013-12-15, 18:20
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Vad har jag sagt att vi har bevis för? Förmodligen något helt orelaterat.
Hur och var universum kom från har jag aldrig påstått att vi har bevis för något.

Du har flera gånger påpekat att de vetenskapen kommer med omkullkastar alla existerande religioner. Detta har du sagt flera gånger men så är det inte. I din värld vill du tro och hoppas på att det är så men verkligheten är nåt annat.

Citat:
En bok skriven 2011 som blir publicerad 2012 och innehåller forskningsrön från 2010 kommer att ligga hopplöst efter det som publiceras på internet.

Det var som fan! Menar du alltså att en naturvetenskaps-bok som är skriven år 2010 inte är giltig längre på grund av nya rön? Då tycker jag synd om alla dessa elever som lär sig felaktig kunskap för mig veterligen slänger de inte böcker varje år och tar in nya.

Citat:
Ja, din tro på verkligheten plus något till, taget från religiös doktrin eller "hörsägen", mot mitt "jag vet inte". Du tar en uppfattning baserad på myt och påstår att det är likställt med att avvakta bevis. Det är det inte.

Det handlar inte om verkligheten det som vi diskuterar. Det handlar om en skapare till universum och allt annat. Vi diskuterar hur verkligheten har skapats eller kommit till och inte verkligheten i sig. Du säger hela tiden att verkligheten har kommit till: 1)Som forskarna säger. 2) Vi vet inte. 3) vi avvaktar forskarnas besked. Jag säger att det är en skapare som har skapat verkligheten.

Citat:
Det är inte likvärdigt.

Du tycker det alltså?

Citat:
Igen visar du din ignorans. Det är tyvärr inget jag kan hjälpa.

Jag tror inte att din hjälp behövs. Behåll den för dig själv. Det kan du behöva.

Citat:
I din fantasi kanske. Varför fortsätter du presentera falska dikotomier?

Vem säger att det är falskt? Du?

Citat:
Rationaliteten kommer av att man är villig att förändras efter fakta eller bevis. Dogmatiskt troende på myt trots fakta och bevis som motsäger den uppfattningen är något jag anser vara mycket sämre än rationalism. Ja.

Nu pratar du återigen om fakta och bevis Hur ska du ha det? Vad har du bevis på?

Citat:
Jodå.

Vi är av skilda meningar.
Citera
2013-12-15, 18:22
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Din tanke kom till på samma sätt som alla andras tankar. I ditt fall kombinerade du två olika begrepp som du känner till. Det är inget som aldrig har hänt tidigare, även om du aldrig tänkt just den tanken innan. Jag lovar dig att du inte är den första eller den sista som tänkt att universum kan liknas vid en atom, även om jag själv tycker liknelsen är befängd.

Jag tror inte att du någonsin kommer få in det jag vill få fram. HAHA. Vi lämnar det. Det är lika bra. Fortsätt att tänka på det jag sa om tankar så kanske det slår dig vad jag syftar på helt plötsligt och när du väl har kommit på det tror jag att du känner dig ännu mer nedslagen.
Citera
2013-12-15, 18:27
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BEing
Det är vi själva som skapar våra liv här och nu. Trots att vi kan tycka att "saker och ting" bara händer oss är sanningen en annan. Allt du sänder ut får du tillbaks. När du skapar kärlek i ditt liv är det kärlek du får mer av. När du hatar är det hat du kommer möta. Vi är så mycket mer än vi fått lära oss. Vi är så mycket större än vi tror.

Fel!

Det existerar inte någon tumregel som säger att om man är på ett visst sätt får man si och så tillbaka. Vi lever och verkar i en labyrint. Ingen får lika mycket uppmärksamhet än någon som suttit inne för mord eller bankrån ändå har dessa gjort nåt ont men får kärlek tillbaka. Inte ens religiösa får smaka på frukten av sin tro i detta liv mer än att de får tröst och rör sig bort från sånt som är skadligt för människor. Belöningen för religiösa kommer i nästa liv.

I detta liv finns det ingen tumregel för något alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in