2013-12-15, 18:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Det var inte enbart på madrassen man fann hårstrån.

"Paketet", i det här fallet, är givetvis av större intresse än själva brottsplatsen, men det hör till vanligheten att även brottsplats avspärras för sök efter spår.

Vad som är ett spår beror på omständigheterna. Hårstrån i BO hopknutna hand är av annat intresse än allehanda hårstrån i möblerna.
Citera
2013-12-15, 18:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jag kan mycket väl tänka mig ett scenario där en eller två gamla kontakter dykt upp. Så har dagen den 28e tillbringats utomhus medan natten var tänkt tillbringas i sovrummet. Så har det viftats med pistol och ett skott har smällt.

Åklagaren kommer att få problem här.

Som vanligt en spekulation helt gripen ur luften som inte backas upp av minsta fakta i fallet. De fakta som finns pekar på FS.
Citera
2013-12-15, 19:02
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Vad har det med bevisvärdering av fingeravtryck och numera hårstrån att göra ?

Du missar något väldigt väsentligt. det behövs ingen bevisvärdering, för det är inte upptagna som bevis. Enkelt. Kulhålet, blodet, skottet genom huvudet mm=bevisen
Vem skulle ni kalla som karäktärsvittne för FS ?
Citera
2013-12-15, 19:06
Avslutad
Citat:
Nu kan man inte utesluta att det kommer från GM som i så fall kan vara en annan person än FS.

Men det behöver inte vara gm:s hår! Det finns ett stort sannlkhetsutrymme för att de kan ha kommit dit före mordet, därför ger inte en analys något. Hade de varit funna i ett sammanhang där de pekade direkt mot mördaren hade det varit en helt annan grej.
Citera
2013-12-15, 19:06
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vad som är ett spår beror på omständigheterna. Hårstrån i BO hopknutna hand är av annat intresse än allehanda hårstrån i möblerna.
Alla spår är intressanta, för någon av parterna.

Även om resultatet i det här fallet (dvs om hårstråna kom från FS/MJ) kanske inte direkt hade styrkt åtalet, hade man ändå sluppit försvarets utnyttjande av rådande situation.

Å andra sidan, om man var oroad för vad en analys skulle kunna resultera i,
kan jag förstå agerandet.
Citera
2013-12-15, 19:09
Avslutad
Citat:
Alla spår är intressanta, för någon av parterna.

Även om resultatet i det här fallet (dvs om hårstråna kom från FS/MJ) kanske inte direkt hade styrkt åtalet, hade man ändå sluppit försvarets utnyttjande av rådande situation.

Å andra sidan, om man var oroad för vad en analys skulle kunna resultera i,
kan jag förstå agerandet.
Alla hårstrån på en brottsplats är intressanta? Ett tips - bli inte utredare!
Citera
2013-12-15, 19:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Jag tror att vi ännu kan få se andra fynd från paketet, som inte behöves för resningen men kommer att komma vid själva prövningen. Det ser nog ut som en tomteverkstad hos polisen med febril aktivitet
Försök inte. Resningen beslutades med minsta möjliga marginal. Åklageriet satsade allt det hade i ansökan. T.o.m. nya bevis som talade till FS fördel undanhölls.
Citera
Bannlyst
Citat:
På vilket sätt verkade den oanvänd? Hur har det avgjorts?

Genom kriminalteknikers analys ledd av Enar.
Citera
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Varför togs alla hårstrån om hand då?
Citera
2013-12-15, 19:12
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Som vanligt en spekulation helt gripen ur luften som inte backas upp av minsta fakta i fallet. De fakta som finns pekar på FS.

Det gör de alltid när det är ett ex/sambo eller liknande. Men dessa fakta räcker inte till. De utesluter inte det scenario som jag beskrev. Jag vill inte dra detta ett varv ytterligare.
Citera
2013-12-15, 19:14
Bannlyst
Citat:

Så här såg det ute när en FB-detektiv hittade en fyndplats i Ida-fallet.

Ser ut som hårstrån kan vara viktiga, eller hur ?

http://ttela.se/image_processor/1.2275037.1375374722!/image/2430840433.jpg_gen/derivatives/wide/2430840433.jpg?maxWidth=981
Citera
2013-12-15, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jag kan mycket väl tänka mig ett scenario där en eller två gamla kontakter dykt upp. Så har dagen den 28e tillbringats utomhus medan natten var tänkt tillbringas i sovrummet. Så har det viftats med pistol och ett skott har smällt.

Åklagaren kommer att få problem här.

Huruvida åklagaren kommer att få problem eller ej,lär ju inte vara upp till dej att avgöra.
Heller inte för dom här på FB som sitter med "Bekanta pärmen"
Dvs FS springpojkar och knähundar.

Att bla du inget annat vill än att FS ska gå fri ifrån detta är uppenbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in