2013-12-15, 12:54
Medlem
mimimexs avatar
Hej kära FB!

Jag har för drygt en månad sedan beställt varor på nätet, det var en vara som jag hade sett på en annons. Jag kontaktade säljaren som bor i utlandet och sade sig jobba på ett företag som säljer varan som jag vill köpa. Vi kom överens om pris och leveranssätt. Han sa att frakten bara skulle ta några dagar till Sverige.

Jag skulle först betala frakten som var på 400 kr till honom genom Paypal. Men det gick inte att betala via Paypal på grund av de hade tekniska problem, så jag kommer överens med honom att jag skulle betala till honom genom Western Union. Frakten betalade jag med mitt Mastercard kreditkort från Eurocard.

Sen när jag skulle betala för själva varan som kostade 8900 kr, jag delade upp beloppet och gjorde fyra betalningar till honom eftersom att jag inte hade pengarna direkt. Så försökte jag betala till honom via Paypal igen, men det gick inte, så jag var tvungen att betala till honom via Western Union. Själva varan betalade jag med mitt VISA bankkort från Handelsbanken.

När jag hade väntat på min vara i nästan två veckor, så bestämde jag att jag skulle ta kontakt med honom för att ta reda på om hur det har gått med leveransen av varan eftersom att jag inte hade fått min vara ännu. Han svarar och säger bara att han har skickat varan, och jag säger till honom att jag inte har fått min vara. Sen dess har säljaren inte svarat på mina e-mail och telefonsamtal. Jag ringer till Western Union och frågar om de kan betala tillbaka pengarna. De säger att pengarna har redan utbetalats till mottagaren och därför kan dem inte betala tillbaka pengarna. De säger att det enda sättet jag kan få tillbaka mina pengar är att jag gör en kortreklamation på banken.

Så jag bestämmer mig för att göra en kortreklamation hos Eurocard och Handelsbanken. Jag gör först en kortreklamation hos Eurocard, som jag gör på nätet via deras hemsida. Jag skriver ner allt som hänt, bifogar Western Union transaktionen och fyller i vilken transaktion som ska reklameras. Sen skickar jag iväg kortreklamationen när jag är klar med den. Efter två veckor får jag svar från Eurocard via email, och de säger att de kommer att betala tillbaka det reklamerade beloppet och beloppet kommer att dras av frakturan nästkommande månad. Det hade inga problem att få tillbaka pengarna (400 kronor) från Eurocard.

Dagen efter att jag hade gjort kortreklamationen hos Eurocard går jag till Handelsbankens kontor och gör en kortreklamation. Jag fyller i blanketten tillsammans med en bankanställd där på kontoret och ger banken en kopia på transaktionerna som jag har gjort via Western Union samt att jag ska göra en kortreklamation på 8900 kr. Jag frågade om det fanns gå möjligheter att få pengarna tillbaka eftersom att jag inte hade fått min vara, och hon som jobbade på banken sade att det inte ska vara några problem eftersom att det handlar om mycket pengar. När vi var klara så skickade hon iväg kortreklamationen till kortreklamationsavdelningen i Stockholm.

Efter en vecka ringer hon från bankkortet i Handelsbanken till mig och säger att banken inte kunde göra nån kortreklamation eftersom att jag hade betalat varan via Western Union som en tredje part, jag hade inte betalat direkt till inköpsstället och därför kan banken inte betala tillbaka pengarna. Jag blir så förbannad och svarar med att jag hade en liknande kortköp hos Eurocard och jag hade inga problem med att få tillbaka mina pengar hos dem. Hon som jobbade på banken svarade med att jag banken inte kunde göra nåt därför att jag inte hade betalat direkt till inköpsstället utan jag betalade genom Western Union och det räknas som en "vanlig transaktion" och inte som en betalning. Jag blir bara ännu mer arg och förbannad och förklarar för henne att Western Union har sagt att de inte kan göra något eftersom att pengarna har redan betalats ut till mottagare och de säger att jag kan bara få tillbaka pengarna om jag gör en reklamation hos er dvs. på banken. Hon svarar med att hon har prata med sina kollegor på banken de säger att de inte kan göra så mycket åt saken. Jag svarade då med om jag kunde bevisa för dem att jag hade fått tillbaka min pengar från Eurocard då jag hade gjort samma kortreklamation på Western Union betalningen genom att ta med mig papper och annat underlag på att de har betalat tillbaka beloppet. Hon svarar med att det kunde jag göra, hon sa att jag kunde lämna dem i kassan och att hon skulle skicka iväg papperna och underlagen från Eurocard till kortreklamationsavdelningen i Stockholm, när hon hade fått dem. Hon skulle höra av sig när hon har fått reda på något från kortreklamationen i Stockholm. Det har gått mer än en vecka nu och hon har inte svarat än.

Jag är så jävla förbannad på Handelsbanken, så jag har inget förtroende för dem längre. Jag har till och med lust att byta bank.

Min fråga till er är: Är det möjligt att jag kan få mina pengar tillbaka? Hur kan jag gå vidare med det här?
Är det någon som har varit i en liknande situation, vad gjorde ni?

Tack på förhand!
Senast redigerad av mimimex 2013-12-15 kl. 13:17.
Citera
2013-12-15, 13:13
Medlem
avestas avatar

Det ända du kan göra är att göra en polisanmälan och hoppas på typ försäkringspengar eftersom du blivit bedragen.

Men tyvärr är det nog bara att gilla läget, är man så dum så man köper saker från "osäkra" säljare och betalar med osäkra betalmedel så får man skylla sig själv
Citera
2013-12-15, 13:20
Bannlyst
Tyvärr så har du den hårda vägen fått lära dig att Western Union skall man absolut inte använda sig av vid transaktion som du har utfört.

Dina möjligheter att få tillbaka dina pengar är tyvärr väldigt små, självklart polisanmälan men som du vet så är polisen överhopad av liknande bedrägerier, och din anmälan hamnar ju underst i högen.
Citera
2013-12-15, 13:23
Medlem
mimimexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avesta

Det ända du kan göra är att göra en polisanmälan och hoppas på typ försäkringspengar eftersom du blivit bedragen.

Men tyvärr är det nog bara att gilla läget, är man så dum så man köper saker från "osäkra" säljare och betalar med osäkra betalmedel så får man skylla sig själv
Men nu är det så att jag skulle betala till säljaren via Paypal, och banken sade att jag kunde få mina 8900 kr tillbaka om jag hade betalat genom PayPal istället genom Western Union. Jag kunde ju inte betala genom Paypal eftersom att sidan hade tekniska problem när jag skulle göra betalningen så jag kunde bara betala genom Western Union.

Det som gör mig förbannad är att jag fick mina 400 kr tillbaka från Eurocard utan några problem. Men när jag gör samma kortreklamation hos Handelsbanken på 8900 kr så går det inte av någon konstig anledning. Jag så sjukt förbannad nu...
Senast redigerad av mimimex 2013-12-15 kl. 13:26.
Citera
2013-12-15, 13:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mimimex
Men nu är det så att jag skulle betala till säljaren via Paypal, och banken sade att jag kunde få mina 8900 kr tillbaka om jag hade betalat genom PayPal istället genom Western Union. Jag kunde ju inte betala genom Paypal eftersom att sidan hade tekniska problem när jag skulle göra betalningen så jag kunde bara betala genom Western Union.

Det som gör mig förbannad är att jag fick mina 400 kr tillbaka från Eurocard utan några problem. Men när jag gör samma kortreklamation hos Handelsbanken på 8900 kr så går det inte av någon konstig anledning. Jag så sjukt förbannad nu...

Du använde ju Western Union till de 8900:- att du inte kunde använda Paypal förändrar ju inte saken.
Citera
2013-12-15, 13:37
Medlem
mimimexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fislurken
Du använde ju Western Union till de 8900:- att du inte kunde använda Paypal förändrar ju inte saken.
Det är sant. Banken sa att om jag hade gjort mitt kortköp via Paypal och sen gjort en kortreklamation, så skulle jag få tillbaka mina 8900 kr. En annan sak som jag tänkte på var att om jag hade gjort köpet med mitt kreditkort Eurocard, då skulle jag säkert få tillbaka alla mina 9300 kronor, eftersom att jag fick tillbaka mina 400 kronor från Eurocard när jag gjorde en kortreklamation hos dem.
Citera
2013-12-15, 13:42
Bannlyst
Citat:
Det är sant. Banken sa att om jag hade gjort mitt kortköp via Paypal och sen gjort en kortreklamation, så skulle jag få tillbaka mina 8900 kr. En annan sak som jag tänkte på var att om jag hade gjort köpet med mitt kreditkort Eurocard, då skulle jag säkert få tillbaka alla mina 9300 kronor, eftersom att jag fick tillbaka mina 400 kronor från Eurocard när jag gjorde en kortreklamation hos dem.

Ja då hade det förmodligen varit ett tryggare köp.
Citera
2013-12-15, 13:51
Medlem
ormanoffs avatar
Om jag fattat det rätt har TS inte använt Handelsbankens kort för att genomföra betalningen utan överfört pengarna till Western Union och därigenom gjort betalningen. Handelsbanken har knappast gjort något fel och det är ju mycket märkligt att TS anser sig ha rätt att vara förbannad på dessa - TS har aktivt själv valt att inte utnyttja Handelsbanken för betalning och kan givetvis inte kräva att Handelsbanken ska ansvara för den betalning han gjort med en annan part.

Att Eurocard valt att ersätta TS verkar motiverat av ren goodwill snarare än att de skulle vara skyldiga att göra så. Att Handelsbanken inte är lika generösa kan till viss del säkert förklaras av att TS av dem vill ha ett avsevärt högre belopp.
Citera
2013-12-15, 13:55
Medlem
mimimexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fislurken
Ja då hade det förmodligen varit ett tryggare köp.
Japp. Vad ska jag göra nu? Ska jag kontakta banken och fråga hur det går för dem? Ska jag kontakta mitt försäkringsbolag och göra en anmälan?
Citera
2013-12-15, 14:05
Medlem
mimimexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Om jag fattat det rätt har TS inte använt Handelsbankens kort för att genomföra betalningen utan överfört pengarna till Western Union och därigenom gjort betalningen. Handelsbanken har knappast gjort något fel och det är ju mycket märkligt att TS anser sig ha rätt att vara förbannad på dessa - TS har aktivt själv valt att inte utnyttja Handelsbanken för betalning och kan givetvis inte kräva att Handelsbanken ska ansvara för den betalning han gjort med en annan part.

Att Eurocard valt att ersätta TS verkar motiverat av ren goodwill snarare än att de skulle vara skyldiga att göra så. Att Handelsbanken inte är lika generösa kan till viss del säkert förklaras av att TS av dem vill ha ett avsevärt högre belopp.
Du har missuppfattat saken. Jag har använt Handelsbankens kort för att genomföra betalningen via Western Union till säljaren.

Två veckor efter att jag hade gjort betalningen till säljaren ringde jag till handelsbankens kundtjänst och frågade om man kunde göra en kortreklamation om man hade betalat via Western Union. De på kundtjänsten sa att man kunde göra det om man har betalat med kortet. Men ändå får jag inte ett öre tillbaka från banken.... Men hos Eurocard har jag inga problem att få tillbaka mina pengar...
Senast redigerad av mimimex 2013-12-15 kl. 14:10.
Citera
2013-12-15, 14:12
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Du har missuppfattat saken. Jag har använt Handelsbankens kort för att genomföra betalningen via Western Union till säljaren.

Två veckor efter att jag hade gjort betalningen till säljaren ringde jag till handelsbankens kundtjänst och frågade om man kunde göra en kortreklamation om man hade betalat via Western Union. De på kundtjänsten sa att man kunde göra det om man har betalat med kortet. Men ändå får jag inte ett öre tillbaka från banken.... Men hos Eurocard har inga problem att få tillbaka mina pengar...

Självklart kan du göra en reklamation på betalningen/överföringen till Western Union. Men det du reklamerar är betalningen till tredje part, dvs betalningen från Wester Union till betalningsmottagaren. Handelsbanken har inget med den transaktionen att göra. Det är som att du använder kortet, tar ut kontanter och sen blir du rånad och försöker få tillbaka pengarna från Handelsbanken på grund av rånet.

Som sagt är Eurocard antagligen inte skyldiga att återbetala men gör det för att vara schyssta. Du fick 400 av Eurocard. Nu kräver du en summa som är 22 gånger större av Handelsbanken.
Citera
2013-12-15, 14:25
Medlem
mimimexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Självklart kan du göra en reklamation på betalningen/överföringen till Western Union. Men det du reklamerar är betalningen till tredje part, dvs betalningen från Wester Union till betalningsmottagaren. Handelsbanken har inget med den transaktionen att göra. Det är som att du använder kortet, tar ut kontanter och sen blir du rånad och försöker få tillbaka pengarna från Handelsbanken på grund av rånet.

Som sagt är Eurocard antagligen inte skyldiga att återbetala men gör det för att vara schyssta. Du fick 400 av Eurocard. Nu kräver du en summa som är 22 gånger större av Handelsbanken.
Handelsbanken har en skyldighet att betala tillbaka oavsett belopp eftersom att jag har betalat med kortet och jag har inte fått mina varor av säljaren. Western Union har själva sagt att det enda sättet jag kan få tillbaka mina pengar är att jag gör en kortreklamation hos Handelsbanken. Eurocard som har varit villiga att hjälpa mig och betala tillbaka pengarna har en skyldighet att betala tillbaka pengarna. Jag har lika mycket rätt att få tillbaka mina pengar från Handelsbanken som jag fick tillbaka mina pengar från Eurocard.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in