2013-12-15, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Fråga till staffanwestberg: anser du G Söderströms tidsangivelser kan vara korrekta?

Om du menar hans påstående att polisen kom senare i förhållandet till brottet än vad som officiellt uppgivits, så tror jag inte på det. Men jag är inte helt säker. Tidsuppgifterna kring mordet är över huvud taget nästan omöjlig att använda sig av, allting motsäger varandra eller går in i varndra.
Fem minuter är dock en väldigt lång tid. Däremot tror jag på hans uppgift om att han fick se en enradig version där tidpunkterna var friserade.
Citera
2013-12-15, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Analysen av din totala säkerhet på detta blir intressant att höra.

Jag förstår men det är ingenting jag kommer delge här. Du får nöja dig med mina uppfattningar. Det är ingen bok vi ska skriva här, utan bedriva mer summariska diskussioner.
Citera
2013-12-15, 01:55
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Har du eller framkommer det något i boken, någon känsla för vilken nytta DDR skulle ha utav att försvåra Palmemordsutredningen?

Har skrivit om det i tråden tidigare. Kör FB-sök på Isostat-pressar så får du en hel del som härrör från Operation Norrsken.

Cristoph Andersson skriver om STASIs egen Palmeutredning. Där beskrivs oron som sprider sig efter nattens meddelande till ambassadsekreteraren Peter Tejler i Bonn, där RAF tar på sig dådet.

Då Stasi gett Väst-tyska terrorister en fristad så var oron stor för att dessa arbetat på egen hand.

Dessutom har boken den bästa beskrivningen av fallet Cats Falck med dess kopplingar till Lars Ohlys lyckorike.

Krutsmugglingen Bofors-DDR-Iran ger Blå tågets gamla "Staten och kapitalet" en ny innebörd. Där kan du räkna in Ardbo, Alegernon och den i sommarväglag sladdande Claes-Ulrik Winberg. Tre gamla kompisar från tiden som unga officerare i svenska marinen.
Citera
2013-12-15, 02:11
Medlem
Nu blir det lite friskt spekulerande från min sida.
Men grundtanken är i stora drag ; Sverige oavsett regering måste sedan andra världskriget spelat ett högt internationellt spel.
Man hjälpte och hjälper t,ex USA med signalspaning mot östblocket(Catalina affären framtill dagens debatt med samarbetet FRA-NSA)
Man sålde vapen till diktaturer typ DDR, kontroversiella affärer med Indien, mer nutida vapenfabriken i Saudiarabien mm(finns säkert fler exempel)
Detta måste ha skapat och skapar än idag irritation ifrån länder som anser sig ha blivit missgynnade.
Med tanke på detta kanske det är mer underligt att det inte hänt fler "underliga" mord eller dödsfall i Sverige.
Det är väl därför min "magkänsla" säger mig att vapenaffärer kan ha haft någon koppling med mordet på
Palme, kanske också med Algernon, Cats Falck mm
Citera
2013-12-15, 02:19
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Nu blir det lite friskt spekulerande från min sida.
Men grundtanken är i stora drag ; Sverige oavsett regering måste sedan andra världskriget spelat ett högt internationellt spel.
Man hjälpte och hjälper t,ex USA med signalspaning mot östblocket(Catalina affären framtill dagens debatt med samarbetet FRA-NSA)
Man sålde vapen till diktaturer typ DDR, kontroversiella affärer med Indien, mer nutida vapenfabriken i Saudiarabien mm(finns säkert fler exempel)
Detta måste ha skapat och skapar än idag irritation ifrån länder som anser sig ha blivit missgynnade.
Med tanke på detta kanske det är mer underligt att det inte hänt fler "underliga" mord eller dödsfall i Sverige.
Det är väl därför min "magkänsla" säger mig att vapenaffärer kan ha haft någon koppling med mordet på
Palme, kanske också med Algernon, Cats Falck mm

Ruben Agnarsson funderar i den riktningen.

http://www.varldenidag.se/nyhet/2009/02/23/Ebbe-Carlssons-testamente-Regering-polisledning-och-domstol-trodde-blint-pa-hans-berattelse/
Citera
2013-12-15, 09:19
Medlem
ieshos avatar
Gösta S*derström verkar ha varit mycket framgångsrik när det gäller att sprida oklarhet om MOP
Citera
2013-12-15, 10:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Gösta S*derström verkar ha varit mycket framgångsrik när det gäller att sprida oklarhet om MOP

Din ständigt ansträngda hetsjakt på Gösta Söderström får en att undra om du har något personligt emot honom.
Citera
2013-12-15, 11:52
Medlem
fp
Citera
2013-12-15, 12:16
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackrivulet
Din ständigt ansträngda hetsjakt på Gösta Söderström får en att undra om du har något personligt emot honom.
En får undra hur mycket en vill, men svaret är nej. Jag inser bara vad som har hänt, vilka konsekvenser GS agerande har fått o.s.v. Det går inte att enas om det viktigaste och allra mest uppenbara ens.

Och du har väl inget personligt emot de som du misstänker är inblandade, eller hur? Dålig retorik!
Citera
2013-12-15, 12:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
En får undra hur mycket en vill, men svaret är nej. Jag inser bara vad som har hänt, vilka konsekvenser GS agerande har fått o.s.v. Det går inte att enas om det viktigaste och allra mest uppenbara ens.

Och du har väl inget personligt emot de som du misstänker är inblandade, eller hur? Dålig retorik!

Nej jag har inget personligt emot någon involverad i och kring Palmemordet. Däremot är de bedömningar och analyser du genomför rörande Gösta Söderström så långsökta och subjektiva att man blir att undra över din agenda. Du applicerar inte alls samma bedömningsmall på andra figuranter runt Tunnelgatan. Gösta Söderström kan hållas ansvarig för en sak och det är hans misslyckade avspärrningen av brottsplatsen som riskerade försvåra den tekniska undersökningen. Något annat finns inte att hitta även om man vill.
Citera
2013-12-15, 12:45
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Har skrivit om det i tråden tidigare. Kör FB-sök på Isostat-pressar så får du en hel del som härrör från Operation Norrsken.

Cristoph Andersson skriver om STASIs egen Palmeutredning. Där beskrivs oron som sprider sig efter nattens meddelande till ambassadsekreteraren Peter Tejler i Bonn, där RAF tar på sig dådet.

Då Stasi gett Väst-tyska terrorister en fristad så var oron stor för att dessa arbetat på egen hand.

Dessutom har boken den bästa beskrivningen av fallet Cats Falck med dess kopplingar till Lars Ohlys lyckorike.

Krutsmugglingen Bofors-DDR-Iran ger Blå tågets gamla "Staten och kapitalet" en ny innebörd. Där kan du räkna in Ardbo, Alegernon och den i sommarväglag sladdande Claes-Ulrik Winberg. Tre gamla kompisar från tiden som unga officerare i svenska marinen.
jj

Ett tydligt och bra exempel på vilseledning/mörkläggning! Enbart misstanken att RAF agerat på egen hand får Stasi att starta en kampanj. Det ger en bra inblick i vad som troligtvis ligger bakom andra mörkläggare motiv och bevekelser. Snarare än inblandning i mordet vill säga.

Och RAF-spåret planterades väl av några som ville kasta misstankar (eller skit i allmänhet) på Stasi. Undrar vilka det var och vilka de ville dra uppmärksamheten från?

Jag tror man måste dela in grupperna i tre huvudgrupperingar: mörkläggarna, konspiratörerna, attentatsgruppen. Dessa tre KAN vara samma i en del fall men inte nödvändigtvis. De kan också överlappa delvis eller bara beröra perifert.

Jag tror det kan vara ett synsätt som kan förklara rörigheten i eftetspelet
Citera
2013-12-15, 12:53
Bannlyst
Citat:
Fråga till staffanwestberg: vad ville i så fall åklagarsidan uppnå med att manipulera vittnesförhören.

Ville man sätta dit Wingren, ville man få bort VG eller var det någon annan anledning?

Hela affären VG syns mig vara en nödlösning för att ha en GM inlåst över begravningen, och kanske en Oswald att åtala när Wilhelm Kramm slingrade sig ur. För att sedan kunna retirera in i mörkläggningen igen så lät man en polis med tvivelaktigt rykte ta sig an fallet vilket visade sig nödvändigt när Gunnarsson lät käften gå. När sedan VG visade sig ha nåt att säga fick båda han och Wingren stiga av scenen. Hade man menat allvar från början hade väl Riksmord kompetens i Stockholm utan att behöva hämta Wingren? Hade inte Irvell varit det naturliga valet?
Jag betraktar Gunnarsson som outredd, eller halvutredd. Vem var han, egentligen....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in