Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-15, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Exempel?????

Allra värst är nog att man inte alls analyserar samtal 7 på ett förnuftigt sätt. Dessutom innehåller deras allmänna uppmålade bild av LAC-bandet som helhet många felaktigheter, både vad gäller det som sägs, av vem, vid vilken tidpunkt, olika avbrott i LAC-bandet. Dessutom bortser bröderna Poutiainen från de analyser som gjorts som påvisade att LAC-bandet var fabricerat.
Citera
2013-12-15, 01:05
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Bra fråga! Jag tror faktiskt på bägge samtidigt. 33-åringen var en skum figur som betedde sig som att han var skyldig, samtidigt som han älskade uppmärksamheten och uppenbart var en tramsfigur och därför knappast statsministermördare.

Så vad jag menar, är att hela utredningen kring 33-åringen var ett planterat villospår.

Är du inne på Christoph Anderssons linje där?
Citera
2013-12-15, 01:07
Medlem
Citat:
Är du inne på Christoph Anderssons linje där?

Jag vet inte vem det är.
Citera
2013-12-15, 01:12
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Allra värst är nog att man inte alls analyserar samtal 7 på ett förnuftigt sätt. Dessutom innehåller deras allmänna uppmålade bild av LAC-bandet som helhet många felaktigheter, både vad gäller det som sägs, av vem, vid vilken tidpunkt, olika avbrott i LAC-bandet. Dessutom bortser bröderna Poutiainen från de analyser som gjorts som påvisade att LAC-bandet var fabricerat.

Har inte dom olika samtalen lättillgängliga från mobilen. Vilket samtal menar du? Återge den felaktiga uppgiften istället.
Citera
2013-12-15, 01:16
Medlem
Citat:
Har inte dom olika samtalen lättillgängliga från mobilen. Vilket samtal menar du? Återge den felaktiga uppgiften istället.

Finns för mkt i det här för att dra det så här. Det är upp till den som vill att själv söka kunskap.

Samtal 7 på LAC-bandet är det värsta. Där avslöjas hur bedrövlig brödernas analys i själva verket var. När deras egen lösa slutsats om mordet inte stämde med fakta, så bortsåg man från uppgiften. Det är en allmän hållning i deras bok. Jag ser den som ett uppslagsverk över vad polismyndigheten gjorde den första tiden efter brottet, men inget mer.

Det kryllar av felaktigheter.
Citera
2013-12-15, 01:21
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Antar att han menar detta..som skall vara samtal 7 på LAC-bandet.

"Ambulansman P: Det är nio-fem-ett....(ohörbart parti) ..Sveavägen(?) blev vi stoppade...och jag kör honom till Sabbatsberg på ett par minuter bara..skottskadad man ..kvickt(?)
(Under slutet av yttrandet hörs en kvinnlig röst i bakgrunden som eventuellt säger: 'ser det ut så')
---"23:28 och 30"
Gia Carneström (LAC): ...man... Sabbatsberg..par minuter..skottskadad..och hur har skadan tagit?..Var?..Kom.
Ambulansman P: Mitt i bröstkorgen..och det är en känd person..kom.
Manlig operatör: Tar du in(?) det (parallellt med söksignal)
Kvinnlig operatör (i bakgrunden: tretton nån(?)..esseff-bil(?) (mkt osäkert)
---"23:28 och 40"
Gia Carneström (LAC): Det är uppfattat! "
Senast redigerad av natteknik 2013-12-15 kl. 01:23.
Citera
2013-12-15, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Antar att han menar detta..som skall vara samtal 7 på LAC-bandet.
"Ambulansman P: Det är nio-fem-ett....(ohörbart parti) ..Sveavägen(?) blev vi stoppade...och jag kör honom till Sabbatsberg på ett par minuter bara..skottskadad man ..kvickt(?)
(Under slutet av yttrandet hörs en kvinnlig röst i bakgrunden som eventuellt säger: 'ser det ut så')
---"23:28 och 30"
Gia Carneström (LAC): ...man... Sabbatsberg..par minuter..skottskadad..och hur har skadan tagit?..Var?..Kom.
Ambulansman P: Mitt i bröstkorgen..och det är en känd person..kom.
Manlig operatör: Tar du in(?) det (parallellt med söksignal)
Kvinnlig operatör (i bakgrunden: tretton nån(?)..esseff-bil(?) (mkt osäkert)
---"23:28 och 40"
Gia Carneström (LAC): Det är uppfattat! "

Precis, det samtalet. För mig avslöjade det samtalet att LAC-bandet med 100% utsattes för manipulation och inte på något sätt kan användas som tidsdokument.
Citera
2013-12-15, 01:28
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Jag vet inte vem det är.

Ja tyckte du nyss skrev att du läst alla böcker ang MOP som kommit ut i Sverige.

Christoph Andersson är DN-journalist som för ett år sedan kom ut med en bok om DDRs underrättelseverksamhet i Sverige. På sid 94-96 i boken beskriver han hur STASIs propagandaavdelning , kallad X, planterar ryktet om EAPs inblandning som villospår i PU.

X medarbetaren Brehmer säger "Hur belåtna vi var när 32-åringen greps" anspelande på VGs EAP-kontakter. Besvikelsen sprider sig när han släpps.

Andersson kan också berätta om hur det gick till när tipset kom till planterades genom ett anonymt samtal på en rikstäckande svensk tidning.

Kan rekommendera "Operation Norrsken" som behandlar ett antal händelser med kopplingar som kan ha anknytning till MOP.
Citera
2013-12-15, 01:29
Medlem
Fråga till staffanwestberg: anser du G Söderströms tidsangivelser kan vara korrekta?
Citera
2013-12-15, 01:32
Medlem
Citat:
Ja tyckte du nyss skrev att du läst alla böcker ang MOP som kommit ut i Sverige.

Christoph Andersson är DN-journalist som för ett år sedan kom ut med en bok om DDRs underrättelseverksamhet i Sverige. På sid 94-96 i boken beskriver han hur STASIs propagandaavdelning , kallad X, planterar ryktet om EAPs inblandning som villospår i PU.

X medarbetaren Brehmer säger "Hur belåtna vi var när 32-åringen greps" anspelande på VGs EAP-kontakter. Besvikelsen sprider sig när han släpps.

Andersson kan också berätta om hur det gick till när tipset kom till planterades genom ett anonymt samtal på en rikstäckande svensk tidning.

Kan rekommendera "Operation Norrsken" som behandlar ett antal händelser med kopplingar som kan ha anknytning till MOP.

Jag var kanske otydlig. Jag följde allt kring mordet fram till år 2000 ca. Sedan har jag släppt det. SÅ utgiven litteratur efter det har jag sämre koll på. Men jag anser att jag har hyfsad koll i alla fall.

Boken du nämner verkar intressant. Vad gäller EAP så var det ju något som också 33-åringen själv sysslade med, var på möten med EAP i Hallunda t ex.
Citera
2013-12-15, 01:38
Medlem
Citat:

Har du eller framkommer det något i boken, någon känsla för vilken nytta DDR skulle ha utav att försvåra Palmemordsutredningen?
Citera
2013-12-15, 01:38
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Precis, det samtalet. För mig avslöjade det samtalet att LAC-bandet med 100% utsattes för manipulation och inte på något sätt kan användas som tidsdokument.

Analysen av din totala säkerhet på detta blir intressant att höra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in