Citat:
Ursprungligen postat av
Rackham.den.Rode
Samma gamla tröttsamma argument. Okej. Om vi slopade alla hyresregleringar imorgon. Hur många lediga lägenheter hade det funnits i Stockholm om två veckor?
Det finns tiotusentals som vill flytta hit och behöver bostad. I de flesta länder står det konstant lägenheter tomma. I Sverige finns det knappt så de räcker till befolkningen. Varför vägrar folk att inse att det inte finns ett totalt antal lägenheter som täcker befolkningens behov?
Varför byggs det inte mer då ditt ljushuvud? Är det för att byggbolagen hatar att tjäna pengar? Låt mig fråga såhär istället, om jag har ett byggbolag: varför i hela världen skulle jag få för mig att bygga hyresrätter i Sverige när priserna är reglerade? (d.v.s orimligt låga på konstgjord väg). Är det för att jag bedriver någon slags välgörenhet? Jag måste fortfarande köpa mark (dyrt) att bygga på eftersom marken är attraktiv, men jag får inte betalt i form av rimlig hyra.
Om man har fri prissättning så kommer det byggas tills dess att det inte finns efterfrågan mer, helt enkelt eftersom det finns pengar att tjäna. Det är precis på samma sätt som det idag finns bilar av alla märken att köpa för alla som önskar, medan Östtyskland hade kö på åtminstone tio år på att få köpa en trabant.
Ju mer attraktivt det blir att bo i innerstaden desto skevare blir prisbilden gentemot hyresnivån. Man kommer få en allt mer utpräglad svart marknad med allt högre priser - eftersom det nu i praktiken är omöjligt att köa sig till en lägenhet. Tillslut blir det helt ohållbart när staden växt tillräckligt mycket.