2013-12-14, 12:28
Medlem
ByeByeBostons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joan-Duchemin
Det är inget från Svensk lagstiftning som hindrar detta utan varje förenings regler.

Det stämmer inte, om någon vill hyra ut sin bostadsrätt så får denne inte ta mer betalt än kapitalkostnader och driftskostnader, det finns alltså ingen fri prissättning.
Citera
2013-12-14, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ByeByeBoston
Det stämmer inte, om någon vill hyra ut sin bostadsrätt så får denne inte ta mer betalt än kapitalkostnader och driftskostnader, det finns alltså ingen fri prissättning.

"fri" är inte ens uthyrning av vanliga hyreslägenheter men Sedan Februari i år Så har den som äger lägenheten gets väsentligt högre vinstutrymme samtidigt som dom kan dra av mer.
Citera
2013-12-14, 13:29
Medlem
ByeByeBostons avatar
Citat:
"fri" är inte ens uthyrning av vanliga hyreslägenheter men Sedan Februari i år Så har den som äger lägenheten gets väsentligt högre vinstutrymme samtidigt som dom kan dra av mer.

Precis det jag skrev.
Citera
2013-12-14, 15:00
Medlem
Citat:
Precis det jag skrev.

I kontrast till mig som aldrig nämnde "fri prissättning" i mitt inlägg.
Citera
2013-12-14, 15:46
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rackham.den.Rode
Samma gamla tröttsamma argument. Okej. Om vi slopade alla hyresregleringar imorgon. Hur många lediga lägenheter hade det funnits i Stockholm om två veckor?

Det finns tiotusentals som vill flytta hit och behöver bostad. I de flesta länder står det konstant lägenheter tomma. I Sverige finns det knappt så de räcker till befolkningen. Varför vägrar folk att inse att det inte finns ett totalt antal lägenheter som täcker befolkningens behov?

Varför byggs det inte mer då ditt ljushuvud? Är det för att byggbolagen hatar att tjäna pengar? Låt mig fråga såhär istället, om jag har ett byggbolag: varför i hela världen skulle jag få för mig att bygga hyresrätter i Sverige när priserna är reglerade? (d.v.s orimligt låga på konstgjord väg). Är det för att jag bedriver någon slags välgörenhet? Jag måste fortfarande köpa mark (dyrt) att bygga på eftersom marken är attraktiv, men jag får inte betalt i form av rimlig hyra.

Om man har fri prissättning så kommer det byggas tills dess att det inte finns efterfrågan mer, helt enkelt eftersom det finns pengar att tjäna. Det är precis på samma sätt som det idag finns bilar av alla märken att köpa för alla som önskar, medan Östtyskland hade kö på åtminstone tio år på att få köpa en trabant.

Ju mer attraktivt det blir att bo i innerstaden desto skevare blir prisbilden gentemot hyresnivån. Man kommer få en allt mer utpräglad svart marknad med allt högre priser - eftersom det nu i praktiken är omöjligt att köa sig till en lägenhet. Tillslut blir det helt ohållbart när staden växt tillräckligt mycket.
Citera
2013-12-14, 20:48
Medlem
Att säga att det i Sverige råder bostadsbrist är som att säga att det råder Ferrari brist. När jag köpte mitt hus fanns det hur många bostäder som helst att välja bland.
Citera
2013-12-14, 22:18
Medlem
nilosands avatar
Var i Sverige är denna påstådda bostadsbrist? Var jag än tittar finns det massa objekt till salu. Hemnet.se, kolla själva om ni inte tror mig.
Citera
2013-12-14, 22:59
Medlem
ByeByeBostons avatar
Citat:
Att säga att det i Sverige råder bostadsbrist är som att säga att det råder Ferrari brist. När jag köpte mitt hus fanns det hur många bostäder som helst att välja bland.

Citat:
Ursprungligen postat av nilosand
Var i Sverige är denna påstådda bostadsbrist? Var jag än tittar finns det massa objekt till salu. Hemnet.se, kolla själva om ni inte tror mig.

Försök hyra en bostad i centrala Stockholm.
Citera
2013-12-14, 23:09
Medlem
Citat:

Vilket i-lands problem.

Båtplatser är också svåra att hyra centralt.
Citera
2013-12-14, 23:13
Medlem
ByeByeBostons avatar
Citat:
Vilket i-lands problem.

Båtplatser är också svåra att hyra centralt.

Då fungerar i alla fall hyresregleringen.
Citera
2013-12-15, 08:51
Medlem
nilosands avatar
Citat:

Vad har hyresbostäder med bostadsbrist att göra? Gick du in på hemnet och kollade för stockholm? Gör det och rapportera sedan om det fanns något till salu.
Citera
2013-12-15, 10:18
Medlem
ByeByeBostons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilosand
Vad har hyresbostäder med bostadsbrist att göra? Gick du in på hemnet och kollade för stockholm? Gör det och rapportera sedan om det fanns något till salu.

Det råder brist på hyresbostäder, det är inte särskilt kontroversiellt att påstå.
Den bristen har vi hyresregleringen att tacka för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in