Citat:
Ursprungligen postat av
Rackham.den.Rode
Men alltså. Snark. Nej, jag vill inte köpa en bostad i Malmö, när jag ska flytta dit temporärt i 4-6 månader för ett jobb. Vore lite småjobbigt, eller? Speciellt ekonomiskt jobbigt om man redan har en borätt i Stockholm. Varför anser du att priset är subventionerat? Låt mig gissa...prisregleringar..suck.
Varför kan man hyra bostäder enkelt i nästan hela världen utom Sverige och Norge. Kanske Finland?
Jag får tydligen ta det igen, men övertydligt så att poletten trillar ned:
Det finns ingen kö på villor eller bostadsrätter, eftersom de säljs på en fri marknad.
Det finns ingen kö på hotellrum, eftersom de hyrs ut på en fri marknad.
Det finns kö på hyresrätter, eftersom de hyrs ut på en reglerad marknad med artificiellt satta priser.
Ja, priserna är reglerade på hyresrätter. Det hjälper inte att du suckar, för det är ett faktum. Eftersom någon har ansett det vara "rättvist" har vi ungefär samma hyresnivå på en tvåa på Södermalm som på en tvåa i en för-by till Tierp. Eftersom vanligt folk har helt andra uppfattningar än Hyresgästföreningen om vad som är värt att betala för, skiljer det säkert 10 gånger i pris för motsvarande bostadsrätter.
Anledningen till att du kan hyra bostäder i nästan hela världen förutom här är att i resten av världen har de ett mycket större inslag av marknadspriser. Allt möjligt finns därför tillgängligt, nu.
(För övrigt är nog ganska få hyresvärdar intresserade av att hyra ut en lägenhet till någon i bara 4-6 månader och som sedan drar. I de flesta länder får man nog gå till andrahandsmarknaden för sådana situationer, och det kan man ju göra även i Malmö)