2013-12-15, 01:38
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Har någon fått det förbehållet?

Jag vill fortfarande ha belägg för att jag har påstått att namn i innehållsförteckningen har maskats.

Jag backat väl gällande maskningen för jag orkar helt enkelt inte leta. Det intressanta är att den besitter sekretessbelagd material och det är nog bara åklagaren som vet, men detta brukar lämnas ut med förbehåll, pga att namn och känsliga uppgifter på personer som AVFÖRTS från utredningen inte ska komma ut. Det är följaktligen ett brott...har för mig att påföljden är fängelse.
Senast redigerad av Titiana 2013-12-15 kl. 01:45.
Citera
2013-12-15, 01:42
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Jag backat väl gällande maskningen för jag orkar helt enkelt inte leta. Det intressanta är att du besitter sekretessbelagd material och det är nog bara åklagaren som vet, men detta brukar lämnas ut med förbehåll, pga att namn och känsliga uppgifter på personer som AVFÖRTS från utredningen inte ska komma ut. Det är följaktligen ett brott...har för mig att påföljden är fängelse.
Har den som gav mig slaskens innehållsförteckning fått förbehållet?
Citera
2013-12-15, 01:43
Bannlyst
Citat:
Jag backat väl ut det för jag orkar helt enkelt inte leta. Det intressanta är att du besitter sekretessbelagd material och det är nog bara åklagaren som vet, men detta brukar lämnas ut med förbehåll, pga att namn och känsliga uppgifter på personer som AVFÖRTS från utredningen inte ska komma ut. Det är följaktligen ett brott...har för mig att påföljden är fängelse.
Ledsen T, men här har du inte helt rätt. är rätt säker på att det är ett omvänt skaderekvisit. Då kan domstolen/åklagaren lämna ut uppgiften om det står klart att FS eller annan enskild inte lider men. I sådana fall behövs inga förbehåll. Fängelse finns i straffskalan, men så vitt jag vet har ingen dömts till det i denna typ av fall.
Citera
2013-12-15, 01:46
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Har den som gav mig slaskens innehållsförteckning fått förbehållet?

Jag skulle gissa på det. Att denne har rätt till partsinsyn enligt lag men det troliga är att han fått förbehåll att inte lämna det vidare.
Citera
2013-12-15, 01:46
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Men fyndet i skogen gav ingen ledning om händelseförloppet som inte var känt tidigare.
Det innebär säkert fängelse för GM alltså FS.

Men det är fruktansvärt att han(FS) skulle klarat sig om inte kroppen hade hittats.
Citera
2013-12-15, 01:50
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Ledsen T, men här har du inte helt rätt. är rätt säker på att det är ett omvänt skaderekvisit. Då kan domstolen/åklagaren lämna ut uppgiften om det står klart att FS eller annan enskild inte lider men. I sådana fall behövs inga förbehåll. Fängelse finns i straffskalan, men så vitt jag vet har ingen dömts till det i denna typ av fall.

Jag sa tror. Men detta har lämnats ut till parterna med stöd av rätten tills partsinsyn (och då sekretessprövas den av naturliga skäl inte )och inte till annan med stöd av offentlighetsprincipen, där gör myndigheten en sekretessprövning det gäller det du skriver.
Citera
2013-12-15, 04:56
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
I fallet du tar upp så handlar det snarare om en person som tror sig ha äganderätt till
annan människa. Inte mycket kärlek där. Också en mycket störd figur uppvisande klara
psykopatiska personlighetsdrag. Ifall såna här typer ska tillskrivas förmåga att älska
så är det nästan bara fråga om kärlek till sig själva.

Nu glömmer du att individen (Den GM alltså) i fråga anser att det är kärlek. HAN älskade. På sitt sjuka vis.
Citera
2013-12-15, 08:43
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egoonline
Nu börjar jag bli jävligt trött på ditt tjat om vad TR tyckte.
Finns det enligt dig inte möjlighet att TR helt enkelt hade fel?

Nu är det ju så att FS blev friad. Det gick inte att bevisa hans skuld. Det finns alltså två alternativ: Han kan vara skyldig och han kan vara oskyldig. En del tror på skuld och en del tror på icke skuld.

Nu är det ju en resning på g och vi får väl se vad dom har där. Men att du blir trött på TR´s domslut hör liksom inte hit. Du får väl maila dom och framföra din åsikt isåfall. Vad ska Q göra åt saken?

Faktum är att två instanser HAR tagit hänsyn till att Marina kan ha blivit mördad. FS har stått till svars två ggr. Båda instanserna ansåg att det inte var utrett kring alt GM. Like it or not. De fanns utrymme för de tankebanorna. Det gör det än. Det måste du kunna erkänna för dig själv. Precis som jag inser att FS kan vara skyldig.

Det som finns nu är en kropp där man inte kunnat avgöra ingångs/utgångshål från det, vad vi får anta, är det dödande skottet i huvudet. Inte heller kan man med säkerhet säga vilken dag hon dog. Det gör att bankomatuttaget rent teoretiskt kan vara gjort av Marina själv, samt att det kan ha varit Marina KH mötte där på vägen med bilen.

Men vi får ju se. Vi kan ju älta här fram och tillbaka bäst vi vill, slutordet har inte kommit ännu. Jag hoppas det inte dröjer länge till nu, för alla parters skull.
Citera
2013-12-15, 09:22
Medlem
Titianas avatar
Citat:
En dom kan inte vara fel. Den återger vad domstolen anser om bevisen.

Nu börjar jag bli jävligt trött på allt gammalt som dras upp i tråden, sådant som två domstolar har bedömt som otillräckligt för fällande dom.

Och den tredje och högsta hönset, HD, bedömde att det finns. Det är ju underligt att det bara tas upp de fakta och de uppgifter som bekräftar den världsbild man har och hårdblundar för allt annat.

EDIT: och en domstol kan inte ha fel
Högsta domstolens uppgift är att ta upp bland annat fall där det inte finns praxis eller där underrätterna gjort fel och resning, dvs den möjligheten att pröva en sak igen pga ny bevisning. Att HD nu sagt hur HR ska värdera bevisningen, ja? Det är deras uppgift att "ge vägledning" till underrätterna. Så gamla TR:s och HR:s domar är i detta ärende en pappersprodukt för arkiven, eller sopkorgen.
Senast redigerad av Titiana 2013-12-15 kl. 09:32.
Citera
2013-12-15, 09:32
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Och den tredje och högsta hönset, HD, bedömde att det finns. Det är ju underligt att det bara tas upp de fakta och de uppgifter som bekräftar den världsbild man har och hårdblundar för allt annat.

EDIT: och en domstol kan inte ha fel
HD har bedömt sannolikheten. HR ska avgöra bortom rimligt tvivel.

Nytt bevis som kan påverka utgången i positiv riktning för FS har dykt upp sedan resningen, bevis som undanhölls HR 2011 och HD. HD fattade sitt beslut på felaktiga grunder.
Senast redigerad av Quarrel 2013-12-15 kl. 09:39.
Citera
2013-12-15, 09:37
Medlem
Titianas avatar
Citat:
HD har bedömt sannolikheten. HR ska avgöra bortom rimligt tvivel.

Nytt bevis som kan påverka utgången i positiv riktning har dykt upp sedan resningen, bevis som undanhölls HR 2011 och HD. HD fattade sitt beslut på felaktiga grunder.

Det må var hänt men nu är det i vart fall en resning dvs de gamla TR och HR domarna är kasserade i papperskorgen.
Det fetade: Ja det beror på hur man ser på saker och ting. Tycker man att det är positivt att släppa en mördare och psykopat lös (min åsikt) så kanske det kan tolkas som positivt men om det är nu den berömda "smymobilen" du refererar till så tror jag att du kommer att bli besviken. För övrigt kan inte inte alls vara säkra på att dessa kontakter är numera kollade eller hur?

EDIT: Precis bortom rimligt tvivel.
Citera
2013-12-15, 09:45
Medlem
Titianas avatar
Jag skulle tro att om en åklagare skulle börja radda upp alibin för alla "smymobilskontakterna" skulle nog domstolen få ett spel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in