Citat:
Ursprungligen postat av
kunskap1
1. Det har med skaparens existens att göra. Du kommer att se det så småningom. Men försök förstå exemplet med den svarta kulan. Du har en skål med 10^300 vita kulor och en svart. Kommer du att dra upp den svarta kulan någonsin? Säg att du gör ett försök varje sekund. Efter hur långt tid kommer du att dra upp den svarta kulan? Är du bra på matematik så kan du räkna ut det. Jag kan redan nu säga att du kommer aldrig att dra den svarta kulan, även om du försökte i miljarder år.
Det skulle gå att dra den svarta kulan på första försöket, även om sannolikheten är väldigt låg.
Citat:
2. Varför vill du ha argument för skaparen? Har du inte hört alla sorters argument för skaparen? Om inte, vad för slags typ av argument skulle övertyga dig? Vill du ha empiriska, filosofiska, matematiska ? Till sist: Anser du dig villig att förändras om övertygande argument skulle presenteras?
Varför man vill ha argument för en skapare? Jag hävdar att du är gud. Vill du ha argument för det och isf varför? Varför kan du inte bara tro mig?
Citat:
3. I och med att vi inte vet om en skapare finns eller inte, så kan han inte uteslutas från dessa två alternativ. Varför det måste finnas två alternativ, är för att vi existerar. Jag kan ta det lite djupare om du vill det. En oändlig orsaksföljd leder inte till någon existens. Tänk dig att du har en dynamit med en oändlig lång stubin, den kommer givetvis aldrig att explodera. För att den ska explodera så måste stubinen vara ändlig. Därför måste det finnas en evig första orsak för att vi ska kunna existera överhuvudtaget. Vill du kalla det för ett evigt universum, eller en evig skapare så får du göra det. Teister väljer den eviga skaparen, medans ateister väljer det eviga universum. Vissa väljer ingenting alls. Du kanske inte vill välja något av dessa alternativ, vilka alternativ skulle du i så fall lägga fram?
Bara för att ingen har sett isbjörnar i skogen så behöver det inte betyda att det inte finns isbjörnar i skogen. Vi kan inte utesluta det. Så det är bäst att ta med björnfällor och jaktgevär om vi går in i skogen. Eller?
Eftersom vi inte vet om gud finns eller inte så förstår jag inte varför man måste väga in det öht, se exemplet med isbjörnar. Jag föredrar att hålla mig till det jag vet, min existens. Jag existerar. Jag är.
Allt annat är fantasier och personliga analyser av en oberoende verklighet. Det enda jag känner är mig själv, tex när jag rör tangenterna på keybordet är det inte keybordet jag känner utan mig själv. Det finns t.o.m ett fält av energi runt våra kroppar som ser till att vi faktiskt aldrig kommer i direkt kontakt med någonting. Jag KAN inte ha någon vetskap av det som finns utanför mig.
Varför ska man spekulera i så vansinniga termer som en skapargud när man inte ens vet vad man själv är?
http://splashurl.com/osg4hp2
Gå in på fliken Nisargadatta Maharaj och läs lite så förstår du vad jag menar.