2013-12-13, 11:18
Medlem
Rolzs avatar
http://www.kcna.kp/kcna.user.home.retrieveHomeInfoList.kcmsf#this

Traitor Jang Song Thaek Executed!
Ordentligt med näthat i den artikeln.

Man undrar ju om gubben hade planer på att störta lill-prinsen och ta över landet eller om dom bara gjorde sig av med honom för att vara på den säkra sidan.
Citera
2013-12-13, 14:16
Medlem
Ett land med vettskrämda och viskande befolkning som hukar under ett förtryck värre än vad nassarna i tredje riket åstadkom. Och troligen något kärnvapen därtill. Troligen övervakar Sydkorea varenda rörelse makthavarna gör och säger så man är förberedd om galningarna i Nordkorea försöker något. Även om Nord är den evige förloraren så är kärnvapen kombinerat med en galen regim inte att leka med. När griskultingen till ledare vill befästa makten kan vad som helst hända.
Citera
2013-12-13, 16:04
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Läs det du själv länkar till.

Jag har gjort det, vad är det du inte förstår med det jag sa? Jag vet inget sätt att säga det enklare till dig och som sagt om du inte förstår så varför yttrar du dig?

Om man är intresserad så pratar de om Nordkorea på P1 just nu 16.10, får se om de kommit på någon orsak till avrättningen.
Citera
2013-12-13, 17:46
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ett land med vettskrämda och viskande befolkning som hukar under ett förtryck värre än vad nassarna i tredje riket åstadkom. Och troligen något kärnvapen därtill. Troligen övervakar Sydkorea varenda rörelse makthavarna gör och säger så man är förberedd om galningarna i Nordkorea försöker något. Även om Nord är den evige förloraren så är kärnvapen kombinerat med en galen regim inte att leka med. När griskultingen till ledare vill befästa makten kan vad som helst hända.
Jag tror inte du kan dra såna slutsatser om stämningen i landet. Rädda? Var nassarna rädda då? Du lever i en fantasivärld där USA-propagandan är 100% sann för dig. Lika väl kan man tro att Nordkoreanerna är sammanbitna, enhälliga, rasande och patriotiska — som nassarna då?
Citera
2013-12-13, 21:27
Medlem
El Capitanos avatar
På FOI tycks man tro att det är Choe Ryong-hae som är den som egentligen har makten i Nordkorea, och står bakom Thaeks avrättning. Det är alltså militärens fraktion vad jag förstår.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/kim-jong-un-inte-den-som-bestammer/
Citera
2013-12-13, 22:31
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Jag har gjort det, vad är det du inte förstår med det jag sa? Jag vet inget sätt att säga det enklare till dig och som sagt om du inte förstår så varför yttrar du dig?
Det jag inte förstår är hur du kan få det till 2 miljoner ton när det tydligt, i tabellen du länkade till, står att det rör sig om 2000 ton.
Citera
2013-12-13, 22:39
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Det jag inte förstår är hur du kan få det till 2 miljoner ton när det tydligt, i tabellen du länkade till, står att det rör sig om 2000 ton.

Du skulle ha svarat att "unless otherwise specified" hänvisar till kolumnen grade där det står "tons" ifall det är otherwise specified. Jag har inte tid med trivialiteter, och antingen såg du det och är ovanligt dryg eller så fattar du fortfarande inget av vad jag frågade.
Citera
2013-12-13, 23:23
Medlem
Tjockisen blir avsatt och eventuellt avrättad den dag militären finner att han är oanvändbar.
Citera
2013-12-14, 00:44
Medlem
Om man tänker efter, vill väst igentligen öppna upp och förena Korea? Vi i väst har en ideologi att till slut kommer Kina eller USA sätta dit ännu fler sanktioner och sedan kollapsar NK.
Tänk om inga av parterna (USA, Kina, Sydkorea eller Japan) igentligen vill öppna Nordkorea. Den kolossala summan som kommer att kosta Kina (om nordkoreanerna flyr dit) kommer att bli brobdingagian! Tänk att mata alla dessa nordkoreaner så att de växer till sig och sedan ge dem utbildning. Nordkorea är inte litet, heller. Det sista Kina behöver är att mätta ännu fler människor.
Här i Sverige klagar vi om det kommer 1000 flyktingar från Somalia..... Tänk på Kina eller Sydkorea som ska ta emot ett helt land. Det är därför bäst för alla om NK forsätter som de gör.

Btw: detta är ur ett ekonomiskt perspektiv
Citera
2013-12-14, 01:15
Medlem
mrmoonlightss avatar
Världen har förlorat en potentiell Gorbatjov, en man som hade kunnat rita om världskartan genom att reformera Nordkorea. Det sista landet i världen som håller folket i skräck med en personkult av samma snitt som stalin och mao tse tung.
Citera
2013-12-14, 16:47
Medlem
Ola Schuberts avatar
Det finns ingen gräns för eländet i Nordkorea. Till de som trodde att Nordkorea, i alla fall, var "rent" ifrån narkotikamissbruk och dylikt så har jag lite intressant fakta ifrån "Amnesty Press", primärkällan är här två utlänningar som bor i Nordkorea, (En som jobbar på ambassad och en som är affärsman, båda vill inte skylta med sina namn för att inte riskera att bli utslängda ur landet):

Citat:
Det finns ett underskott på flickor i Kina, så kinerserna kommer över gränsen och köper flickbarn för 1000 dollar, säger hon.

Hon berättar också att produktionen av metaamfetamin hela tiden ökar och att många är beroende av drogen.

Det finns många barnsoldater och 14 åriga pojkar som är så hungriga att de tvingas stjäla mat. Det är därför många lägenheter på nedre botten har galler för fönstren.

-Glömmer man mat ute så är den borta direkt, inflikar mannen.

Hiv och andra sjukdomer sprids snabbt eftersom blod inte kontrolleras och samma nålar används gång på gång.

-Man använder samma bedövningsmedel som Österuropa hade på 1960-talet och handskarna slängs aldrig, fortsätter kvinnan.

(sid.8)

Källa: Amnesty press, nr: 5 december 2013
Citera
2013-12-14, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Jag tror inte du kan dra såna slutsatser om stämningen i landet. Rädda? Var nassarna rädda då? Du lever i en fantasivärld där USA-propagandan är 100% sann för dig. Lika väl kan man tro att Nordkoreanerna är sammanbitna, enhälliga, rasande och patriotiska — som nassarna då?
Bryr mig inte om propaganda utan vill helst bilda mig en egen uppfattning genom att studera det jag tror är fakta. Filmer inifrån NK är ju den bästa fakta man kan få ifrån landet. Barn som dör av svält, letar mat på gatorna och sjukhus som är utan det mesta inom vård. Ja inte för ledarskiktet givetvis.
Att man avrättar höga ledare är ju knappast propaganda men visar på hur primitivt landet är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in