2013-12-13, 17:48
Medlem
Undrar om RB kan försöka hålla sig till sitt inlftionsmål på 2%. Dvs de tar hälften av dina tillgångar på 35 år. Sedan kan man ju ha åsikter på hur de beräknar inflationen för att nå sina 2%. Men blir priset på pengar billigare så...
2013-12-13, 18:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Sådärja!! då har vi 80% chans att det blir räntesänkning med 0,25 på tisdag och snittpriserna i Sthlm innerstad når 70.000:-/m2 redan vecka 2.

1. Fjanthålet igen Tråden heter "bostadsbubbla i Sverige?", inte "bostadsbubbla i Stockholm".
2. Tgv är väl en av de som marknadsför utvecklingen som att bero på fundamenta . Men så anförs alltså kreditexpansionen istället som den verkliga anledningen. Vi andra förväntar oss precis det beteendet.
3. Inget nytt. 2014 är valår dessutom. Men valår i sig är inte en garanti för att undvika krasch.
4. Upprepningar ger upprepningar till svar. Skyll inte på mig.
2013-12-13, 18:22
Bannlyst
"Riksbankens agerande i finanskrisens början hade med den uteblivna kollapsen att göra, fast det har tgv påpassligt glömt. Det var 2008 som räntesänkningarna började, och de var kraftigt nedåt.", var vad jag skrev.

Svenne-I-Banan avfärdar ovanstående som struntprat. Ifall Svenne-I-Banan skulle ha rätt borde han ge ett annat påstående, såsom tex "under 2008 ökade räntorna vilket fick priserna på bostäder att falla" (vilket var tvärtemot vad som hände). Är då följande text trollvarning på?

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Struntprat, bopriserna följde samma trend som OMX som i sin tur följde S&P 500. Tror du på fullt allvar att agerandet från Sveriges Riksbank styrde S&P 500?.

Jag kliade mig i huvudet ett tag när jag läste frågan, funderade på om jag skulle ge ett svar överhuvudtaget. Svennes inlägg ser ungefär ut som om jag fällt ett påstående jag själv aldrig skulle fälla. "Agerandet från Sveriges riksbank styrde S&P 500" är ju bara rena rama obegripligheterna som dessutom inte har med tråden att göra.

Detta har med tråden att göra, vilka fundamenta finns det som styrker att utvecklingen i svenska bostadspriser är hållbara? Gruvnäringen borde vara av fundamental betydelse i norr men det är inte mycket för hela Sverige att dra nytta av. Vad finns mer? Fundamentan verkar ju vara tunn och det finns därför stor risk för bubbla i bopriser.
2013-12-13, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Det fanns tex hur många tecken som helst att en finanskris var på väg att ske månaderna innan Lehman Brothers gick omkull och finanskraschen var ett faktum.
Så som?
2013-12-13, 19:42
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Så som?

Peter Schiff was right 2006-2007 - CNBC edition

Gromph, om du inte fanns, så hade man varit tvungen att uppfinna dig.
2013-12-13, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Så som?

Vad sägs om ninja lånen? No income, No savings, No job. bolånen ?
2013-12-14, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etnad11
Peter Schiff was right 2006-2007 - CNBC edition

Gromph, om du inte fanns, så hade man varit tvungen att uppfinna dig.
Har han hittat några tecken. Vilka då i så fall?
2013-12-14, 01:38
Medlem
För det första: jag har inte följt tråden mer än att jag har kollat ett 20-tal senare inlägg. Ber såklart om ursäkt för det.

Men det tycks mig att det sitter en hel del yngre Handelshögskolelever här med hög svansföring. Som hänvisar till 2008. Och med bristande historiekunskaper därinnan.

Jag var själv med som husägare i dyrkommun (reservat) i Sthlm på 80-talet. Och sitter där fortfarande, efter diverse (3) husaffärer.

Första kåken: 16,5 % på byggkreditivet. 1985.

1994 när jag sålde den kåken så var räntan "bara" 12,5%.

Köpte ner mig, enklare hydda. Kom tillbaka 2003, la in 2,6 på en 80-talskåk där jag fortfarande bor.
Nu värd i underkant 5 MSEK.

När jag var i köpar- och budläge var jag utomlands med ett par kollegor från Värmland. De undrade om jag skulle köpa ett slott. I Kil eller närstäders kunde jag ha köpt 3-5 byggmästarvillor för samma peng.

Alltså; grundläggande är efterfrågan och utbud. I min lilla, nåja 68K innevånare, norrortskommun så pyntar skåningarna och göteborgarna gladeligen idag 2,4 MSEK för en tomt, där de placerar en kåk i snikstil som kostar runt 4 MSEK. Och detta för att det attraktiva jobbet med i snitt 60K/månad finns här. Eller 2,5 mil bort, vilket tar 2,5 timmar i resväg varje dag, oavsett om du har s.k. reskassa eller åker i leasingbil.

Lite oplanerade barnafödanden, sen nån enkel "gå-in-i-väggen"-variant så är det givetvis klippt för familjen med föräldrar runt 35-40.

DET är bubblan. Inget annat. Utbud och efterfrågan styr allt. Sen kan man hänvisa till USA, FannieMae, BernieMaddoff eller vad fan som helst. Oväsentligt.
2013-12-14, 02:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
"Riksbankens agerande i finanskrisens början hade med den uteblivna kollapsen att göra, fast det har tgv påpassligt glömt. Det var 2008 som räntesänkningarna började, och de var kraftigt nedåt.", var vad jag skrev.

Svenne-I-Banan avfärdar ovanstående som struntprat. Ifall Svenne-I-Banan skulle ha rätt borde han ge ett annat påstående, såsom tex "under 2008 ökade räntorna vilket fick priserna på bostäder att falla" (vilket var tvärtemot vad som hände). Är då följande text trollvarning på?

Jag kliade mig i huvudet ett tag när jag läste frågan, funderade på om jag skulle ge ett svar överhuvudtaget. Svennes inlägg ser ungefär ut som om jag fällt ett påstående jag själv aldrig skulle fälla. "Agerandet från Sveriges riksbank styrde S&P 500" är ju bara rena rama obegripligheterna som dessutom inte har med tråden att göra.

Detta har med tråden att göra, vilka fundamenta finns det som styrker att utvecklingen i svenska bostadspriser är hållbara? Gruvnäringen borde vara av fundamental betydelse i norr men det är inte mycket för hela Sverige att dra nytta av. Vad finns mer? Fundamentan verkar ju vara tunn och det finns därför stor risk för bubbla i bopriser.

Jag vet inte i vilken värld du lever i eller om du ens någonsin varit en aktiv placerare i något kapitalslag men för mig med min breda och omfattande erfarenhet är det uppenbart att en större marknad påverkar en mindre och inte tvärtom.

Det var till mycket stor del det globala psykologiska sentimentet som drog upp de amerikanska börserna från bottenläget hösten 2008 till nya toppnoteringar. Detta påverkade den svenska marknaden, både börsen och bostadsmarknaderna. Det var ingen slump att detta skedde samtidigt på väldigt likartat sätt. I det här sammanhanget hade den svenska räntepolitiken mycket litet med saken att göra.

Tror du annat måste du antingen tro att den svenska räntepolitiken påverkade den amerikanska ekonomin vilket är totalt absurt. Eller så måste du tro att det var en ren slump att den svenska ekonomin svängde exakt samtidigt som den amerikanska ekonomin och att den egentliga orsaken var den ändrade svenska räntepolitiken. Båda alternativen visar att du är totalt okunnig om orsakssambanden i världsekonomin.

.
2013-12-14, 08:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Alltså; grundläggande är efterfrågan och utbud. I min lilla, nåja 68K innevånare, norrortskommun så pyntar skåningarna och göteborgarna gladeligen idag 2,4 MSEK för en tomt, där de placerar en kåk i snikstil som kostar runt 4 MSEK. Och detta för att det attraktiva jobbet med i snitt 60K/månad finns här...DET är bubblan. Inget annat. Utbud och efterfrågan styr allt. Sen kan man hänvisa till USA, FannieMae, BernieMaddoff eller vad fan som helst. Oväsentligt.

Tråden handlar som sagt om Sverige.

Det är lite svårt att veta vad det är som du menar. Du verkar vara en av de som har en teori om att svenskarna har blivit rikare i takt med att industrin lämnat Sverige och monterats upp i Kina istället. Bara en sådan sak som diskussioner om allvarligt hög ungdomsarbetslöshet och pensionsålder vid 75 år motsäger hela påståendet om ett ökat välstånd som förklarar höga bopriser.

Citat:
...min breda och omfattande erfarenhet...Det var till mycket stor del det globala psykologiska sentimentet som drog upp de amerikanska börserna från bottenläget hösten 2008 till nya toppnoteringar. Detta påverkade den svenska marknaden, både börsen och bostadsmarknaderna. Det var ingen slump att detta skedde samtidigt på väldigt likartat sätt. I det här sammanhanget hade den svenska räntepolitiken mycket litet med saken att göra...

"Bred och omfattande erfarenhet". Ja det är fantastiskt.

Nej men dessa märkliga rader. År 2008 var världen slagen till fötter och den offentliga inblandningen i ekonomin hade förvärrats iochmed FEDs och ECBs förvärrande inflationspolitik. Inte mycket fundamenta precis, inte mycket till anledning till långsiktig optimism förstås heller.

Citat:
...Tror du annat måste du antingen tro...svenska räntepolitiken...den amerikanska ekonomin...absurt. Eller så måste du tro...ren slump...svenska ekonomin svängde exakt samtidigt som den amerikanska ekonomin...den egentliga orsaken...den ändrade svenska räntepolitiken. Båda alternativen visar att du är totalt okunnig om orsakssambanden i världsekonomin..

Det här komplett oväsentliga svamlet, jag behöver inte kommentera det.
2013-12-14, 09:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
"Bred och omfattande erfarenhet". Ja det är fantastiskt.

Nej men dessa märkliga rader. År 2008 var världen slagen till fötter och den offentliga inblandningen i ekonomin hade förvärrats iochmed FEDs och ECBs förvärrande inflationspolitik. Inte mycket fundamenta precis, inte mycket till anledning till långsiktig optimism förstås heller.

Det här komplett oväsentliga svamlet, jag behöver inte kommentera det.

Det du inte förstår är att samma fundamenta fanns kvar när börsen och bopriserna i Sverige passerade nivån som gällde innan raset inleddes och att detta fundamenta inte på något påverkades av de svenska räntesänkningarna. Att du då tror att det var de svenska räntesänkningarna som fick det att vända är smått komiskt.

.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2013-12-14 kl. 10:02.
2013-12-14, 10:25
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
För det första: jag har inte följt tråden mer än att jag har kollat ett 20-tal senare inlägg. Ber såklart om ursäkt för det.

Men det tycks mig att det sitter en hel del yngre Handelshögskolelever här med hög svansföring. Som hänvisar till 2008. Och med bristande historiekunskaper därinnan.

Jag var själv med som husägare i dyrkommun (reservat) i Sthlm på 80-talet. Och sitter där fortfarande, efter diverse (3) husaffärer.

Första kåken: 16,5 % på byggkreditivet. 1985.

1994 när jag sålde den kåken så var räntan "bara" 12,5%.

Köpte ner mig, enklare hydda. Kom tillbaka 2003, la in 2,6 på en 80-talskåk där jag fortfarande bor.
Nu värd i underkant 5 MSEK.

När jag var i köpar- och budläge var jag utomlands med ett par kollegor från Värmland. De undrade om jag skulle köpa ett slott. I Kil eller närstäders kunde jag ha köpt 3-5 byggmästarvillor för samma peng.

Alltså; grundläggande är efterfrågan och utbud. I min lilla, nåja 68K innevånare, norrortskommun så pyntar skåningarna och göteborgarna gladeligen idag 2,4 MSEK för en tomt, där de placerar en kåk i snikstil som kostar runt 4 MSEK. Och detta för att det attraktiva jobbet med i snitt 60K/månad finns här. Eller 2,5 mil bort, vilket tar 2,5 timmar i resväg varje dag, oavsett om du har s.k. reskassa eller åker i leasingbil.

Lite oplanerade barnafödanden, sen nån enkel "gå-in-i-väggen"-variant så är det givetvis klippt för familjen med föräldrar runt 35-40.

DET är bubblan. Inget annat. Utbud och efterfrågan styr allt. Sen kan man hänvisa till USA, FannieMae, BernieMaddoff eller vad fan som helst. Oväsentligt.

ett långt svammelinlägg utan o säga något, utbud o efterfrågan?? här måste jag hålla med mina fiender till viss del, du snackar skit om du inte inser att utbudet av billiga krediter spelar större roll än efterfrågan, utan enkla att få-billiga lån kan man ha hur jävla stor efterfrågan som helst, det blir inga höga priser ändå. Har du varit med ända sedan 80-talet utan o fatta det? Sen tycker jag som de flesta vet inte att det är något fel med billiga lån, låg ränta eller att priserna är för höga idag, men jag måste ändå tillrättavisa felaktigheter. Och om du tror det är Handelshögskoleelever med hög svansföring som skriver i denna tråd så tror du jävligt fel.
Senast redigerad av tgv23000 2013-12-14 kl. 11:12.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in