2013-12-14, 02:28
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billyray.Bodhi
Tycker du själv detta scenario låter som ett vådaskott?

Rakt i nacken på en sovande Marina. Ja, det låter ju högst sannolikt och helst med alla arrangemang efteråt.
Citera
2013-12-14, 02:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Framifrån, så har hon ramlat bakåt tvärs över dubbelsängen. Skadorna i huvudet och väggen samt blodfläcken kan förklaras med ett skott från en stående mot en sittande som vält bakåt.
Vådaskott känns lika troligt som självmord...
Citera
2013-12-14, 02:29
Medlem
Citat:
Framifrån, så har hon ramlat bakåt tvärs över dubbelsängen. Skadorna i huvudet och väggen samt blodfläcken kan förklaras med ett skott från en stående mot en sittande som vält bakåt.

Den här är bättre (FB) Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid

"Det som är känt om kulbanan tyder istället antingen på ett nästan horisontellt skott (riktat svagt uppåt) som avfyrats vid höger huvudända (M låg på vänster sida)"
Citera
2013-12-14, 02:33
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det säger man dock inte då man häktar Fredrik i HD på sannolika skäl misstänkt för mord.
Har du missat någon del i detta fallet?

Parasiten/snyltaren lär aldrig komma ner till dråp eller så det fattar du kanske inte än, men det kommer.

Du kanske borde lära dig lite om misstankegrader. Sannolika skäl är det utan tvekan frågan om här, om man ser det ur domstolens synvinkel. Men sannolika skäl är kanske 50-50 för en senare fällande dom och folk får hållas häktade på den graden fram till att utredningen är slut plus en minimal ytterligare tid till huvudförhandling. HD har alltså tyckt att det var ungefär den sannolikheten - och jag säger inget om det egentligen.

Men för åtal krävs "tillräckliga skäl", eller "åtalsskäl", och det menar jag att det inte finns. För fällande dom krävs ännu mer, "bortom rimligt tvivel" heter det då, och det finns definitivt inte.
Citera
2013-12-14, 02:33
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Och jag har lagt in vad RÅ svarar advokaten genom HD innan HD tar beslut, men det kanske du missade helt. Oavsett så har Hansson försökt blidka HD, men icke sa nicke. Så det är kört för Hansson med klient.
Det är mycket enkelt och då högsta instans påstår att tilltalad ljuger så är det allvar.

Är det din privata tolkning av rättsläget att det är svårare att fälla Fredrik? I så fall förstår jag det, men med tanke på vad HD sagt, så är det inte särskilt sannolikt att det blir speciellt svårt.
Hansson och klient kanske spar på krutet till en domstolsförhandling där de redogör för allt nytt bevisunderlag.

Men av det underlag som nu tillkommit så gör åklagaren bara bort sig och jag tror att det kommer bli cirkus av allt nytt bevis...rörigt.

Ett smart drag är att invänta rättegång och då låta åklagaren spinna på med sitt nya bevis som kan punkteras.
Citera
2013-12-14, 02:35
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Vådaskott känns lika troligt som självmord...
Troligt?? Det finns ju inga bevis på hur M dog.
Citera
2013-12-14, 02:35
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rivarojva
Den här är bättre (FB) Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid

"Det som är känt om kulbanan tyder istället antingen på ett nästan horisontellt skott (riktat svagt uppåt) som avfyrats vid höger huvudända (M låg på vänster sida)"

Det finns ett utmärkt underlag för kulans bana och hur det har gått till och det sista som kan tänkas vara ett vådaskott är detta. Det är liksom så uppenbart att det handlar om en avrättning med en viss planering bakom. HD redogör även för olyckscenariot. Så nej det är inte riktigt med i verkligheten här.

Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Troligt?? Det finns ju inga bevis på hur M dog.
Öht jo det finns det.

Rimligt tvivel kan man byta ut mot att uteslutande av annan gärningsman duger gott för fällande dom.- Och uteslutande av annan gärningsman i detta fallet är inga problem.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-12-14 kl. 02:38.
Citera
2013-12-14, 02:37
Bannlyst
Citat:
Du kanske borde lära dig lite om misstankegrader. Sannolika skäl är det utan tvekan frågan om här, om man ser det ur domstolens synvinkel. Men sannolika skäl är kanske 50-50 för en senare fällande dom och folk får hållas häktade på den graden fram till att utredningen är slut plus en minimal ytterligare tid till huvudförhandling. HD har alltså tyckt att det var ungefär den sannolikheten - och jag säger inget om det egentligen.

Men för åtal krävs "tillräckliga skäl", eller "åtalsskäl", och det menar jag att det inte finns. För fällande dom krävs ännu mer, "bortom rimligt tvivel" heter det då, och det finns definitivt inte.
Ja så är det kanske. Men, nästa fredag kan rubriceringen ändras till en annan misstankegrad, tror du inte?
Citera
2013-12-14, 02:38
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Det var det väl jag som skrev eller? Ja, det är vad polisen ritat. Men sittande, tittat uppåt, och ett skott snett neråt ger samma spår i vägg, huvud och säng.

Låt oss säga att det första tyder på självmord/eget vådaskott och det andra tyder på annans vådaskott/mord eller självmord sittande.

Edit:

Det var mitt inlägg, och du glömde detta: "ELLER om M satt upp på höger kant och fick ett skott i ansiktet så att hon föll bakåt. Båda alternativen stämmer med blodbilden på sängen också. "

Så skrev jag även att om någon kommit in i rummet och skjutit en sovande så hade skottet kommit uppifrån och stannat i golvet snarare än i väggen.
Senast redigerad av Eerieye 2013-12-14 kl. 02:41.
Citera
2013-12-14, 02:39
Medlem
Maloms avatar
Citat:

Fortsättning:
Citat:
ELLER om M satt upp på höger kant och fick ett skott i ansiktet så att hon föll bakåt. Båda alternativen stämmer med blodbilden på sängen också.

Om det scenariot skulle stämma satt M upp och blev skjuten i ansiktet, från en lägre position.
I det fallet kan man tro att M satt på GM när skottet small.
Citera
2013-12-14, 02:41
Medlem
Citat:
Det var det väl jag som skrev eller? Ja, det är vad polisen ritat. Men sittande, tittat uppåt, och ett skott snett neråt ger samma spår i vägg, huvud och säng.

Låt oss säga att det första tyder på självmord/eget vådaskott och det andra tyder på annans vådaskott/mord eller självmord sittande.

Självmord/eget vådaskott är ett önsketänkande.
Citera
2013-12-14, 02:43
Medlem
MrsMagoos avatar
Marina sköts då hon lagt sig och kulan gick rakt in genom nacken och ut genom ögat med en del av benet med sig som då hamnade i fanerväggen. Det skottet är inget vådaskott det är ren avrättning.
Samma argument om allt och inget fördes i Arboga, Nora, och Marinfallet. Det är och va helt fel.
Så man kan konstatera genom den analys och det utlåtande som rättsläkarna gör hur den här avrättningen har gått till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in