2013-12-14, 00:30
Medlem
Det senaste nu i jakten på Sverigedemokrater är som alla vet en ursinnig attack mot alla förtroendevalda som kommenterat anonymt på nätet. Denna attack kommer följas av fler tills dess att Jimmie Åkesson avblåser "nolltoleransen" eller kommer på en bättre idé.

Här är ett förslag på en bättre idé. Säg så här: "Från och med nu kommer Sverigedemokraterna trappa upp jakten på rasister i partiet. Detta kommer att gå till på följande vis. Vi kommer inte längre att utesluta några medlemmar. Däremot kommer vi att öka medlemsdemokratin. Vi kommer att ta bort varje regel i stadgarna som ger partiledningen inflytande över nomineringsprocessen och ge all makt till de lokala föreningarna.

Eftersom vi vet att den övervägande majoriteten av våra medlemmar inte är rasister så vet vi också att rasister inte kommer att få något inflytande i partiet om medlemmarna får bestämma. Vi är beredda att kalla till ett extra landsmöte för att rösta igenom de nya stadgarna om detta visar sig nödvändigt".

Tror ni att detta skulle sätta stopp för medias drev i och med att man inte längre kan få någon utesluten på den vägen? Är det en viktig demokratisk princip att Thomas Mattsson ska bestämma vilka som får vara medlemmar i Sverigedemokraterna eller är det mer demokratiskt om partimedlemmarna i SD får avgöra den frågan? Är det ett avbräck för partiledningen i SD att inte få handskas med idéstrider genom uteslutningar?
Citera
2013-12-14, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Det senaste nu i jakten på Sverigedemokrater är som alla vet en ursinnig attack mot alla förtroendevalda som kommenterat anonymt på nätet. Denna attack kommer följas av fler tills dess att Jimmie Åkesson avblåser "nolltoleransen" eller kommer på en bättre idé.

Här är ett förslag på en bättre idé. Säg så här: "Från och med nu kommer Sverigedemokraterna trappa upp jakten på rasister i partiet. Detta kommer att gå till på följande vis. Vi kommer inte längre att utesluta några medlemmar. Däremot kommer vi att öka medlemsdemokratin. Vi kommer att ta bort varje regel i stadgarna som ger partiledningen inflytande över nomineringsprocessen och ge all makt till de lokala föreningarna.

Eftersom vi vet att den övervägande majoriteten av våra medlemmar inte är rasister så vet vi också att rasister inte kommer att få något inflytande i partiet om medlemmarna får bestämma. Vi är beredda att kalla till ett extra landsmöte för att rösta igenom de nya stadgarna om detta visar sig nödvändigt".

Frågan som infinner sig direkt: är nolltoleransen menad som ideologisk strategi, eller som köpt röstmaximeringsstrategi?

Tror ni att detta skulle sätta stopp för medias drev i och med att man inte längre kan få någon utesluten på den vägen? Är det en viktig demokratisk princip att Thomas Mattsson ska bestämma vilka som får vara medlemmar i Sverigedemokraterna eller är det mer demokratiskt om partimedlemmarna i SD får avgöra den frågan? Är det ett avbräck för partiledningen i SD att inte få handskas med idéstrider genom uteslutningar?

Frågan som infinner sig: är nolltoleransen ideologiskt strategisk, eller socialt strategisk? För varje rationell människa är svaret det senare, även om jag förstår den välmenade förslaget. Visst vore det roligt om SD plötsligt skulle svänga, och ersätta diverse bisarra icke-frågor som karriärsfrämjande - men vilken övergripande medialt anpassad ideologi talar du egentligen om?
Senast redigerad av femlitersbongen 2013-12-14 kl. 00:45.
Citera
2013-12-14, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femlitersbongen
Frågan som infinner sig: är nolltoleransen ideologiskt strategiskt, eller socialt strategisk? För varje rationell människa är svaret det senare, även om jag förstår den välmenade förslaget. Visst vore det roligt om SD plötsligt skulle svänga, och ersätta diverse bisarra icke-frågor som karriärsfrämjande - men vilken övergripande medialt anpassad ideologi talar du egentligen om?
Jag vill ha ett stopp för uteslutningar med tanken att det ska leda till ett stopp för mediadrev.
Citera
2013-12-14, 00:55
Medlem
Citat:
Jag vill ha ett stopp för uteslutningar med tanken att det ska leda till ett stopp för mediadrev.

Jag vill inte verka näsvis, men då borde du radera sista stycket ur din post. Man kan inte argumentera för att SD ska slippa anpassa sig till medial press genom att anpassa sig till medial press. Annars är andemeningen utgångspunkt för god debatt (om man är SD:are)
Senast redigerad av femlitersbongen 2013-12-14 kl. 01:02.
Citera
2013-12-14, 00:57
Avslutad
Citat:
Det stoppas av sig själv. Media öser på inför valet. Många har ju ändå varit riktiga idioter som det varit befogat att utesluta. Tror knappast att media blir snällare för att nolltoleransen hävs.
Citera
2013-12-14, 01:01
Medlem
Citat:
Jag vill inte verka näsvis, men då borde du radera sista stycket ur din post. Man kan inte argumentera för att SD ska slippa anpassa sig till medial press genom att anpassa sig till medial press.
Ditt inlägg är helt obegripligt. Jag har läst igenom sista stycket i mitt inlägg men fattar inte alls vad du menar.
Citera
2013-12-14, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borglig
Det stoppas av sig själv. Media öser på inför valet. Många har ju ändå varit riktiga idioter som det varit befogat att utesluta. Tror knappast att media blir snällare för att nolltoleransen hävs.

Anledningen till att jag skriver är naturligtvis att jag vill att medias kampanjer ska ta slut innan valet. Jag vill inte att man ska kunna rättfärdiga ett osakligt mediadrev med att man fick en politiker att avgå.
Citera
2013-12-14, 01:18
Medlem
Citat:
Ditt inlägg är helt obegripligt. Jag har läst igenom sista stycket i mitt inlägg men fattar inte alls vad du menar.

Kort-korta versionen

Du säger:

1. Media attackerar SD:s offentligt presenterade politik. (kommentatorer)
2. SD går politiskt back. (prestige)
3. SD analyserar. (det är du och andra mediala genier)
4. SD:s egentliga politik är inte den offentligt presenterade politiken. (inte rasister)

5. SD ställer sig i opposition till media. (hur ska vi få dem att förstå)
6. SD anpassar sin politik för att få bättre presentation i media (efter landsmötet)
7. SD anpassar sig hos media. (verksam ideologisk omvandling)
8. SD slutar attackeras av media.
9. SD har uppnått sitt politiska mål.

Vilket är SD:s politiska mål? För mig är det ett lättsamt beklagande över dåligt medialt bemötande, som resulterar i ett medialt diffuserat politiskt mål, som i realiteten SD har ägnat sig åt via nolltoleransen. Din politiska variant blir sålunda en slags nolltolerans som "funkar bättre i media"?
Senast redigerad av femlitersbongen 2013-12-14 kl. 01:23.
Citera
2013-12-14, 01:25
Medlem
Citat:
Kort-korta versionen

Du säger:

1. Media attackerar SD:s offentligt presenterade politik. (kommentatorer)
2. SD går politiskt back. (prestige)
3. SD analyserar. (det är du och andra mediala genier)
4. SD:s egentliga politik är inte den offentligt presenterade politiken. (inte rasister)

5. SD ställer sig i opposition till media. (hur ska vi få dem att förstå)
6. SD anpassar sin politik för att få bättre presentation i media (efter landsmötet)
7. SD anpassar sig hos media. (verksam ideologisk omvandling)
8. SD slutar attackeras av media.
9. SD har uppnått sitt politiska mål.

Vilket är SD:s politiska mål?

Jag vill absolut inte vara ohyfsad. Det här missförståndet kan antingen bero på att du uttrycker dig oklart eller att jag är för dum. Oavsett vilket så kommer jag inte att fortsätta just den här debatten med dig. Jag förstår helt enkelt inte vad du skriver.
Citera
2013-12-14, 01:45
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Jag vill absolut inte vara ohyfsad. Det här missförståndet kan antingen bero på att du uttrycker dig oklart eller att jag är för dum. Oavsett vilket så kommer jag inte att fortsätta just den här debatten med dig. Jag förstår helt enkelt inte vad du skriver.

Haha, vilken artig diss

OnT:

Vad inte om nödvändigt är rätt metod, men partiet bör hur som helst ta fram ett nytt sätt att driva sin nolltoleranslinje. Personligen skulle jag hellre se att de erbjöd ett slags rehabiliteringsprogram där personen mediatränas, gör avbön och sen återgår till arbetet.
Citera
2013-12-14, 01:48
Medlem
Med risken för att låta rabiat. Nej, jag tror inte SD kan presentera något alternativ, då det inte fanns något att välja på från början. Om man inte menar att selektera mellan WT-avskräde som Kinnunen, Ståhl och Bylund, och ett svart sugande hål.

Och vad spelar det för roll dessa dagar, när det visat sig att den enda ideologi som finns i SD är att skita på medialt sanktionerade avskrädet som utgör väljarbasen, för att vinna det socialt rasistiska Gardellsnyftande bögälskande medelklassens sympatier.

Bespara mig alternativen tack!
Citera
2013-12-14, 06:17
Bannlyst
Sverigedemokrater brukar ju alltid dyrt och heligt intyga att de minsann är godhjärtade och rättrådiga demokrater, och således borde ju också även mer interndemokrati att vara att föredra framför en maktfullkomlig ledning som styr och ställer efter eget tycke och smak.

För det kan väl inte vara så att demokrati bara är bra ibland och till en viss gräns?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in