2013-12-13, 18:14
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Lustigt angående den gamle mannen på Graffords.
Jag har läst om honom tidigare och med tanke på att jag troligen sticker ut mest av er alla så var jag lite smånervös över att gå in i butiken, köpa mina första C&J, och möta denna ignoranta typ.
Med ett par slitna gympadojjor gick jag in och blev chockad, han var väldigt trevlig och kändes jordnära.
Så konstigt det kan bli...
Det var förövrigt kö på Coniston. Av tre modeller jag var ute efter så fanns en Islay i min storlek (har troligtvis en av dom vanligare storlekarna).
Senast redigerad av SvenEricTheGamble 2013-12-13 kl. 18:18.
Citera
2013-12-13, 18:16
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Så fruktansvärt billigt var det väl inte? Det är ju bara en nedsättning med 25%... Men men, som många gånger sagts tidigare: köp inte pga priset, köp för att du verkligen vill ha skon.
Jag vet inte om jag var tillräckligt tydlig. Givetvis handlar jag bara om jag verkligen vill ha skon, men ville ha lite feedback på modellen. Den har vissa features som jag gillar, samtidigt är jag osäker på vilken roll en sådan sko skulle ha i garderoben.
Citera
2013-12-13, 18:17
Medlem
ShogunAssasins avatar
Frågor om flashbacks regelverk hör inte hemma i denna tråden – denna tråden handlar om kvalitetsskor.
Har man frågor och funderingar som inte besvaras av regelverket eller FAQ:en så hör man av sig till en moderator (gärna i det aktuella forumet).

OT Bortplockat.
/Moderator
Citera
2013-12-13, 18:24
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Jag vet inte om jag var tillräckligt tydlig. Givetvis handlar jag bara om jag verkligen vill ha skon, men ville ha lite feedback på modellen. Den har vissa features som jag gillar, samtidigt är jag osäker på vilken roll en sådan sko skulle ha i garderoben.

Jag tycker att det är en väldigt härlig och annorlunda sko. Skon har precis den roll i garderoben som du vill att den ska ha, om du förstår hur jag menar.

vill man så kan man. Köp!!!!!!!!!!!!!!
Citera
2013-12-13, 18:38
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Inte så kul, förstår att du blir irriterad. Iom att du har onormalt stort slitage på så många olika skor är det med allra största sannolikhet, med all respekt, du som är problemet. Vilket du ju själv verkar ha förstått. Då jag inte tror att du missköter dina skor, känns det rimligt att tro att det är hur du går som är problemet. Är man släpfot sliter man naturligtvis mer på sulorna, men tänker att det borde du ju vara medveten om att du är isf? Andra varianter jag vet kan orsaka extra slitage som inte lika självklart märks är att man har en vridning i steget som gör att man så att säga vrider skon lite i varje steg. Det är något som nöter extra då sulan liksom gnuggas mot asfalten. Men om det är något sådant, eller annan typ av stegfel, är svårt att säga så här på distans.

Sen är ju rent krasst det bästa sättet att inte behöva byta sulor ofta att bygga en stor skogarderob, då tiden på varje sko fördelas ut. Men det kostar så klart tyvärr en del.

Tack för input. Det verkar ju som att det är mig det är fel på, trots att jag varken fått det sagt till mig, eller märkt av min förödande gångstil själv. Jag lyfter oftast ordenligt på fötterna, och är inte släpfot, men det där med att vrida till foten kanske kan ha något med det här att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Slitsula i gummi på nuvarande par och gummisulor i någon form på nyinköp hädanefter.

Hursomhelst är det ju ganska svårt att alltid behöva tänka på hur man går, så den enkla lösningen verkar ju vara att sätta dit en slitsula på vissa modeller som man sliter på mest. Kan tänka mig att sätta dit det på en del skor. Brogues och kanske en eller två oxfordskor skulle jag kunna tänka mig offra på elegansens altare. Gillar ej idén, men är man illa tvungen.

Till slaskhösten, vintern och grusvåren har man ju hursomhelst större använding av redan gummisulade kängor eller lågskor med dainitesula. Det tråkiga är att RTW-skorna ofta direkt blir så bulliga med dainitesulor. Eleganta lågskor eller oxfordkängor med nätt gummisula efterlyses! Som tidigare alltså..

Kanske man får MTOa hos Meermin som nån annan parvenu hädanefter...
Citera
2013-12-13, 18:42
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Jag köpte ett par Coniston idag, hos det av tråden att döma mycket trevligare Olles Skomakeri (Även om mannen där heter Bengt, men jag antar att Olle var hans pappa) här i Lund. Jag fick rentav min väska lagad gratis. Det enda lilla problemet är att de ska bli en julklapp, och att jag inte kommer kunna använda dem på tio dagar. Får kanske ta och låsa in dem någonstans.
Vad kul att någon handlar där. Känner mig lite elak eftersom jag är där så ofta men aldrig köper skor. Han är alltid lika trevlig.
Citera
2013-12-13, 18:49
Medlem
hoodogs avatar
Citat:

Ok, då är jag med. Men det är ju egentligen inget konstigt med den skon - det är ju en helt vanlig saddle shoe (konstigt att inte Fixie har kommenterat saken ännu). Mao är det en rätt vanlig ledig sko att ha under sommarhalvåret. Så känns det rätt är det ju bara att köra på!
Citera
2013-12-13, 19:02
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble and en rad andra
Det var förövrigt kö på Coniston.

Det förvånar mig inte ett dugg. Den har ju blivit något av vinterkänga 1A och det är ett säkert hösttecken när den börjar diskuteras i tråden av nytillkomna varenda jämra år.

Citat:

Vad är alternativet? Någon derby brogue eller? Då är ju den här fan så mycket roligare, och det tycker jag räcker som argument. Funkar i mitt tycke nästan alla säsonger dessutom.
Citera
2013-12-13, 19:14
Medlem
Som så många andra beställde jag också ett par skor på Herrings rea. Sen får jag ett mail några timmar senare om att skon visst saknades på lagerhyllan och att de inte kan leverera den skon . Mailet var artigt i alla fall, men förvånad att de inte erbjöd mig något annat än pengarna tillbaka i kompensation.

Citat:
Förlåt om jag avbryter rådande diskussion men kikade in på Herrings rea och såg att Loake Asquith var i princip gratis: http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?&brandid=7&catid=59&shoeid=6449&selecteds izeid=7&selectedfitid=2&stype=1

Kan inte bestämma mig för om jag gillar den eller inte, ibland ser den ut som ett rätt schysst komplement till den mer lediga delen av garderoben men samtidigt har jag svårt att se användningsområdet för en saddle. Bra eller anus? Antar att kvalitén i läder och mocka motsvarar annan brittisk sko i samma prisklass.

Jag tyckte den var ganska trevlig om man redan har en hög skor (vilket jag har för mig att du har). Var själv sugen på en SMS i kalvläder/mocka ( http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?&brandid=6&catid=50&shoeid=7543&selecteds izeid=7&selectedfitid=2&stype=1 ) men det är inte riktigt den typen av sko jag behöver just nu...
Citera
2013-12-13, 19:36
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Vad är alternativet? Någon derby brogue eller? Då är ju den här fan så mycket roligare, och det tycker jag räcker som argument. Funkar i mitt tycke nästan alla säsonger dessutom.
Ja, ser det väl framförallt som en sko tillsammans med jeans eller chinos när tyngre countryskor känns out of season.
Citat:
Ursprungligen postat av charmkvarken
Jag tyckte den var ganska trevlig om man redan har en hög skor (vilket jag har för mig att du har). Var själv sugen på en SMS i kalvläder/mocka ( http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?&brandid=6&catid=50&shoeid=7543&selecteds izeid=7&selectedfitid=2&stype=1 ) men det är inte riktigt den typen av sko jag behöver just nu...
Har väl en basgarderob med en del säsongsbetonade inslag, totalt har jag väl ett 10-tal par skor kvalitetsskogarderoben, dock inget superfancy.

Munkstroppar är inte riktigt min grej även om jag har sneglat på några olika SMS. Ska sova några nätter på saken så får vi se vad det blir.
Citera
2013-12-13, 23:37
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Förlåt om jag avbryter rådande diskussion men kikade in på Herrings rea och såg att Loake Asquith var i princip gratis: http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?&brandid=7&catid=59&shoeid=6449&selecteds izeid=7&selectedfitid=2&stype=1

Kan inte bestämma mig för om jag gillar den eller inte, ibland ser den ut som ett rätt schysst komplement till den mer lediga delen av garderoben men samtidigt har jag svårt att se användningsområdet för en saddle. Bra eller anus? Antar att kvalitén i läder och mocka motsvarar annan brittisk sko i samma prisklass.
Jag tycker att det är ett svårslaget alternativ om man vill ha en oxford som ger ett ledigare intryck. Även fast det egentligen är en ganska konventionell modell går den väldigt bra att ta ut svängarna med om så önskas.
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Ok, då är jag med. Men det är ju egentligen inget konstigt med den skon - det är ju en helt vanlig saddle shoe (konstigt att inte Fixie har kommenterat saken ännu). Mao är det en rätt vanlig ledig sko att ha under sommarhalvåret. Så känns det rätt är det ju bara att köra på!
Jag är en upptagen herre.
Citera
2013-12-15, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Vad kul att någon handlar där. Känner mig lite elak eftersom jag är där så ofta men aldrig köper skor. Han är alltid lika trevlig.

Det är första gången jag handlar skor där, så jag är kanske inte så mycket bättre.

För övrigt, tjänar skomakarna mycket pengar på C&J-försäljningen? Eller är det mer en front för att kunna bedriva reperationsverkstad? Någon som har koll?

För övrigt såg jag Bengt (den aktuelle skomakaren) vandra som en vanlig man på Ica. Han hade Adidaas Stan Smith på sig. Känns stabilt att vi har samma smak för icke-kvalitetsskor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in