Citat:
Ursprungligen postat av
Kungkran
Köp vanliga Magnesium tabletter på en vanlig hälso butik/apotek, krossa och blanda med vatten.
Hej.
Jag ska försöka förklara min fråga.
Ca+Mg kosttillskott funkar utmärkt än att köpa t.e.x. dyra cb-växtnäring för just specifik Ca+Mg (visst finns det billiga flaskor men det är ej aktuellt då det finns utbrett sortiment men dagsläget är det akut), men upptagningsförmåga är olika det vill säga att man behöver en riktlinje för dosering för att undvika att råka OD växten (övergödning) p.g.a. olika lösningsmetoder kan ge olika absorberings takt (självklart finns det flera faktorer inblandad t.e.x. strains etc).
Självklart kan man följa efter ph-värdet på jordet då det finns ungefärliga riktlinje för var specifik näring:
Citat:
Soil
Magnesium gets locked out of soil growing at ph levels of 2.0-6.4
Magnesium is absorbed best in soil at a ph level of 6.5-9.1 . (Wouldn’t recommend having a ph of over 7.0 in soil) anything out of the ranges listed will contribute to a Magnesium deficiency.
Citat:
Soil
Calcium gets locked out of soil growing at ph levels of 2.0- 6.4
Calcium is absorbed best in soil at a ph level of 6.5-9.1 (Wouldn’t recommend having a ph of over 7.0 in soil) anything out of the ranges listed will contribute to a
Calcium Deficiency.
(citat hämtad från icmag)
Visserligen kan jag köra dubbla ph-test, en redan nu (när jag fått mina stickor) och en när jag har gjort minimal flush under blomm, detta kan bli svårighet då jag scrogar och kör 30l krukor 4plantor, som innebär att jag får köra ca 60l vatten per kruka (2:1) men samtidigt kommer innebära grovt näringsförlust för växterna och riskera att skada mer än att hjälpa dem. Speciellt när man ser med blotta ögat det är Ca+Mg brist.
Det är därför svaret som att krossa tabletter och ge till växten är ej tillräcklig svar (tack i allefall för svaret trots jag vet hur man krossar tabletter) men som sagt, det är mitt första scrog som har kört extra länge vegg (lång historia) med större volymkrukor.
tacksam för svar.
mvh M