2013-12-07, 14:45
Medlem
Neverdancessobers avatar
kollade bara första bilden, verkar vara pH problem som leder till näringslockout.

när jag har i näring t.ex Golden labels eller Ghs så brukar detta ge ett bra pH värde i BLOOM ca 6,5pH

tror jag låg strax över 7 med grow doseringen. har ett pH ur kranen annars på 8,2.
Citera
2013-12-08, 14:58
Medlem
Pure Power Plant som inte ser ut att må bra längre, Någon som ser vad de lider av?

Dom står i P-jord och vattnas utan näring för tillfället, ph ligger nog runt 7-8, temperaturen ligger vid 23-30 grader och rh runt 40-60% och de har 24/7 ljus

Någon som vet vad man kan göra för att de ska bli friska, bladen börjar hänga mer eller mindre och det har uppkommit några ljusare/bruna fläckar på löven

http://i.imgur.com/eU653sz.jpg?1
Citera
2013-12-09, 23:53
Medlem
Kungkrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldchild
Pure Power Plant som inte ser ut att må bra längre, Någon som ser vad de lider av?

Dom står i P-jord och vattnas utan näring för tillfället, ph ligger nog runt 7-8, temperaturen ligger vid 23-30 grader och rh runt 40-60% och de har 24/7 ljus

Någon som vet vad man kan göra för att de ska bli friska, bladen börjar hänga mer eller mindre och det har uppkommit några ljusare/bruna fläckar på löven

Näringsbränna från jorden, flusha dina plantor så du får ur lite näring ur jorden, vattna med 3x krukans storlek, låt rinna av noggrant, vattna inte igen förrens jorden är riktigt torr.
Citera
2013-12-10, 05:25
Medlem
Niramons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldchild

Citat:
Ursprungligen postat av Kungkran
Näringsbränna från jorden, flusha dina plantor så du får ur lite näring ur jorden, vattna med 3x krukans storlek, låt rinna av noggrant, vattna inte igen förrens jorden är riktigt torr.

Är det så att P-jorden egentligen är lite för "stark" för små plantor och att S-jorden hade varit bättre?
Tänker på att Goldchild skriver att h*n inte tillför näring.
Funderar också på vad ett PH runt 7-8 gör med plantan. (Antar att det är vattnets Ph-värde som avses, innan vattning)
Jag kan ännu inte så mycket om odling men det låter som ett för högt värde som borde påverka plantan negativt.
Tänker jag rätt här eller är jag ute och cyklar?
Senast redigerad av Niramon 2013-12-10 kl. 05:28.
Citera
2013-12-10, 22:54
Medlem
Kungkrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niramon
Är det så att P-jorden egentligen är lite för "stark" för små plantor och att S-jorden hade varit bättre?
Tänker på att Goldchild skriver att h*n inte tillför näring.
Funderar också på vad ett PH runt 7-8 gör med plantan. (Antar att det är vattnets Ph-värde som avses, innan vattning)
Jag kan ännu inte så mycket om odling men det låter som ett för högt värde som borde påverka plantan negativt.
Tänker jag rätt här eller är jag ute och cyklar?

Det beror mycket på vilken strain man odlar, jag klagar inte på p-jorden men man bör somsagt hålla koll så plantan inte får för mycket näring somsagt, då är det bara att flusha plantan oftast.
Citera
2013-12-12, 10:10
Medlem
Mystiqes avatar
Hej.

Jag har märkt mina växter har fått Ca+Mg brist p.g.a. en förlängd veggtid. Jag har växtnäring med lite högre halt av Ca+Mg men p.g.a. jag försöker få dem i blomm så vill jag undvika kväve.

Första tanken var att handla rakt av den här då detta är är färdigdoserat.

Men jag är även tacksam för andra förslag vad andra möjligheter man kan fixa lättaste och lätt tillgänglig, förutom växtnäring. Då jag testar en ny växtnärings-schema packet.

mvh M
Citera
2013-12-12, 13:00
Medlem
Neverdancessobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystiqe
Hej.

Jag har märkt mina växter har fått Ca+Mg brist p.g.a. en förlängd veggtid. Jag har växtnäring med lite högre halt av Ca+Mg men p.g.a. jag försöker få dem i blomm så vill jag undvika kväve.

Första tanken var att handla rakt av den här då detta är är färdigdoserat.

Men jag är även tacksam för andra förslag vad andra möjligheter man kan fixa lättaste och lätt tillgänglig, förutom växtnäring. Då jag testar en ny växtnärings-schema packet.

mvh M

Human urine contains considerable amounts of primary crop nutrients,
i.e., nitrogen (N), phosphorous (P)
and potassium (K), and secondary nutrients, including sulphur (S), calcium (Ca) and Magnesium (Mg). Trials
of human urine applications as an organic fertilizer in small-scale agricultural plots have shown the potential
to match the crop yield quantity and quality
commonly achieved with mineral fertilizers.

Gör egen fertilizer billigast och bäst i vegg senare stadie
Citera
2013-12-12, 13:05
Medlem
Mystiqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverdancessober
Human urine contains considerable amounts of primary crop nutrients,
i.e., nitrogen (N), phosphorous (P)
and potassium (K), and secondary nutrients, including sulphur (S), calcium (Ca) and Magnesium (Mg). Trials
of human urine applications as an organic fertilizer in small-scale agricultural plots have shown the potential
to match the crop yield quantity and quality
commonly achieved with mineral fertilizers.

Gör egen fertilizer billigast och bäst i vegg senare stadie

Hej.

Urin är uteslutet, för mig behövs endast Ca+Mg. Men tack i allefall för ditt svar.

Det jag glömde fråga i mitt förra inlägg var ang. om hur snabbt växten kan tas upp Ca+Mg om man kör t.e.x. produkten som jag vissade? Så risken jag råkar inte bränna ut växten.

mvh M
Senast redigerad av Mystiqe 2013-12-12 kl. 13:19.
Citera
2013-12-12, 19:39
Medlem
Kungkrans avatar
Citat:
Hej.

Urin är uteslutet, för mig behövs endast Ca+Mg. Men tack i allefall för ditt svar.

Det jag glömde fråga i mitt förra inlägg var ang. om hur snabbt växten kan tas upp Ca+Mg om man kör t.e.x. produkten som jag vissade? Så risken jag råkar inte bränna ut växten.

mvh M

Köp vanliga Magnesium tabletter på en vanlig hälso butik/apotek, krossa och blanda med vatten.
Citera
2013-12-13, 16:47
Medlem
Mystiqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungkran
Köp vanliga Magnesium tabletter på en vanlig hälso butik/apotek, krossa och blanda med vatten.

Hej.

Jag ska försöka förklara min fråga.

Ca+Mg kosttillskott funkar utmärkt än att köpa t.e.x. dyra cb-växtnäring för just specifik Ca+Mg (visst finns det billiga flaskor men det är ej aktuellt då det finns utbrett sortiment men dagsläget är det akut), men upptagningsförmåga är olika det vill säga att man behöver en riktlinje för dosering för att undvika att råka OD växten (övergödning) p.g.a. olika lösningsmetoder kan ge olika absorberings takt (självklart finns det flera faktorer inblandad t.e.x. strains etc).

Självklart kan man följa efter ph-värdet på jordet då det finns ungefärliga riktlinje för var specifik näring:

Citat:
Soil

Magnesium gets locked out of soil growing at ph levels of 2.0-6.4
Magnesium is absorbed best in soil at a ph level of 6.5-9.1 . (Wouldn’t recommend having a ph of over 7.0 in soil) anything out of the ranges listed will contribute to a Magnesium deficiency.

Citat:
Soil

Calcium gets locked out of soil growing at ph levels of 2.0- 6.4
Calcium is absorbed best in soil at a ph level of 6.5-9.1 (Wouldn’t recommend having a ph of over 7.0 in soil) anything out of the ranges listed will contribute to a
Calcium Deficiency.

(citat hämtad från icmag)

Visserligen kan jag köra dubbla ph-test, en redan nu (när jag fått mina stickor) och en när jag har gjort minimal flush under blomm, detta kan bli svårighet då jag scrogar och kör 30l krukor 4plantor, som innebär att jag får köra ca 60l vatten per kruka (2:1) men samtidigt kommer innebära grovt näringsförlust för växterna och riskera att skada mer än att hjälpa dem. Speciellt när man ser med blotta ögat det är Ca+Mg brist.

Det är därför svaret som att krossa tabletter och ge till växten är ej tillräcklig svar (tack i allefall för svaret trots jag vet hur man krossar tabletter) men som sagt, det är mitt första scrog som har kört extra länge vegg (lång historia) med större volymkrukor.

tacksam för svar.

mvh M
Senast redigerad av Mystiqe 2013-12-13 kl. 16:52.
Citera
2013-12-13, 18:00
Medlem
Kungkrans avatar
Citat:
Hej.

Jag ska försöka förklara min fråga.

Ca+Mg kosttillskott funkar utmärkt än att köpa t.e.x. dyra cb-växtnäring för just specifik Ca+Mg (visst finns det billiga flaskor men det är ej aktuellt då det finns utbrett sortiment men dagsläget är det akut), men upptagningsförmåga är olika det vill säga att man behöver en riktlinje för dosering för att undvika att råka OD växten (övergödning) p.g.a. olika lösningsmetoder kan ge olika absorberings takt (självklart finns det flera faktorer inblandad t.e.x. strains etc).

Självklart kan man följa efter ph-värdet på jordet då det finns ungefärliga riktlinje för var specifik näring:

(citat hämtad från icmag)

Visserligen kan jag köra dubbla ph-test, en redan nu (när jag fått mina stickor) och en när jag har gjort minimal flush under blomm, detta kan bli svårighet då jag scrogar och kör 30l krukor 4plantor, som innebär att jag får köra ca 60l vatten per kruka (2:1) men samtidigt kommer innebära grovt näringsförlust för växterna och riskera att skada mer än att hjälpa dem. Speciellt när man ser med blotta ögat det är Ca+Mg brist.

Det är därför svaret som att krossa tabletter och ge till växten är ej tillräcklig svar (tack i allefall för svaret trots jag vet hur man krossar tabletter) men som sagt, det är mitt första scrog som har kört extra länge vegg (lång historia) med större volymkrukor.

tacksam för svar.

mvh M

Vad har du för pH-värde nu? att blanda magnesium med vatten och vattna din planta 1gång med pH-6.5-7 för att utsöndra magnesiumet bäst, använd pH+/- får att komma till rätt pH, även där kan du blanda i din näring tillsammans i vattnet med din magnesium.

Då näringen ändrar ditt pH värde på vattnet och magnesiumen utsöndras bäst under pH-6.5-7pH så är pH+/- ett bra alternativ?

Och att du flushar med 60Liter är mycket vatten, men för mig inte en fullständig flush så jag tror det är ganska lugnt.

Scroggen gör det ju lite svårare då man ej vill chocka/skada sina damer

Skall fundera lite och kolla om jag har nåt vettigt att komma med.

/Kungkran
Senast redigerad av Kungkran 2013-12-13 kl. 18:04.
Citera
2013-12-16, 13:42
Medlem
Hej!

Har lite problem med mina plantor. Jag har 600wlampa i tält,med en utsugsfläkt och en bordsfläkt.
Jag har cirka 28-30 grader. luftfuktighet på cirka 45 %,men bladen ser inte ut att må bra. Har vattnat när det torkat några cm ner i krukan.

http://postimg.org/image/ansqkakh7/f42446fd/

Vad gör jag för fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in