Säg lugnt gärna på hemspråket om du kan det "mamma tänk på vad jag ber om och vad det innebär, tänk också på vad du säger och vad det innebär".
"vad ska det betyda din otacksamma unge"
"det betyder att du indirekt tvingar mig till datorn då mina vänner spelar ps3 hela dagarna och jag uppför mig dricker sällan alkohol tar aldrig droger och är inte kriminell trotts att främsta anledningen till ungdomskriminalitet är rastlöshet och rastlös blir jag när du tar min konsoll som stimulerar mitt taktiska och logiska tänkande. Vi är en familj och jag har alltid trott att man ska dela med sig och vara generös mot familjen vilket du inte är. Jag älskar dig även om du säger nej men fundera vad det du gör har för konsekvenser så jag ber dig att tänka om angående detta för det är inte oroligt"
det får inte låta som ett hot eller liknande och ifall hon svarar nått i stil med att svaret är nej och att det kommer det förbli så säger du lugnt att du kommer fråga igen om ett par dagar när hon fått tänka igenom sitt beslut. Var rationell och be henne lugna sig om hon höjer rösten. Och höj aldrig rösten eller få det att verka som om du e otacksam.
lycka till