2013-12-07, 17:30
Medlem
Mystiqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stuffex
Skulle inte köpa frön från nordenseeds, av egen erfarenhet.

Jag och mina kamrater ger tummen upp för Nordenseeds...
Citera
2013-12-10, 13:57
Medlem
Går det att odla så här? http://oi39.tinypic.com/2nm1rk.jpg
Jag tänkte nämligen plantera ut några typhoons nu när sommaren kommer och hade vart kanon ifall det går att odla på det sättet.

För och nackdelar?
Citera
2013-12-11, 03:11
Medlem
Kungkrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweCrime
Går det att odla så här? http://oi39.tinypic.com/2nm1rk.jpg
Jag tänkte nämligen plantera ut några typhoons nu när sommaren kommer och hade vart kanon ifall det går att odla på det sättet.

För och nackdelar?

Till vilken fördel?

Det jag kan tänka mig att du tänker är att något skymmer solen från ena sidan av plantan när solen går upp/börjar gå ner?

Med dem få ljustimmar vi har i sverige och plantan inte får dem timmarna så blir det inte mycket till skörd.

/Kungkran
Citera
2013-12-11, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungkran
Till vilken fördel?

Det jag kan tänka mig att du tänker är att något skymmer solen från ena sidan av plantan när solen går upp/börjar gå ner?

Med dem få ljustimmar vi har i sverige och plantan inte får dem timmarna så blir det inte mycket till skörd.

/Kungkran
Ja fördelen är att du inte har en 1-2m misstänkt buske som står på trädgården.
Undersidan utav plantan behöver inte ha så mycket sol då allting förutom stjälken ska växa uppåt och inget annat håll.

Okej så nackdelen är att den kan få mindre sol. Detta kan jag fixa genom att bygga en liten "kulle" som gör att dom är en bit högre än resterande mark. Givetvis rensar jag bort runt omkring så att inte t.ex. högt gräs skymmer plantan.

Det jag tänkte på, nackdelar, var ifall plantan får problem med näringen etc eftersom att den är böjd.
Mvh
Citera
2013-12-11, 11:37
Medlem
Kungkrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweCrime
Ja fördelen är att du inte har en 1-2m misstänkt buske som står på trädgården.
Undersidan utav plantan behöver inte ha så mycket sol då allting förutom stjälken ska växa uppåt och inget annat håll.

Okej så nackdelen är att den kan få mindre sol. Detta kan jag fixa genom att bygga en liten "kulle" som gör att dom är en bit högre än resterande mark. Givetvis rensar jag bort runt omkring så att inte t.ex. högt gräs skymmer plantan.

Det jag tänkte på, nackdelar, var ifall plantan får problem med näringen etc eftersom att den är böjd.
Mvh

Jasså okej, det kan jag tyvärr inte svara på, får du inget vettigt svar så kanske en 20-30graders vinkel går lika bra? tänkte att då står ju plantan mer uppåt än vad du visa på bilden.

Hittar jag nån vettig info om detta så återkommer jag

/Kungkran
Citera
2013-12-11, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungkran
Jasså okej, det kan jag tyvärr inte svara på, får du inget vettigt svar så kanske en 20-30graders vinkel går lika bra? tänkte att då står ju plantan mer uppåt än vad du visa på bilden.

Hittar jag nån vettig info om detta så återkommer jag

/Kungkran
Får återkomma med resultat till sommaren

Mvh
Citera
2013-12-11, 17:18
Medlem
Har lite såna där näringsgrejer som man tydligen skall ha, men jag har inte riktigt listat ut hur mycket och när jag skall använda det. Någon vänlig själ som har lust och berätta ?
Jag har:
Roots
Soil A
Soil B
UltraPK
Grön pH+pro
röd pH+pro
Nitrozyme concentrate
Citera
2013-12-12, 19:40
Medlem
Kungkrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyttig
Har lite såna där näringsgrejer som man tydligen skall ha, men jag har inte riktigt listat ut hur mycket och när jag skall använda det. Någon vänlig själ som har lust och berätta ?
Jag har:
Roots
Soil A
Soil B
UltraPK
Grön pH+pro
röd pH+pro
Nitrozyme concentrate

Vilket märke/tillverkare har din näring?
Citera
2013-12-12, 19:52
Medlem
Neverdancessobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyttig
Jag har:
Roots
Soil A
Soil B
UltraPK
Grön pH+pro
röd pH+pro
Nitrozyme concentrate

http://www.goldlabel.nl/7/Nutrient-Schedules.aspx

clicka på special mix,clicka sen på pdfén där står hur mycket av varje du ska ha i per liter vatten från vecka 1 och framåt.

har du lätt gödslad jord så kör special mix lite eller hydro om du kör det.
Citera
2013-12-12, 21:02
Medlem
Kungkrans avatar
Kör på schemat Neverdancessober länka ovan, ta gärna lite mindre näring än vad som står på schemat dem 2 första vattningarna för att sedan öka till det som står på schemat med försiktighet!

Körde själv Gold Label med mycket goda resultat!
Märkte att det är riktigt stark näring, så det är lätt att du ger plantorna en stor chock om du inte tar det lugnt ibörjan.

Chocken leder oftast till gula/hängiga blad, brända och smular sönder, plantan kan dö om man inte vet hur man skall åtgärda det.
Citera
2013-12-13, 12:22
Medlem
Tja tänkte höra om två stycken le lampor på 45w med 4000k och 3077lm räcker för fyra plants i ett utrymme på 60x60x150. tacksam för svar , Peace
Citera
2013-12-13, 14:52
Medlem
Kungkrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rastamachine
Tja tänkte höra om två stycken le lampor på 45w med 4000k och 3077lm räcker för fyra plants i ett utrymme på 60x60x150. tacksam för svar , Peace

Har svårt att tro att det verkligen räcker, är nog precis isf, men du får nog ut lika mycket om inte mer med det ljuset på 1-2st plantor, själv hade jag valt 1st planta utan tvekan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in