Citat:
Ursprungligen postat av
Keyser--Soze
Jag inbillar mig att jag åtminstone försöker bilda mig en egen uppfattning om saker och ting och den är att folk i allmänhet överdriver läders behov av återfuktning något oerhört.
Det finns enormt mycket läder i allmänhet och skor i synnerhet som klarat sig väldigt länge utan några särskilda vårdinsatser.
Mina egna skor har jag alltid tagit hand om så till vida att jag håller dem rena, torra och vilande med skoblock. Dock har jag aldrig smort dem i någon större omfattning och min äldsta dojjor fortfarande i bruk är ca 10 år gamla och visar absolut inga tecken på torrhet eller någon sprickbildning. Tvärtom är de faktiskt väldigt mjuka och "fuktiga".
Då får jag be så hemskt mycket om ursäkt men förstahandsuppgifter om vad som faktiskt sades hade varit intressantare.
Nu är det inte min mening att vara dryg, tvärtom, även om jag kan förstå att det kanske kommer uppfattas så men hur har du kommit fram till att detta skulle vara en optimal rutin? Jag tycker det låter som en oerhörd överdrift. Renovateur sägs det dessutom att man ska vara försiktig med då det gör lädret FÖR mjukt.
Jag skulle vilja vända på det: Det finns enormt mycket läder i allmänhet och skor i synnerhet som klarat sig väldigt mycket kortare på grund av bristande vårdinsatser. Jag kan garantera dig att de är fler än din kategori. Fint att dina skor hållit bra. Kan mycket väl vara så att de varit ännu finare med ännu gedignare vårdinsats.
Vad baserar jag detta på? Förutom de som Hoodog redan nämnt ovan (har man varit sjukligt intresserad i åratal har man läst många tusentals uppgifter och pratat med många hundratals kunniga), egen erfarenhet (visserligen ganska blygsam, bara sex-sju års ordentlig konkret erfarenhet, men alltid nåt), och också min tvillingbrors kunskap och erfarenhet som professionell sadelmakare (alltså läderhantverkare, för den som inte kan terminologin) samt de personer han jobbar med på Sveriges största läderverkstad där personer med upp till 40 års erfarenhet jobbar. Och som sagt, i princip konsensus är att generellt (eftersom det är vad du refererar till hela tiden) vårdas läder för dåligt. Det finns säkerligen dem som överdriver (ex inte ovanligt med för tjocka lager av kräm och polish) och man behöver inte smörja in skorna varje vecka, men att på allvar förespråka användning av bara polish före också kräm mm och använda som referens du själv och en halvdan säljare är ärligt talat ganska korkat, och inte särskilt trovärdigt.
Förövrigt: "Renovateur sägs det dessutom att man ska vara försiktig med då det gör lädret FÖR mjukt." Intressant att de där självutnämnda förståsigpåarnas åsikter plötsligt är intressant här, när uppgifterna stämmer in på din och Grafford-gubbens bild av verkligheten, men absolut inte annars.