2013-12-12, 20:21
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Och om jag ska vara lite eftertänksam så är faktiskt FS en av de mest psykiskt starka personer jag någonsin haft kontakt med. Han klarade en lång häktning och han inställde sig frivilligt i hovrätten. Och nu vid resningen tog han det med fattning och skulle själv inställa sig hos polisen med väska. Långt ifrån den känslosamma typen som dödar sitt ex.

Nåja, advokaten sa åt honom att packa en väska och inställa sig. Detta gjorde han dock aldrig då de hämtade honom. Du som håller på fakta...håll rätt på saker och ting. Jag tyckte att han mest gnällde över ryggen och allt annat under häktningstiden. Att han inte fick träffa eller prata med nån etc. Jag har läst många förhör där den häktade tar det med väldigt mycket mer fattning och ja dessa har suttit länge de med.
Att han frivilligt inställde sig på hovrätten? vad hade han för val? dessutom så var ju alla överens om att det skulle stupa även i HR så ..
En psykopat behöver inte vara "psykiskt svag" men inte desto mindre psykiskt störd. En psykopat behöver inte heller vara ointelligent, tvärtom kan de vara väldigt charmanta och övertygande.

EDIT: det gjordes väl en P7 i TR förhandlingen eller hur? och vad kom den fram till?
EDIT2: sen var ju just det där med känslor. Psykopater är ofta känslokalla och saknar empati, vilket då skulle innebära en regelrätt avrättning av M och inte ett oöverlagt mord.
Senast redigerad av Titiana 2013-12-12 kl. 20:42.
Citera
2013-12-12, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Det fetade: Allra minst F.S. Om jag nu ifrågasätter att ingen verkligen kollat hans kontakter som måste uppenbarligen och enligt uppgift från nuvarande flickvän inletts innan det förmodade mordtillfället. Om inte detta har gjorts så kan vi inte bara godta hans utsagor om vad som är sant och inte sant gällande en motivbild.

Gällande vådaskott av en okänd GM då man skulle ha lekt i sängen med en pistol som har en kula i loppet. Teoretiskt tänkbar scenario men lika trolig som att tomten finns. Om nu M var så välbevarad i vapen skulle nog väl aldrig ha ett skarpladdad vapen och låta någon leka med den.

-Att F.S har en historia bakom sig av djur som försvinner eller dör och att ägarna inte anmält detta tyder på att han har en god manipulationsförmåga, vilket finns bevis här på tråden också. Jag anser att en hel del personer här blivit grundligt manipulerade.

-Bristen på empati är också dokumenterat. Att tejpa fast sina egna barn tex tyger på en grav störning av något slag. Att han sen här på tråden försöker det se ut som om är orolig för henne ser jag bara som försök att manipulera massorna här.

-Uppenbarligen tål han inte motsägelser. Åter igen finns bevisen för detta här på tråden.

-Att han bevisningen förskingrat pengar från före detta flickvänner är också dokumenterat. Ytterligare ett bevis på brist på empati och att han skiter i vad som är andras eller hans. Att han har avyttrat M:s saker efter hennes död är verkligen osmakligt. Och att han måste ha tagit dessa saker medvetet då han fick hämta grejer under polisbevakning...Hur tänkte han här? Varför inte tjäna en hacka då jag mist gratisboendet?

-Att infinna sig här på tråden, lite som en kändis, innan dom ens fallit jag vet inte ens vad jag ska säga om det. Vore väl annan sak att läsa och skriva inlägg anonymt men han outade sig själv.

-Att han har ett väldigt selektivt minne då han svarar på frågor är minst sagt anmärkningsvärt.

-Att han inte kan namnge langaren som då skulle kunna ge han ett visst alibi...mystiskt

Visserligen så är kanske inte detta ett mord dvs planerat men jag tror inte ett ögonblick att någon annan gjort detta. Jag tror att detta är genomfört av F.S i stundens ilska och kanske lite abstinens efter röka. Motiv: Han ville ha pengar av henne och fick det inte. M kanske gjorde det klart att nu var det färdigsnyltat på henne och han blev flygförbannad hämtade pistolen och sköt henne i sängen. Inte alls otänkbart att göra av en man som uppenbarligen saknar lite spärrar. Och efter lite pyssel i skogen så fick han sina pengar till droger.
Motivet är således i slutändan en psykisk störning av något slag.

Och jag skulle precis skriva nästan precis samma sak...
F var utkastad och nu hade han hittat en ny brud att leva på. Det är nog det enda motiv en man som den vi fått beskriven behöver.
En ny ung och naiv tjej att leva på och möjligheten att ta med sig de saker han eftertraktat hos M, samt naturligtvis de pengar han visste fanns i hemmet och på konto.
Det är motivet.
Citera
2013-12-12, 21:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Och om jag ska vara lite eftertänksam så är faktiskt FS en av de mest psykiskt starka personer jag någonsin haft kontakt med. Han klarade en lång häktning och han inställde sig frivilligt i hovrätten. Och nu vid resningen tog han det med fattning och skulle själv inställa sig hos polisen med väska. Långt ifrån den känslosamma typen som dödar sitt ex.

Att ett kort meddelande kan väcka så många frågor!

*Tror du han är psykiskt stark nog att i flera år dölja att han är en mördare?
*Varför har du haft kontakt med en misstänkt mördare? Jag har haft det ett antal gånger, men alltid fått betalt. Ligger i sakens natur när man är krimreporter. Vilken är din drivkraft?
*Det fetade: Tror du att det säger mest om
FS
dig eller
din umgängeskrets?

Och den viktigaste frågan:
Hur var han?
Citera
2013-12-12, 21:05
Medlem
Titianas avatar
Psykopati (från psyche "själ", "liv" och pathos "lidande") är en generell beteckning på en störd personlighet ifråga om känsloliv och vilja att följa sociala normer. Det räknas ibland som en personlighetsstörning, men finns inte som diagnos i någon standardiserad diagnosmanual.[1] Psykopati associeras ofta med kriminalitet, men personligheten måste inte vara oförmögen att leva laglydigt. Många begår till följd av störningen handlingar som av majoriteten uppfattas som onda; psykopaten är oförmögen att känna ånger, utan kan tvärt om skryta med att ha kommit strafflöst undan. Andelen psykopater uppskattas till omkring 4 % av befolkningen.[källa behövs] Psykopater är som regel medel- till högintelligenta.[2] En person som inte har fullt utvecklad psykopatisk störning kan istället lida av narcissistisk personlighetsstörning. Alla psykopater har narcissistisk personlighetsstörning som en del av sin störning.
När människor med psykossjukdomar ofta har bisarra beteenden och uppföranden, är psykopaten istället väl medveten om att föra sig rätt, vara trevlig och att inge ett gott intryck – det ingår i störningen. Uppförandet kan dock vara teatraliskt, personen kan uttrycka uppfattningar om sin egna förträfflighet, simulera känslor som anses passande, allt i syfte att manipulera för att uppnå bestämda personliga målsättningar. En person med psykopatisk störning har som regel svårt att förstå nyansskillnader i känslor, till exempel skillnaden mellan sexuell attraktion och äkta kärlek. I kombination med detta har psykopater ofta drag av impulskontrollstörningar samt saknar tålamod; de söker sig till äventyr och beter sig ansvarslöst.
källa:http://sv.wikipedia.org/wiki/Psykopati
Citera
2013-12-12, 21:19
Medlem
MrsMagoos avatar
Uppfattningen om att Fredrik skulle ha fällts i Hovrätten med Marinas kropp delas av Högsta domstolen.
Så vad man ansåg i Tingsrätten med Friman i spetsen eller i förra Hovrätten är lite förlegat i dag.
Högsta domstolen häktade Fredrik Svensson på sannolika skäl misstänkt för mordet på Marina Johansson, och det betyder att Friman, och Rignell är ute ur leken. Fallet tas om eftersom man hittat Marinas kvarlevor dumpade i skogen.

Det väcker inga andra tankar än att tidigare domslut har varit felaktiga. Man ratade uppenbara bevis, och tog till egna teorier vad som hänt Marina. Man gick så långt att påstå att hon rest i väg.
Och det va precis vad Fredrik Svensson ville att det skulle se ut som.
I dag vet dom flesta betydligt mer.

Och kan det inte bli vecka 2 snart så man får se Fredrik Svensson sitta i Hovrätten och säga :-Jag vet inte, jag kommer inte ihåg, har du inte med att göra, kan inte veta om det va mörkt eller ljust ute, jag lever inte efter klockan.
Citera
2013-12-12, 21:32
Medlem
KiaWs avatar
OT och chat raderat.

Återgå till att diskutera fallet, om ni är intresserade av varandra så ställ frågorna via PM.

/Mod
Citera
2013-12-12, 21:33
Bannlyst
Citat:
Varför duckar du frågan om F.S kontakter? Du svarar bara på det som känns bekvämt eller?
Ställer mig fortfarande frågande varför du inte lika hårt ifrågasätter att F.S kontakter inte är utredda. Om man nu ska utgå från BDSM-saker så är det ju rätt troligt att han lekt han med. Jag efterlyste att ni som "försvarar" F.S inte ifrågasätter den misstänkta GM utredande utan har snöat in er på att luskolla M. När och hur tog han kontakt med donnan i Övik? och sin nuvarande flickvän? fler framtida alternativa födkrokar? Om vi söker motiv bör vi även granska hans eventuella motiv eller hur?

Ja M är död, skall man inte börja med att kartlägga hennes umgänge ?
Nu 3,5år efter brottet kommer 195 smygmobilskontakter i strålkastarskenet.
Utredningen bör tas om från början.

Varför skall man börja med FS, finns inte ett tekniskt bevis mot honom.
Citera
2013-12-12, 21:43
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162
Och jag skulle precis skriva nästan precis samma sak...
F var utkastad och nu hade han hittat en ny brud att leva på. Det är nog det enda motiv en man som den vi fått beskriven behöver.
En ny ung och naiv tjej att leva på och möjligheten att ta med sig de saker han eftertraktat hos M, samt naturligtvis de pengar han visste fanns i hemmet och på konto.
Det är motivet.
Ja, så ska en brottsutredning gå till.

Man utgår först från en lämplig gärningsman.

Sedan ser man till att utrymme för gärningen skapas.
Om det inte går får man vrida och vända lite.
Kanske kasta in en peruk eller så och i värsta fall, ljuga lite.

Eventuella spår som kan peka åt fel håll skall alltid lämnas outredda, då de inte för utredningen framåt.

Ett motiv kan eventuellt vara bra, men absolut ingen nödvändighet.

Men nu har ju du hjälpt utredningen med ett troligt motiv:

FS hade träffat en ny tjej och kunde därför göra sig av med den gamla.
Han kunde dessutom komma över 10 000 spänn, en kamera och några pins att sälja på Tradera.
Klappat och klart!

Hur TR och HR inte kunde inse detta är ofattbart.
Men skam den som ger sig.

Vem behöver GMP-gruppen och dess konstiga tillvägagångssätt, när allt är så här enkelt.
Citera
2013-12-12, 21:58
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Ja M är död, skall man inte börja med att kartlägga hennes umgänge ?
Nu 3,5år efter brottet kommer 195 smygmobilskontakter i strålkastarskenet.
Utredningen bör tas om från början.

Varför skall man börja med FS, finns inte ett tekniskt bevis mot honom.

Ska vi släppa alla mördare fria som det inte finns teknisk bevisning mot? Räcker inte vittnesmål eller indiciekedja?
Varför ska man börja med FS, Jo han bor i huset och bör utredas för att kunna i så fall utesluta honom från utredningen. Ifall han inte skulle vara aktuell som GM. Det är väl glasklart anser jag.

Är inte hennes umgänge kartlagt? Att det sen finns 195 mer eller mindre gamla kontakter på hennes gamla mobil spelar nog ingen roll. Sen sa inte jag att man ska börja med F.S men det kanske hade varit väldigt upplysande att även undersöka detta. Varför ska man INTE undersöka detta och i synnerhet om det saknas teknisk bevisning. För att kartlägga en eventuellt motivbild.
Citera
2013-12-12, 22:03
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Då kan ju en av dessa konstiga namn, GreathDeath, Cyborg mfl. vara en person som står riktigt nära.

Som jag ser det måste utredningen tas om från början. En komplett telefonanalys och kartläggning av umgängeskretsen är alltså inte utförd, inte ens sådana som stod henne nära.

Eftersom inga tekniska bevis eller vittnen finns mot FS - så skall han vara på fri fot - han kan max vara "Kan misstänkas"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Misstankegrad
.

Jag hoppas att ditt förslag även innefattar en komplett analys av FS kvinnliga kontakter? För du har ännu inte gett ett godtagbart skäl till varför inte. Om han är oskyldig så borde han ju inte har något som helst att oroa sig för...eller hur?
Citera
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ska vi släppa alla mördare fria som det inte finns teknisk bevisning mot? Räcker inte vittnesmål eller indiciekedja?
Varför ska man börja med FS, Jo han bor i huset och bör utredas för att kunna i så fall utesluta honom från utredningen. Ifall han inte skulle vara aktuell som GM. Det är väl glasklart anser jag.

Är inte hennes umgänge kartlagt? Att det sen finns 195 mer eller mindre gamla kontakter på hennes gamla mobil spelar nog ingen roll. Sen sa inte jag att man ska börja med F.S men det kanske hade varit väldigt upplysande att även undersöka detta. Varför ska man INTE undersöka detta och i synnerhet om det saknas teknisk bevisning. För att kartlägga en eventuellt motivbild.
Motiv är inte bevis. Många har motiv att mörda svärmor, men få gör det.

TR och HR har friat FS på de indicier som fanns då, och tog höjd för att Marina var död, samt gav utrymme för en alternativ GM. Det finns inga bevis, varken tekniska eller annat, mot FS. Han ska gå fri i morgon för att mina skattepengar inte ska slösas bort mer.
Citera
Bannlyst
Citat:

Du skämtar ?
Enligt ditt resonemang: Varför överhuvudtaget undersöka någon mobil eller dator ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in