Citat:
Ursprungligen postat av
Alibabasson
Varför har endast vi människor fått detta privilegium att sätta upp våra spelregler varför har inte andra arter fått det?
Snacka om att du lever i din egen lilla värld. Om du nu missat det så uppstod inte människan helt plötsligt och lustigt utan vår intelligens har ökat med varje ny människotyp som evolverat fram från de tidigaste däggdjuren via de högre primaterna osv. Det visade sig att det var fördelaktigt att ha en stor hjärna och extremt bra allround-syn för de betingelser som forntida människoarter levde under (så fantastiskt mycket andra genetiskt fantastiska fördelar har vi inte mot övriga djur på planeten). Precis som gorillornas förfäder blev starkare genom naturligt urval blev de tidiga homo-släktena smartare och överlevde och frodades just på grund av en fördelaktig sammansättning av egenskaper. De parallella grenar som inte hade samma förutsättningar hängde med ett tag men sedan blev de uppblandade eller utkonkurrerade.
Slår det ner en fet asteroid på Jorden kanske det visar sig vara riktigt korkat att vara större än nanometermått ha lång livslängd och låg reproduktionstakt, inte kunna bryta ner cellulosa och ha en energikrävande hjärna. Ack vad tråkigt om det visar sig att det enda sättet att överleva är att kunna utvinna energi ur svavel. Då är det plötsligt en annan livsform som är herre på täppan eftersom den är bättre anpassad till miljön den lever i och människan är körd.
Det mest läskiga med många religiösa tankesätt är att de är så otroligt trångsynt barnsligt indoktrinerade kring att just människan skulle vara så pass speciell att det i sig validerar tankar kring gudar. Om man i sin tankevärld är så liten att man inte ens kan föreställa sig att universum glatt skulle fortsätta snurra på även om varenda människa var sprängd i atomer så undrar jag hur de orkar kliva upp ur sängen på morgonen.
För övrigt svarade du inte när jag svarade på ditt förra påstående till mig så jag får kanske anta att du tog det till dig?