2013-12-11, 20:46
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Och när en soldat dödar civil kvinna är det "krig" och när en muslim halshugger en journalist är det rättfärdigat.

Det är vi människor som sätter upp våra egna spelregler och dem med makten bestämmer definitionerna för våra handlingar.

Varför har endast vi människor fått detta privilegium att sätta upp våra spelregler varför har inte andra arter fått det?
Citera
2013-12-11, 20:48
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jomenvisst. Spädbarn är ju väldigt religiösa.

Spädbarn är ju omedvetna om allt annat och om sitt förnuft. Vad vill du ha sagt med det?
Citera
2013-12-11, 20:57
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Varför har endast vi människor fått detta privilegium att sätta upp våra spelregler varför har inte andra arter fått det?

Det privilegiet har vi inte fått, det privilegiet har vi tagit oss. Och vi vet för lite om andra arter för att kunna utesluta den typen av social verksamhet även hos andra, men tittar man noga på andra typer av intelligenta flockdjur så blir man förvånad hur pass välutvecklad social struktur de faktiskt har.
Citera
2013-12-11, 21:00
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Det privilegiet har vi inte fått, det privilegiet har vi tagit oss. Och vi vet för lite om andra arter för att kunna utesluta den typen av social verksamhet även hos andra, men tittar man noga på andra typer av intelligenta flockdjur så blir man förvånad hur pass välutvecklad social struktur de faktiskt har.

Jorå! Av tusentals arter är det bara vi som har tagit oss rätten att kunna ''utvecklas'' till såna varelser som kan skapa datorer, telefon, TV, undersöka universum osv. Och jo. du har rätt. Tittar vi runt omkring oss ser vi hur andra flockdjur ägnar sig åt att skapa datorer, teleskop osv. Ironi på högsta nivå.
Citera
2013-12-11, 21:01
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
ja när ett djur dödar ett annat så är det evolution ''survival of the fittest'' men när en människa dödar en annan människa så är det mord. varför är det så black?
Har inte livsgåtan i handen, däremot förädlar människan allt som kommer i människans väg, att språka över huvud taget är att utnyttja sin vilja att förädla. Det är ett uttryck bland flera.

Ur detta kommer vår förmåga att konstruera, vi har m.a.o konstruerat en slags mental ventil som fungerar när saker blir oöverskådligt svåra för oss att förstå under utvecklingens gång, saken är att alla är olika.. och somliga fastnar vid barriären, Gud.. en konstruerad önskedröm, har börjat utgöra ett hinder istället för kraftkälla.. dt syns inte minst i hur gudsstater utformas.. där man t.o.m bygger infrastruktur utefter att en "riktig gud tilltänks" som "domare".

Taxi, det här borde du förstå, jag försöker enbart sammanfatta det väldigt, väldigt kort, men du börjar spralla istället, och det är inget ovanligt..

De som vill mer, fortsätter sin forskarlust, och går inte bananas av att få sin önskedröm belyst ur de livsbejakande perspektiven : du borde gläödjas att vetenskaplighet fungerat som en hävstång att ha fått så många vidare, istället för att fortsatt kuva sig i självbedrägerier.

Gudsidén kan hållas som inspiration, det är ok, men som lag.. är den som jag ser det, direkt livsfarligt och bygger otroliga fördomar, vi kan ju räkna upp hur mycket som helst, av hur gudstesen fördärvat människans inneboende lust till medverkan.

Och förväxla det inte med vad rubriken lite felaktigt har som utgångsläge : handlar inte om förnekanden, handlar om vidgande. Att se mer än gud. Att fortsätta, att gräva sig ur gropar av misströstan!
Senast redigerad av BlackJewel 2013-12-11 kl. 21:04.
Citera
2013-12-11, 21:03
Medlem
guderis avatar
Citat:
Jorå! Av tusentals arter är det bara vi som har tagit oss rätten att kunna ''utvecklas'' till såna varelser som kan skapa datorer, telefon, TV, undersöka universum osv. Och jo. du har rätt. Tittar vi runt omkring oss ser vi hur andra flockdjur ägnar sig åt att skapa datorer, teleskop osv. Ironi på högsta nivå.

Kanske för att vi tidigt konkurrerat ut övriga arter som kunnat göra anspråk på liknande bedrifter.
Citera
2013-12-11, 21:27
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Kanske för att vi tidigt konkurrerat ut övriga arter som kunnat göra anspråk på liknande bedrifter.

Självklart. Vi hade en sådan tur eller skicklighet eller kalla det vad du vill. jag hoppas att du är på det klara med att jag aldrig köper de mjöl du har i påsen.
Citera
2013-12-11, 21:29
Medlem
guderis avatar
Citat:
Självklart. Vi hade en sådan tur eller skicklighet eller kalla det vad du vill. jag hoppas att du är på det klara med att jag aldrig köper de mjöl du har i påsen.

Precis som jag hoppas du är på det klara med att jag aldrig köper ditt.
Citera
2013-12-11, 21:30
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
jag hoppas att du är på det klara med att jag aldrig köper de mjöl du har i påsen.

Citera
2013-12-11, 21:47
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Spädbarn är ju omedvetna om allt annat och om sitt förnuft. Vad vill du ha sagt med det?
Du sa att vi föds religiösa. Men ok, ta en ordinär femåring. Hen vet inget om gud.
Citera
2013-12-11, 21:47
Medlem
Citat:

Du är ju obildad på riktigt! Det har funnits andra människorarter med liknande förmågor som vi har...fast detta har du givetvis inte en susning om.

Och ja, vi har Neanderthal och Denisova-gener kvar fortfarande så helt utdöda är inte våra kusiner...i alla fall inte genetiskt.
Citera
2013-12-11, 23:02
Medlem
rotherys avatar
Sicken tråd! VM i Cherry-pickning.

----

Vad är det för poäng med att Gud vet i förväg vad man kommer att göra för val om man inte kan testa honom innan och se om han har rätt?

Varför tillskriva Gud denna egenskap om han inte har någon nytta av den? Vad gör det för skillnad att veta i förväg vad människor kommer göra för val om man ändå inte tänker ingripa förrän eventuellt efteråt? Snacka om fullständigt meningslös pseudo-egenskap! Själv skulle jag hellre kunna vika snygga pappersservetter än veta på förhand vad folk kommer göra för val om jag ändå inte planerar att påverka dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in