2013-12-11, 21:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Rättegången pågår för fullt. Men det är ju frågan om det är någon idé att ha huvudförhandling. (Rättegången är hela processen från polisanmälan till dom).

Det är ju inte en gammal sur Nokia med gammalt ruttet SIM som är intressant. Jag har flera gamla mobiler liggandes och även inaktuella SIM-kort, tror jag. Jag minns att när jag bytte till 3G-lur så fick jag ett nytt SIM hemskickat. Det gamla kan jag nog ha slängt i en låda, det minns jag inte. Utan det som är intressant är att: 1. Exet PF uppger att han ringde M på numret fram till försvinnandet. 2. Vidare har Ms firma detta telnummer i olika myndighetsregister. 3. Och slutligen ringde Ms mamma numret vid försvinnandet samt uppgav numret för polisen - det står i FUP.

Och detta nummer är inte kontrollerat av polisen och finns inte med i SKLs s k "fördjupade analys" av telefontrafiken. Och det kan jag säga, finns ingen uppenbar förklaring till detta så handlar det om ytterligare en jättemiss av polisen. Jättemiss. Nu får vi se hur åklagaren ska förklara detta vid nästa häktningsförhandling, men jag tror fanimig att domstolen sänker misstankegraden och att FS tar taxi till Centralen och åker hem till Madde i Karlstad.

Undrar vad GW kommer säga om FS då ?
Citera
2013-12-11, 21:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Inte heller finns det utrymme för någon annan eftersom den då skulle haft tillgång till huset mellan 27 juli -4 augusti. Det är alltså såpass cementerat och klarlagt att man kan bortse från att spekulera om andra gärningsmän. Och med tanke på att hennes privata rum va låsta, och det trots att hon blev avrättad i sin säng efter hon lagt sig för att sova.
Metodiskt har Fredrik arbetat för att det ska se ut som hon rest i väg, men den kråksången är över nu.
Hon gick inte ens ut den 28 juli från det huset för hon låg redan dumpad i skogen.

Påminner lite om Boden och rimligheten där som domstolen måste ha övervägt noga. Det gick inte hem med den sk planteringsteorin.

Ska man säga något om Hanssons bemötande med sin sk bevisning är han inte i närheten av att komma med något av värde.

När har FS behövt förklara ett enda "bevis" ?
Citera
2013-12-11, 21:42
Medlem
MrsMagoos avatar
Lite om Fredriks nuvarande flickvän.
Hur och när träffade Fredrik den ointelligenta Madde? Va hon i Spekeröd?
Körde Madde Marinas jeep den 28 juli?
Kan KH erinra sig om människan va plufsig blekfet och inte bara rund i ansiktet?
Vad vet Madde om mordet på Marina?
Citera
2013-12-11, 21:43
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
HD hade inga som helst problem med att häkta Fredrik på sannolika skäl misstänkt för mordet på Marina Johansson, så Hanssons svammel om ej kollade telefoner brydde man sig inte om för fem öre.
Man tog beslut, så vem bryr sig om påståenden utan relevans.

Det är lika sannolikt med scenario om smygmobiler som planterings påståendet i Boden.
Lika illa och lika overkligt. Hovrätten som lusläser HD resningsbeslut kommer lämna såna påståenden om smygmobiler och tokiga vittnesmål därhän.

Numret var inte uppe i HD eftersom Hansson troligen inte hade tillgång till slasken. Omständigheten med den tredje telefonen nämndes, såvitt jag minns, inte i skriftväxlingen som föregick resningsbeslutet. Inget "svammel" i HD alltså.

Det här, att åklagaren skitit i att nämna omständigheter som talar till FS fördel, är illa, illa, ILLA. Det är ett fel i myndighetsutövningen som fått stora konsekvenser för en enskild. Då snackar vi grovt tjänstefel.

Vi får se om åklagaren har någon rimlig förklaring om en vecka. Har han inte det så.. ajajajaj.
Citera
2013-12-11, 21:44
Bannlyst
Citat:
Kan KH erinra sig om människan va plufsig blekfet och inte bara rund i ansiktet?

Hon kanske är med i smygmobilen, maskad.

Någon har ju sagt i tråden att det är FS som gjort listan som villospår, kanske gjorde han fel ?
Citera
2013-12-11, 21:45
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Undrar vad GW kommer säga om FS då ?

Undrar mer vad han kommer att säga om polisen. Men vi får höra åklagarens förklaring först.
Citera
2013-12-11, 21:45
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162
Våldtagit: Jo visst kan en haschimpotent snubbe tända på våld. Men nu behöver det absolut inte vara så, anledningen till min fundering är att han redan klurat så mycket.
Han har tex provskjutit vapnet med M så även om det hittas och hans fingrar finns på det är det lugnt. Ändå påstår andra att M är så ansvarsfull med vapnet, men hon låter honom leka med det?
Hittas sperma eller annat från honom på M är det för att de brukar ha sex.
Tvärtemot vad M gjort gällande. Märkligt att de har så olika syn på hur ofta de har sex och om de ens har det längre.
Varför tror ni han så turligt nog har vandrat runt på måfå tex?
Kom igen... Allt är försök att dölja vad han gjort i mina ögon.

Nu blev det många saker på en gång, en del vet jag inte hur jag ska besvara så du får ha tålamod om jag missförstått något. Okey?

Javisst kan en hashimpotent tända på våld. Det behöver man dock inte vara (hashimpotent alltså) för att göra. BDSM har ju inslag av smärta för sexuell njutning så även M kanske tände på våld hon med? Nej jag säger inte det för att smutskasta henne, jag pratar inte om en våldsmakare, utan som i sexuella sammanhang tycker det är skönt med smärta.

Han har provskjutit vapnet med M. Är det vad han säger bara eller är det något som är bekräftat på något sätt? Jag vet inte om du menar att det kan vara skitsnack?

M sa ju faktiskt att FS var bra att ha, såväl i trädgården och så hade dom sex ibland. Till någon hon ville träffa skrev hon att "nu får han inte röra mig längre" men det kan hon ju ha sagt för att öka chansen till en dejt. Kanske alltså.

Vad menar du med "vandrat runt på måfå"?
Citera
2013-12-11, 21:48
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Jag tror M*dde inte har ett endaste dugg med mordet på M@rina att göra. Mest för att mord mycket sällan utförs av fler än en person. Och den ensamme mördaren vill inte utsätta sig för risken det innebär att blotta sitt värv för någon annan.
Citera
2013-12-11, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Vad man inte bortser ifrån är det orimliga som dukas upp i den här historien av källarmannen
himself.

Det orimliga i att den unga damen som lät honom hållas kvar i hemmet om än inte med
odelad förtjusning, skulle välja att göra ett bankomatuttag där det gjordes, och inte på
det närmaste och vanligaste hållet, och att hon dessutom skulle göra sig skyldig till
flera felslagningar på sin pinkod.

Det helt orimliga i att hon påstås ha farit väg under den aktuella dagen i juli och
sedan kommer att skjutas ihjäl i sin egen säng på natten och att den labile inhysingen
i husets nedre regioner åker iväg hela 7 mil för att en plötslig längtan till mormors
gravplats blir honom övermäktig mitt i denna natt och att det sedan tillbringas
åtskilliga timmar därstädes, sittandes ytterst obekvämt på en gravstenskant.
En man som inte hade för vana att hedra några kyrkogårdar med besök och allra minst
nattetid.

Vidare det lika orimliga i att någon annan än den misstänkte skulle tagit sig tid att
paketera in en död kvinnokropp och forsla iväg den från huset för att sedan dumpa
det makabra paketet i ett skogsområde inte så långt därifrån.
Det orimliga i att stanna kvar på brottsplatsen och röja undan somliga spår med risk
för att bli påkommen för en utomstående kunde inte veta med säkerhet att ingen
skulle dyka upp.

Det radar upp sig orimligheter i en förskräcklig mängd faktiskt och en gång för alla
ska just allt detta påvisas med yttersta kraft i en rättssal och nu får det avgörande stöd
av ett kroppsfynd.
Källarmannens trovärdighet kommer fullständigt pulvriseras och då hjälper föga att
mobilisera existensen av någon "smygmobil" eller göra förnyade ansträngningar att
skapa föreställningen om en Marina i en bil vid en viss tidpunkt, hållandes denna
grundligt genomtröskade moderna pratmackapär lyft intill örat.

Det var ingen Marina i den bilen för hon var DÖD då nämligen.
Istället var det hennes mördare som var ute på likplundring och ville undvika att blotta
sitt ansikte mer än nödvändigt för det kvinnliga vittnet i en annan bil som råkade
observera honom den gången i några flyktiga ögonblick.

Det är helt enkelt inte rimligt att göra antagandet att någon annan än källarmannen i
långa håret med kärringknut kan vara skyldig till Marinas våldsamma och hemska död.

Hovrätten kommer att låta förnuftet tala och avhålla sig från den oursäktliga dumheten
att släppa den här människan fri på nytt.
Hans skuld kommer att stå klar denna gång. Otvivelaktigt.
Och rättvisa blir äntligen skipad i det här så uppmärksammade målet.

Och kåklivet väntar på källarmannen. Härligt många år framåt.
Där kommer han att passa in alldeles utmärkt, den göken.
Kunde inte sagt det bättre själv.
Kan inte i min vildaste fantasi få ihop hur mannen annars skulle göra alla dessa märkliga påhitt, om han var oskyldig.
Citera
2013-12-11, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jag kan inte se att det kontrollerats. Men visst, åklagaren kan ju komma med ett papper som visar bara några få obesvarade samtal från Ms mamma och inget mer. Dåså. Men - och det är viktigt - firman har det numret och det fanns massor med kontakter av det mer skabrösa slaget i den gamla Nokian. Exet ringde det dessutom.

Kan inte åklagaren visa att numret är kontrollerat (och det tror jag inte att han kan eftersom man kom på det först 2011) så faller hela åtalet.

Och tja, eftersom åklagaren inte kan visa att FS begått brottet så måste han istället kunna visa att ingen annan har kunnat gjort det. Och med den luckan i bevisföringen - ett helt telefonabonnemang - så kan vi ju önska åklagaren lycka till i nästa fall.
Och om numret inte kollades då man kom på att M var död så är det okontrollerbart för all framtid? Borde varit rutin eller en lätt match att kolla när man fann mobilen.
Jag är rätt säker på att denna lista finns bland alla andra halmstrån i slasken.
Ring och fråga dem om du tror den innehåller mer än de snaskiga kontakterna.
Citera
2013-12-11, 22:05
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Och om numret inte kollades då man kom på att M var död så är det okontrollerbart för all framtid? Borde varit rutin eller en lätt match att kolla när man fann mobilen.
Jag är rätt säker på att denna lista finns bland alla andra halmstrån i slasken.
Ring och fråga dem om du tror den innehåller mer än de snaskiga kontakterna.
Numren är maskade.
Citera
2013-12-11, 22:08
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Kunde inte sagt det bättre själv.
Kan inte i min vildaste fantasi få ihop hur mannen annars skulle göra alla dessa märkliga påhitt, om han var oskyldig.

Sådär lät det innan de båda förra huvudförhandlingarna också, eller hur? Och domstolarna tyckte inte att t ex kyrkogårdsbesöket var orimligt.

De olika märkliga påhitten har nämligen en inbördes kausalitet. M skulle ta hem en mupp - FS får åka - FS har ingenstans att vara så han tar en biltur - FS är ledsen och han sitter vid mormors grav - FS är borta hemifrån och han försöker sova i bilen. De konstiga händelserna är alltså logiska följder av varandra.

Hade händelserna varit "oberoende händelser" så hade det varit ytterst osannolikt. Men nu är de ju inte det och allt blir plötsligt rimligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in