2013-12-11, 20:50
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Att hävda att personen är du är istället Urkundsförfalskning, regleras i kapitel 14 i Brottsbalken.
Vilken är urkunden vid ett telefonsamtal, menar du?
Citera
2013-12-11, 21:09
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt

Han menar nog att det är jag, TS.
Citera
2013-12-11, 21:21
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Han menar nog att det är jag, TS.
En person är inte en urkund.
Citera
2013-12-11, 21:37
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
En person är inte en urkund.

Nej, men ett dokument som hör till mig kan vara en urkund väl?
(Är ingen jurist)
Förfalskat dokument = urkundsförfalskning

Kan rösten som påstås vara min vara en urkund?
förfalskad röst = urkundsförfalskning?
Citera
2013-12-11, 21:45
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Kan rösten som påstås vara min vara en urkund?
förfalskad röst = urkundsförfalskning?
Nej. Enligt 14 kap. 1 § brottsbalken som behandlar urkundsförfalskning avses med urkund
1. en handling som upprättats till bevis eller annars är av betydelse som bevis och som har en utställarangivelse och originalkaraktär,
2. en elektronisk handling som upprättats till bevis eller annars är av betydelse som bevis och som har en utställarangivelse som kan kontrolleras på ett tillförlitligt sätt, och
3. ett märke som ställts ut till bevis om en persons identitet eller om en viss rättighet eller prestation och som har originalkaraktär (bevismärke).
Citera
2013-12-12, 00:05
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Nej. Enligt 14 kap. 1 § brottsbalken som behandlar urkundsförfalskning avses med urkund
1. en handling som upprättats till bevis eller annars är av betydelse som bevis och som har en utställarangivelse och originalkaraktär,
2. en elektronisk handling som upprättats till bevis eller annars är av betydelse som bevis och som har en utställarangivelse som kan kontrolleras på ett tillförlitligt sätt, och
3. ett märke som ställts ut till bevis om en persons identitet eller om en viss rättighet eller prestation och som har originalkaraktär (bevismärke).

Ok, så vad kallas brottet där man utger sig för att vara någon annan,
när det nu inte är urkundsförfalskning?
Citera
2013-12-12, 09:08
Medlem
wh0res avatar
Citat:

Åh, crap tur att någon är vaken, jag läste "fick se samtalet" och fick på något vis för mig att personen i fråga var där och höll på.
På tok för trött för att skriva här uppenbarligen.

Citat:
Ok, så vad kallas brottet där man utger sig för att vara någon annan,
när det nu inte är urkundsförfalskning?

Att bara utge sig för att vara någon annan är inte straffbart egentligen. Det är inget brott i sig.
Men eftersom man utger sig för att vara någon annan så gör man nog det av anledningen att begå något annat brottsligt, och därför kan man straffas för det brottet istället.
Senast redigerad av wh0re 2013-12-12 kl. 09:11.
Citera
2013-12-12, 11:00
Medlem
negerbarns avatar
Kan lagen om Oredligt förfarande vara aktuellt för den som uppgett sig vara TS?

Citat:
Ursprungligen postat av BrB, nionde kapitlet, 8 §
Den som, i annat fall än förut i detta kapitel är sagt, förfar oredligt i det han medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet och därigenom skadar den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för oredligt förfarande till böter eller fängelse i högst två år. Lag (1970:414).

Hur mycket ansvar kan man lägga på doktorn i detta fallet? Lite beroende på TS situation kan man kanske inte som läkare förvänta sig att h*n kommer in till sjukhuset personligen och legetimerar sig varje gång h*n har en fråga.
Senast redigerad av negerbarn 2013-12-12 kl. 11:03.
Citera
2013-12-12, 14:52
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Hur mycket ansvar kan man lägga på doktorn i detta fallet? Lite beroende på TS situation kan man kanske inte som läkare förvänta sig att h*n kommer in till sjukhuset personligen och legetimerar sig varje gång h*n har en fråga.

Det är läkarens ansvar att upprätthålla patientsekretessen, i detta fall så borde läkaren i fråga i alla fall motringt, dvs ringt upp till det telefonnummer som finns i de kontaktuppgifter som är del av journalen och som lämnats av patienten själv.
Citera
2013-12-12, 15:08
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Det är läkarens ansvar att upprätthålla patientsekretessen, i detta fall så borde läkaren i fråga i alla fall motringt, dvs ringt upp till det telefonnummer som finns i de kontaktuppgifter som är del av journalen och som lämnats av patienten själv.
Okej. Ja, det är ju definitivt säkrare så, men om man nu vet både personnummer och klinik är det inte så himla långsökt att man är nära bekant med personen i fråga, och kan således ha berett sig tillgång till personens telefon, och på så vis vara den som svarar vid motringningen.

Hur långt sträcker sig läkarens ansvar när det gäller att fastslå att man lämnar ut sekretessbelagda uppgifter till rätt person?
Citera
2013-12-12, 16:05
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re

Att bara utge sig för att vara någon annan är inte straffbart egentligen. Det är inget brott i sig.

Sådär är det sannolikt inte i alla andra länder.
Citera
2013-12-12, 16:11
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz

Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Okej. Ja, det är ju definitivt säkrare så, men om man nu vet både personnummer och klinik är det inte så himla långsökt att man är nära bekant med personen i fråga, och kan således ha berett sig tillgång till personens telefon, och på så vis vara den som svarar vid motringningen.

Hur långt sträcker sig läkarens ansvar när det gäller att fastslå att man lämnar ut sekretessbelagda uppgifter till rätt person?

Kliniken och läkaren hade inga uppgifter på mig mer än namnet (och troligen personnummer?). Jag var där för första gången och de skrev in mina andra uppgifter (såsom telefonnummer) samtidigt som jag träffade läkaren för allra första gången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in