2013-12-11, 18:41
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
nej det kan jag inte.
kan du svara på min fråga?

nja icke-vild, civiliserat, icke-primitiv..du förstår ju ändå vad jag menar?
Nej det kan jag naturligtvis inte, så länge vi inte kan kommunicera med djuren kan vi aldrig hundra procent veta. Jag väljer dock inte att blunda för de fakta som pekar mot att djur kan göra medvetna val som finns, och anser personligen att så är fallet.

Poängen var att en katt är en katt oavsett om den är vild eller tam, och en människa är en människa oavsett om den är civiliserad eller primitiv.

Bägge visar på ett uppförande som starkt präglas av sin miljö. Och därmed anser jag att man kan dra slutsatser att det finns både instinkter och medvetenhet hos bägge
Senast redigerad av guderi 2013-12-11 kl. 19:00.
Citera
2013-12-11, 19:00
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Nej det kan jag naturligtvis inte, så länge vi inte kan kommunicera med djuren kan vi aldrig hundra procent veta. Jag väljer dock inte att blunda för de fakta som pekar mot att djur kan göra medvetna val som finns och anser personligen att så ät fallet.

Poängen var att en katt är en katt oavsett om den är vild eller tam, och en människa är en människa oavsett om den är civiliserad eller primitiv.

Bägge visar på ett uppförande som starkt präglas av sin miljö. Och därmed anser jag att man kan dra slutsatser att det finns både instinkter och medvetenhet hos bägge
jag säger inte emot dig egentligen om du läser noga. ta en sådan sak som att vissa djur begraver andra djur eller planera långsikt det visar enligt mig att dom inte bara drivs av impulser.

en katt är en katt ja, men en vild och en tam katt beter sig inte på samma sätt det är min poäng. vi får väl vara överens om att vara oense angående att djur har en fri vilja i samma mening som människor.
Citera
2013-12-11, 19:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
vi får väl vara överens om att vara oense angående att djur har en fri vilja i samma mening som människor.

Inte för att jag kan se vart ditt argumentations-slingrande skall leda, men det första steg för att reda ut detta kunne vara att du blev precis.

Och om denna .... relevante/irrelevante ??? ... detalj är den mest närliggande kommentar att "fri vilja" (eller är du nu tillbaka till "medvetande"?) som icke-determinism eller delvis naturlags-transcendens inte skiljar sig mellan människor och andra djur annat än i omfattning; vilket beror på graden av komplexitet i 'djuret' (inkl. människan).
Citera
2013-12-11, 19:10
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Inte för att jag kan se vart ditt argumentations-slingrande skall leda, men det första steg för att reda ut detta kunne vara att du blev precis.

Och om denna .... relevante/irrelevante ??? ... detalj är den mest närliggande kommentar att "fri vilja"
(eller är du nu tillbaka till "medvetande"?) som icke-determinism eller delvis naturlags-transcendens inte skiljar sig mellan människor och andra djur annat än i omfattning; vilket beror på graden av komplexitet i 'djuret' (inkl. människan).
det är lugnt det är inte mening att du ska se.
Citera
2013-12-11, 19:11
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
jag säger inte emot dig egentligen om du läser noga. ta en sådan sak som att vissa djur begraver andra djur eller planera långsikt det visar enligt mig att dom inte bara drivs av impulser.

en katt är en katt ja, men en vild och en tam katt beter sig inte på samma sätt det är min poäng. vi får väl vara överens om att vara oense angående att djur har en fri vilja i samma mening som människor.
Men katten behöver inte konstruera en gud, för att ombesörja sin tillvaro och avkommas bortgång, när det t.ex sörjer..
Varför tror du att katt och förresten djurriket, som befinner sig i ett ekologiskt kretslopp med oss och med exakt samma natur att utnyttja, men utan gud.. får allt att gå runt. Näring och alla känslor som djur liksom vi, har..

T.ex djuren bråkar och krigar inte, de hämnas inte, de drar inte varandra inför rätta, utifrån konstruerad alternativordning.. där människan konstruerat olika gudslagar att gälla.. varför?

En katt diskriminerar inte annan utifrån att inte vara beklädd med tofsar och utfärdar andra kattlagar bland arten katt.. varför? Människan redan utifrån att ha olika gudar, påstår sig ju ha helt andra levnadsvillkor.. hur kommer det sig då - försvinner inte devisen ; en gällande gud åt alla?
Citera
2013-12-11, 19:14
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Men katten behöver inte konstruera en gud, för att ombesörja sin tillvaro och avkommas bortgång, när det t.ex sörjer..
Varför tror du att katt och förresten djurriket, som befinner sig i ett ekologiskt kretslopp med oss och med exakt samma natur att utnyttja, men utan gud.. får allt att gå runt. Näring och alla känslor som djur liksom vi, har..

T.ex djuren bråkar och krigar inte, de hämnas inte, de drar inte varandra inför rätta, utifrn konstruerad alternativordning.. där människan konstruerat olika gudslagar att gälla.. varför?

En katt diskriminerar inte annan utifrån att inte vara beklädd med tofsar och utfärdar andra kattlagar bland arten katt.. varför? Människan redan utifrån att ha olika gudar, påstår sig ju ha helt andra levnadsvillkor.. hur kommer det sig då - försvinner inte devisen ; en gällande gud åt alla?
ja när ett djur dödar ett annat så är det evolution ''survival of the fittest'' men när en människa dödar en annan människa så är det mord. varför är det så black?
Citera
2013-12-11, 19:23
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Det har vi förklarat miljontals gånger men ni vägrar att lyssna. Ni har blivit inskolade i att inte tro på Gud men vet du vad? Tron på Gud är naturlig och behöver inte inläras. Det är otrohet som måste inläras och det har ni fått lära er från olika håll. Vakna och se världen.
Jomenvisst. Spädbarn är ju väldigt religiösa.
Citera
2013-12-11, 19:26
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
ja när ett djur dödar ett annat så är det evolution ''survival of the fittest'' men när en människa dödar en annan människa så är det mord. varför är det så black?
Jag tror inte du förstått naturligt urval om du skriver sådär.. Trist.
Citera
2013-12-11, 19:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
det är lugnt det är inte mening att du ska se.

Nej, det märks på ditt argumentations-nivå, som mest består av irrelevante omfokuserings-försök.

Kom till saken och helst precist.
Citera
2013-12-11, 19:48
Medlem
Citat:

Om det är vad du tror evolution är så kan man lätt förstå varför du tycker att en Gud är ett bekvämare och mer lätthanterligt koncept. Fast det kanske var skrivet som ironi eller ett försök till humor, om inte så behöver du verkligen sätta dig i skolbänken.
Citera
2013-12-11, 20:01
Medlem
guderis avatar
Citat:

Och när en soldat dödar civil kvinna är det "krig" och när en muslim halshugger en journalist är det rättfärdigat.

Det är vi människor som sätter upp våra egna spelregler och dem med makten bestämmer definitionerna för våra handlingar.
Citera
2013-12-11, 20:45
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Jag tror inte du förstått naturligt urval om du skriver sådär.. Trist.

Varför inte förklara för oss av ren medmänsklighet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in