Citat:
Ursprungligen postat av
TAXIDRIVER020
jag säger inte emot dig egentligen om du läser noga. ta en sådan sak som att vissa djur begraver andra djur eller planera långsikt det visar enligt mig att dom inte bara drivs av impulser.
en katt är en katt ja, men en vild och en tam katt beter sig inte på samma sätt det är min poäng. vi får väl vara överens om att vara oense angående att djur har en fri vilja i samma mening som människor.
Men katten behöver inte konstruera en gud, för att ombesörja sin tillvaro och avkommas bortgång, när det t.ex sörjer..
Varför tror du att katt och förresten djurriket, som befinner sig i ett ekologiskt kretslopp med oss och med exakt samma natur att utnyttja, men utan gud.. får allt att gå runt. Näring och alla känslor som djur liksom vi, har..
T.ex djuren bråkar och krigar inte, de hämnas inte, de drar inte varandra inför rätta, utifrån konstruerad alternativordning.. där människan konstruerat olika gudslagar att gälla.. varför?
En katt diskriminerar inte annan utifrån att inte vara beklädd med tofsar och utfärdar andra kattlagar bland arten katt.. varför? Människan redan utifrån att ha olika gudar, påstår sig ju ha helt andra levnadsvillkor.. hur kommer det sig då - försvinner inte devisen ; en gällande gud åt alla?