Citat:
Ursprungligen postat av
godisbitn
Så vi börjar med att smutsa ner u-länder genom att använda de som våra dumpningstippar.
Sen ska vi även sluta hjälpa de. Mao vi ska sitta o kolla på medans de dör. Vi har förstör deras kontinent genom att smutsa ner den, klart vi borde göra något åt saken. Vad ere du tänker med egentligen när du säger vissa saker? Tänk dig själv i andra folks situationer innan du börjar säga sånna saker..
Det är självfallet fel att vi dumpar vårt skräp i deras länder. Det är lika fel som att vi kräver att de ska leva som vi gör.
Nej, vi behöver inte titta på medan de dör. Vi tittar inte på medan stammedlemmar i Nya Guinea eller individer hos de indianer i Sydamerika, som inte civilisationen kontaktat, dör. De lever som de alltid gjort, och de har inga sjukhus eller vacciner. Vi påtvingar dem inte skolor, sjukhus, skyskrapor och McDonalds, och det bör vi inte heller göra. De lever i samklang med naturen i sin egen miljö, och tar sitt ansvar för sig själva. Samma bör gälla för Afrika.
Afrika är afrikanernas ansvar, inte vårt. Vi är skyldiga till mycket av överbefolkningen där, och det måste vi sluta med att vara. Vi löser inte problemen genom att begå kollektivt självmord på vår civilisation, våra folk, och slutligen planeten. Naturen har bättre lösningar. Visst kommer en del att dö av svält i Afrika, men det decimerar befolkningen och ger afrikanerna tecken på att deras sätt att leva som idag inte håller. De måste lära sig att ta ansvar själva.
Hur många har inte dött av svält och sjukdomar, som pesten, i Europa genom århundradena? Det har alltid varit naturens sätt att reglera populationerna. Oavsett om vi har högteknologi eller inte så kommer vi själva att dö, individ som individ, även du och jag. När jag ligger på dödsbädden dör jag lyckligare av att veta att jag tog mitt ansvar för en bättre värld, än av att jag hjälpte till att förstöra den med överbefolkning, miljöförstöring och kaos.