Citat:
Ursprungligen postat av
godisbitn
hmmm kan väl säga såhär. Jag tycker att man endast ska ha kärlek och älska saker som gjort dig till personen du är idag (ifall du är nöjd med den du är idag såklart (he-he)). klart har du rätt, folk förändras varje dag, men vad för förändring är det som är det viktiga (tycker jag). Sedan att en förälder älskar sitt barn är ju rätt så enkelt att förstå? Det är klart att du valt just de barnet. Det enda du inte väljer det är vem ditt barn blir till. Att ge barn villkorslös kärlek är nog det normala en förälder gör. Varför en människa älskar sitt barn vet jag inte. En stor anledning till att jag älskar mitt är för att mitt barn ger mig anledningen till att gå och jobba varje dag och göra något bra utav mitt liv varje dag.
Hoppas jag svarade på ett sätt som du ville

!
Du nämner att man endast bör älska saker som gjort en till den person man är. Sverige och dess befolkningen har ju i allra största grad påverkat hur jag är som person, hade jag t.ex vuxit upp i Argentina eller Sydkorea så hade jag knappast varit samma person. Hade jag haft föräldrar av annan folkgrupp så hade jag haft helt andra karaktärsdrag och biologiska förmågor. Jag är en direkt produkt av folket som levt och verkat här, både genetiskt och kulturellt. Så enligt din egen definition av älska så bör det ju vara helt rätt att älska sitt land?
Du nämner också att du älskar ditt barn för att den ger dig mening med livet, en anledning att gå till jobbet och göra bra saker. Mina förfäder har fällt blod svett och tårar för det här landet, skyddad det mot främmande angrepp, brukat jorden och hela tiden försökt förbättra förutsättningarna för kommande generationer, en generation som jag själv nu är en del av. De levde för sina barn och kommande generationer precis som du lever för ditt barn och ditt barn kommer leva för sina barn etc. Med detta i åtanke så blir det svårt att
inte älska eller känna kärlek till landet och folket, då vi är så pass sammankopplade.
Sen skrev du även att du inte riktigt visste varför människan älskar sina barn, men det verkar ju falla ganska naturligt. På samma sätt vet jag inte riktigt varför jag älskar mitt folk, men det känns också ganska naturligt då vi på något sätt är sammankopplade. Och landet som sådant är ju också en produkt av folket, eller så är folket en produkt av landet hur man nu väljer att se på det. Tillsammans utgör vi en organism med rötter, och utan våra rötter så kan vi helt enkelt inte växa.