2013-12-11, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
För att kunna svara på dina frågor så ber jag vänligen att du definierar begreppet kärlek och att älska. Gärna en motivering på vad som enligt dig är korrekt att älska och inte älska. Du nämnde ju själv att du hade folk som du älskade, varför älskar du dessa? T.ex så brukar ju de allra flesta människor älska sina barn, även att man inte valde just dem barnen eller vet hur barnen kommer bli. Barnet är ju knappast samma peson vid 5 år som 55 år, ändå så älskar man barnet oavbrutet från början till slut.

hmmm kan väl säga såhär. Jag tycker att man endast ska ha kärlek och älska saker som gjort dig till personen du är idag (ifall du är nöjd med den du är idag såklart (he-he)). klart har du rätt, folk förändras varje dag, men vad för förändring är det som är det viktiga (tycker jag). Sedan att en förälder älskar sitt barn är ju rätt så enkelt att förstå? Det är klart att du valt just de barnet. Det enda du inte väljer det är vem ditt barn blir till. Att ge barn villkorslös kärlek är nog det normala en förälder gör. Varför en människa älskar sitt barn vet jag inte. En stor anledning till att jag älskar mitt är för att mitt barn ger mig anledningen till att gå och jobba varje dag och göra något bra utav mitt liv varje dag.

Hoppas jag svarade på ett sätt som du ville !
Citera
2013-12-11, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av auktor
man behöver inte älska sitt land och vara rasist bara för man är nationalist ?

nationalism = att man höjer välfärden för det samhälle man lever i. att sätta sitt egna land före ett annat helt enkelt.

"Liberal nationalism är en nationalism som på senare tid har försvarats av politiska filosofer som anser att det kan finnas en icke främlingsfientlig form av nationalism som samexisterar med liberala värden som frihet, tolerans, jämlikhet och individens rättigheter anses ofta vara tidiga liberala nationalister. Liberala nationalister försvarar ofta värdet av en nationell identitet genom att säga att individer behöver en nationell identitet för att kunna leva meningsfulla, självständiga liv och att liberala demokratiska samhällen kräver nationell identitet för att fungera."

länk

att blanda in rasism hör till idioti. men att blanda kultur utan vettig integration fungerar inte. att man känner större samhörighet med en som liknar en själv än med någon som inte gör är en självklarhet.

jag anser att man bör ha en stark stat, att alla människor ska gå för samma villkor. staten bör ha ett arbetsprogram som fungerar, att det ska finnas brist på arbetare och inte tvärtom. landet behöver mer gemenskap.

// auktor

edit: nationalism = ett sätt att skapa ett idylliskt samhälle utan segregation, hemlöshet och fattigdom.

Men jag sa väl ingenting om rasism?
Citera
2013-12-11, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Läs en bok eller nåt istället för att ställa imbecilla frågor om dina egna vanföreställningar.

Sverige är svenskarnas land. Vi är ett av dom nordgermanska folken som är ursprungsbefolkning i Norden. Jag vill leva med min familj och mitt folk i vårt eget skapade välstånd och i vår unika kultur.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kultur_i_Sverige

"Vår unika kultur" du är ju mer än bara pinsam. Sverige är allas land, Jorden är till alla, inte bara de som haft turen att blivit tillkomna i ett land som har det bättre än ett annat!
Citera
2013-12-11, 13:58
Medlem
Selfcreateds avatar
För att detta är mitt hem, där jag är född, mitt folk, min historia, mitt germanska ursprung...

Har du problem när jag säger att jag älskar Sverige och mitt land? Just nu har vi landgränser, mark som är ockuperad. Det är så verkligheten ser ut. Denna landgräns är mitt hem, något jag kommer att försvara. Hade vi inte haft landgränser och en fri värld med happy flummeri där alla dansar omkring på rosor fria som fåglar... så hade jag inte försvarat denna verklighet som jag lever i just nu.

Men tyvärr, för dig kanske, ser verkligheten ut så just NU... och det kan du inte förändra. Gilla läget, håll käften, eller dra härifrån.
Citera
2013-12-11, 13:58
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godisbitn
"Vår unika kultur" du är ju mer än bara pinsam. Sverige är allas land, Jorden är till alla, inte bara de som haft turen att blivit tillkomna i ett land som har det bättre än ett annat!
Allt till alla, det vill säga vita länder till negrer och araber och vita människor till kyrkogården... Snacka om att vara kommunistpinsam.

Vadå länder som "har" det bättre? Svenskarna byggde sitt land och skapade sin kultur. Vi har inte "fått" något din infantila mongolid. Om det inte finns några skillnader mellan olika folk så kan väl somalierna och afghanerna bygga upp sina egna länder istället för att ta det som är vårt.
Senast redigerad av -Wasteland- 2013-12-11 kl. 14:04.
Citera
2013-12-11, 14:04
Medlem
X3m4s avatar
Citat:
Hur kan du vara stolt över vår smutsiga historia? Du sitter o snackar skit just nu. "Våra förfäder som kämpa, kriga och gav sina liv för detta land." Vad i helskotta sitter du o gaggar om? Du tror att de "skyddade" Sverige? Vilken värld lever du egentligen? Tror du vi Sverige sitter o bajsar rosor på något sätt? Gubben du snackar så jävla mycket skit. Du vet ju ingenting om detta land.

Landsförrädare? Jag har inget Land, jag har inga gränser, jag är en jordbo. Det intalade jag mig att jag alltid skulle säga för 10 år sedan. Jag är långt ifrån otacksam, jag är väldigt tacksam till det svenska samhället men inte till SVERIGE som ett land. Sverige är mitt hem, men jag skulle ALDRIG, ALDRIG kalla SVERIGE för MITT HEM ifall de jag älskade inte bodde där!

Jag kommer absolut inte svara på ditt nästa inlägg eftersom att du förnedrade mig

Må bäst

Du tänker inte svara på mitt nästa inlägg för du vet hur rätt jag har och att dina påståenden om att jag inte vet eller kan någonting är helt inkorrekta. Du har inget som helst vettigt att svara din logik sviker dig också. Så du påstår att de inte skyddade Sverige? Va skydda de då? Hade dessa män ( och kvinnor) låtit Ryssland och andra fientliga makter kliva rakt in i vårat land så hade de inte sett så fint ut idag kan jag garantera. Du är uppenbarligen helt okunnig i militärhistoria eftersom du kallar vår historia smutsig. Sverige va på 1600-talet ett stort, stolt och respekterat land, vi tog mer mark i Ryssland än va någon annan i historien någonsin lyckats med. Halva Europa va Svenskt, vi hade makt och tittade ner på annat folk i vår närhet. Idag däremot, tittar folk ner på oss och tycker det är ve och skam hur ett en gång så stort och stolt land, kan ha förstörts så snabbt och så grovt på bara några sekel. De spyr när de ser hur våra politiker medvetet styr ner landet rakt åt helvete, och jag lovar dig att våra forna Svenskar vänder sig i graven när de ser hur vi låter omvärlden våldta vårt land.
Citera
2013-12-11, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selfcreated
För att detta är mitt hem, där jag är född, mitt folk, min historia, mitt germanska ursprung...

Har du problem när jag säger att jag älskar Sverige och mitt land? Just nu har vi landgränser, mark som är ockuperad. Det är så verkligheten ser ut. Denna landgräns är mitt hem, något jag kommer att försvara. Hade vi inte haft landgränser och en fri värld med happy flummeri där alla dansar omkring på rosor fria som fåglar... så hade jag inte försvarat denna verklighet som jag lever i just nu.

Men tyvärr, för dig kanske, ser verkligheten ut så just NU... och det kan du inte förändra. Gilla läget, håll käften, eller dra härifrån.

Jag förstår att du älskar ditt ursprung, din historia, ditt folk och ditt hem. Men älskar du Sveriges historia? Din historia och Sveriges historia kan vara 2 olika saker det vet ju inte jag, sen att du säger om jag har problem med att du älskar Sverige är väl en dum fråga? Just nu har vi landgränser ja, men du älskar ju din historia? Så jag förstår inte, ifall vi imorgon skulle ta över Norge, då skulle ju din historia förändras om den inte var annorlunda från Sveriges historia. Jag vet klart och tydligt att vi har gränser. Däremot så kommer jag inte svara på mer utav dina inlägg. Jag sa tidigare kränkande el dyl = bojkott

Må bäst!
Citera
2013-12-11, 14:05
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
hmmm kan väl säga såhär. Jag tycker att man endast ska ha kärlek och älska saker som gjort dig till personen du är idag (ifall du är nöjd med den du är idag såklart (he-he)). klart har du rätt, folk förändras varje dag, men vad för förändring är det som är det viktiga (tycker jag). Sedan att en förälder älskar sitt barn är ju rätt så enkelt att förstå? Det är klart att du valt just de barnet. Det enda du inte väljer det är vem ditt barn blir till. Att ge barn villkorslös kärlek är nog det normala en förälder gör. Varför en människa älskar sitt barn vet jag inte. En stor anledning till att jag älskar mitt är för att mitt barn ger mig anledningen till att gå och jobba varje dag och göra något bra utav mitt liv varje dag.

Hoppas jag svarade på ett sätt som du ville !
Du nämner att man endast bör älska saker som gjort en till den person man är. Sverige och dess befolkningen har ju i allra största grad påverkat hur jag är som person, hade jag t.ex vuxit upp i Argentina eller Sydkorea så hade jag knappast varit samma person. Hade jag haft föräldrar av annan folkgrupp så hade jag haft helt andra karaktärsdrag och biologiska förmågor. Jag är en direkt produkt av folket som levt och verkat här, både genetiskt och kulturellt. Så enligt din egen definition av älska så bör det ju vara helt rätt att älska sitt land?

Du nämner också att du älskar ditt barn för att den ger dig mening med livet, en anledning att gå till jobbet och göra bra saker. Mina förfäder har fällt blod svett och tårar för det här landet, skyddad det mot främmande angrepp, brukat jorden och hela tiden försökt förbättra förutsättningarna för kommande generationer, en generation som jag själv nu är en del av. De levde för sina barn och kommande generationer precis som du lever för ditt barn och ditt barn kommer leva för sina barn etc. Med detta i åtanke så blir det svårt att inte älska eller känna kärlek till landet och folket, då vi är så pass sammankopplade.

Sen skrev du även att du inte riktigt visste varför människan älskar sina barn, men det verkar ju falla ganska naturligt. På samma sätt vet jag inte riktigt varför jag älskar mitt folk, men det känns också ganska naturligt då vi på något sätt är sammankopplade. Och landet som sådant är ju också en produkt av folket, eller så är folket en produkt av landet hur man nu väljer att se på det. Tillsammans utgör vi en organism med rötter, och utan våra rötter så kan vi helt enkelt inte växa.
Citera
2013-12-11, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Allt till alla, det vill säga vita länder till negrer och araber och vita människor till kyrkogården... Snacka om att vara kommunistpinsam.

Vadå länder som "har" det bättre? Svenskarna byggde sitt land och skapade sin kultur. Vi har inte "fått" något din infantila mongolid. Om det inte finns några skillnader mellan olika folk så kan väl somalierna och afghanerna bygga upp sina egna länder istället för att ta det som är vårt.

Hahahahahhaaha du är pinsam

Må bäst
Citera
2013-12-11, 14:09
Medlem
Selfcreateds avatar
Citat:
Jag förstår att du älskar ditt ursprung, din historia, ditt folk och ditt hem. Men älskar du Sveriges historia? Din historia och Sveriges historia kan vara 2 olika saker det vet ju inte jag, sen att du säger om jag har problem med att du älskar Sverige är väl en dum fråga? Just nu har vi landgränser ja, men du älskar ju din historia? Så jag förstår inte, ifall vi imorgon skulle ta över Norge, då skulle ju din historia förändras om den inte var annorlunda från Sveriges historia. Jag vet klart och tydligt att vi har gränser. Däremot så kommer jag inte svara på mer utav dina inlägg. Jag sa tidigare kränkande el dyl = bojkott

Må bäst!

Historia är inte relevant, jag lever här och nu. Historia hittar man i böckerna. Jag kan per definition inte älska en historia, däremot kan jag älska mitt folk och hur mitt land ser ut just nu.
Citera
2013-12-11, 14:11
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Förutsatt att TS inte är ett av dessa vänstertroll som alltid ska envisas med att ge uttryck för sin infantila världsbild så kan jag bara tycka synd om vederbörande. Att inte uppskatta sitt ursprung och sina rötter eller att inte vilja bevara den särart man representerar tyder på självhat och självförakt. Antagligen är väl TS då kanske ändå ett förvirrat vänstertroll som vill lägga sitt självhat på andra för att må lite bättre. Mitt förslag till TS är därför att endera söka upp en bra jungiansk psykolog som kan förklara vikten av identitet, alternativt överväga självmord.
Senast redigerad av Aegishjalmr 2013-12-11 kl. 14:12. Anledning: Ord
Citera
2013-12-11, 14:12
Medlem
X3m4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Du nämner att man endast bör älska saker som gjort en till den person man är. Sverige och dess befolkningen har ju i allra största grad påverkat hur jag är som person, hade jag t.ex vuxit upp i Argentina eller Sydkorea så hade jag knappast varit samma person. Hade jag haft föräldrar av annan folkgrupp så hade jag haft helt andra karaktärsdrag och biologiska förmågor. Jag är en direkt produkt av folket som levt och verkat här, både genetiskt och kulturellt. Så enligt din egen definition av älska så bör det ju vara helt rätt att älska sitt land?

Du nämner också att du älskar ditt barn för att den ger dig mening med livet, en anledning att gå till jobbet och göra bra saker. Mina förfäder har fällt blod svett och tårar för det här landet, skyddad det mot främmande angrepp, brukat jorden och hela tiden försökt förbättra förutsättningarna för kommande generationer, en generation som jag själv nu är en del av. De levde för sina barn och kommande generationer precis som du lever för ditt barn och ditt barn kommer leva för sina barn etc. Med detta i åtanke så blir det svårt att inte älska eller känna kärlek till landet och folket, då vi är så pass sammankopplade.

Sen skrev du även att du inte riktigt visste varför människan älskar sina barn, men det verkar ju falla ganska naturligt. På samma sätt vet jag inte riktigt varför jag älskar mitt folk, men det känns också ganska naturligt då vi på något sätt är sammankopplade. Och landet som sådant är ju också en produkt av folket, eller så är folket en produkt av landet hur man nu väljer att se på det. Tillsammans utgör vi en organism med rötter, och utan våra rötter så kan vi helt enkelt inte växa.

Riktigt bra skrivet! Kan inte mer än hålla med i samtliga punkter ovanför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in