2013-12-07, 22:16
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Varje sådant fossil kräver en bra förklaring till varför det är "felplacerat". Annars är det en motsägelse som omkullkastar teorin. Tar man inte sådana motsägelser på allvar håller man inte på med vetenskap utan snarare tro.
Ja, men som jag sade, avstickare i magnituden försumbar lär ju knappast få större genomslagskraft då det är antagligen lättare att avfärda med andra mer troliga hypoteser än att hela evolutionsteorin är falsk med sina miljontals fossil.
Senast redigerad av Zaxxon 2013-12-07 kl. 22:27.
Citera
2013-12-08, 10:26
Bannlyst
Man skulle kanske kunna säga att man kan revidera en teori kontinuerligt, och ändå kalla det vetenskap. Men till slut har man kommit så långt att man inser att den ursprungliga teorin inte har något med nuvarande teori att göra.
Så astrologi VAR en vetenskap, men är det inte längre. Låter det rimligt?
Citera
2013-12-08, 12:54
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Hrm fast du talar om optimal/bäst. Hittills bästa upptäckta metoden menar du med andra ord? Man kan ju inte utgå från att vi upptäckt alla metoder; lite det som är grejen.

Då är jag med.

Aha, svårt att utläsa ibland. Förutom kvant-biten då. ^^

Ja, precis. Jag skulle säkert kunnat uttrycka mig tydligare ifrån början, men det var en svår fråga, med många nyanser att ta hänsyn till, och jag har nog aldrig satt ord på detta själv. Hittills bästa upptäckta metoden summerar det jag menar ganska bra. Då så klart med beaktning för det du nämnde, att det inte finns några definitiva sanningar, utan sanningar får stämma mer eller mindre utifrån det vi vet idag.
Citera
2013-12-08, 16:06
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Astrologi definieras väl som att händelser har en relation till något kosmiskt fenomen. Det skäl du ger (skillnader i ålder) tycker jag inte är ett speciellt kosmiskt fenomen.

Det jag menar är att det mycket väl kan finnas skillnader i personlighet hos folk beroende på när de är födda på året. Astrologer tillskriver kosmologiska fenomen som orsaken till desssa eventuella skillnader och det är självklart trams, men det betyder inte att det är trams att fundera över huruvida födelsetiden på året kan ha någon betydelse.
Citera
2013-12-10, 09:12
Bannlyst
Personer på norra halvklotet löper större risk att drabbas av schizofreni om dom är födda på våren. Alltså har datumet när du är född en mätbar påverkan på dig. Är det inte helt enligt vetenskaplig metod att ställa upp hypoteser om varför?
Citera
2013-12-11, 03:07
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Man skulle kanske kunna säga att man kan revidera en teori kontinuerligt, och ändå kalla det vetenskap. Men till slut har man kommit så långt att man inser att den ursprungliga teorin inte har något med nuvarande teori att göra.
Så astrologi VAR en vetenskap, men är det inte längre. Låter det rimligt?

Jag tycker det låter rimligt, men med förbehållet att det beror på hur man definierar "en vetenskap". Astrologi är ju en förklaringsmodell av hur vissa delar av verkligheten är beskaffade, så det går ju alldeles utmärkt att applicera den vetenskapliga metoden på de förutsägelser som astrologer gör. Att kalla det för en teori är dock helt orimligt.
Citera
2013-12-11, 07:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Jag tycker det låter rimligt, men med förbehållet att det beror på hur man definierar "en vetenskap". Astrologi är ju en förklaringsmodell av hur vissa delar av verkligheten är beskaffade, så det går ju alldeles utmärkt att applicera den vetenskapliga metoden på de förutsägelser som astrologer gör. Att kalla det för en teori är dock helt orimligt.
Hmm...varför är det orimligt att kalla det för en teori?
Citera
2013-12-11, 11:48
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Hmm...varför är det orimligt att kalla det för en teori?

Därför att alla tester av förutsägelser som astrologi gör antingen ger resultat som är oförenligt med astrologi eller som kan förklaras på annat sätt. Med andra ord faller astrologi under den vetenskapliga metoden och det är ingen vetenskaplig teori.

Märk väl att det är skillnad på "teori" i vardagligt tal, som insinuerar en idé man själv har och som inte nödvändigtvis kräver något som styrker den, och en teori i vetenskaplig mening.

Vetenskaplig teori - Wikipedia
Citat:
I motsats till teori i dagligt tal, används ordet inom vetenskapen inte som en nära synonym till ordet "gissning". En teori är tvärtom den starkaste sannolikhetsgrad som kan nås inom vetenskapen.
Citera
2013-12-11, 12:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Därför att alla tester av förutsägelser som astrologi gör antingen ger resultat som är oförenligt med astrologi eller som kan förklaras på annat sätt. Med andra ord faller astrologi under den vetenskapliga metoden och det är ingen vetenskaplig teori.

Märk väl att det är skillnad på "teori" i vardagligt tal, som insinuerar en idé man själv har och som inte nödvändigtvis kräver något som styrker den, och en teori i vetenskaplig mening.

Vetenskaplig teori - Wikipedia
Skulle du säga att psykologi är en vetenskap?
Citera
2013-12-11, 12:29
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Skulle du säga att psykologi är en vetenskap?

Det kan jag inte tvärsäkert uttala mig om då jag inte vet om det görs förutsägelser som aldrig infaller eller om det görs påståenden som inte kan testas vetenskapligt. Tror dock inte att något av dessa exempel är sånt som förekommer eller ens bör förekomma inom seriös psykologi. Har du något exempel?
Citera
2013-12-11, 12:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Det kan jag inte tvärsäkert uttala mig om då jag inte vet om det görs förutsägelser som aldrig infaller eller om det görs påståenden som inte kan testas vetenskapligt. Tror dock inte att något av dessa exempel är sånt som förekommer eller ens bör förekomma inom seriös psykologi. Har du något exempel?
Oj, jag har massor! Överjag, oidipuskomplex, bortträngda minnen osv. Detta är ju bara gissningar enligt mig och jag förstår inte hur det har kunnat bli norm?!? Hur kunde hela västvärlden plötsligt tro på bortträngda minnen?!?!?!?!?
Citera
2013-12-11, 12:48
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Oj, jag har massor! Överjag, oidipuskomplex, bortträngda minnen osv. Detta är ju bara gissningar enligt mig och jag förstår inte hur det har kunnat bli norm?!? Hur kunde hela västvärlden plötsligt tro på bortträngda minnen?!?!?!?!?

Bortträngda minnen går säkert att plantera om det görs rätt; Med andra ord att försökspersonen får (falsk) information om att denne blivit sexuellt utnyttjad som ung och att föreställningen om att så varit till sist blir tillräckligt stark för att denne tror att det är ett minne.

Hur man däremot skulle kunna testa att en försöksperson återfår ett verkligt minne som denne inte haft innan; Det är lite knivigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in