Allt beror väl på vad du har för åsikter.
Vill du lära dig om aktier och hur man värderar eller är du enbart ute efter avkastning?
Är du enbart ute efter att få så mycket avkastning som möjligt till liten ansträngning är ju Investmentbolag som kurtan rekommenderar bästa alternativet.
Vill du lära dig att värdera och själv avgöra vad du ska handla är det en bra idé att läsa på på bloggar som aktiefokus och lundaluppen. Här finns en text att ta del av bland annat.
http://finanstankar.blogspot.se/2010/11/foretagsvardering-del-4-balansrakningen.html
Aktiefokus tycker jag nog är den intressantaste. De skriver väldigt pedagogiskt.
Började för ett par månader sedan och fick precis som du ett startkapital av mina föräldrar. Att lära sig hur aktiehandel fungerar och hur bolagsvärdering fungerar ser jag som en långsiktig investering av tid som kommer löna sig till sist. Vid sidan av en teknisk utbildning.
Aktiespararna har också material att gå ingenom. Det är det mest basic men det ger en början. Sedan kan man fortsätta med bloggarna och kanske mer avancerade guider.
http://www.aktiespararna.se/fordjupningar
Till skillnad från Bomben så tycker jag att du ska vara försiktig med de aktier du tycker är intressant. Det blir ofta fel för att man inte funderar så mycket på värderingen av bolaget. Det är värderingen som är det essentiella.
Som ny så köpte jag redeye:s brev i 3 månader. Detta har varit det sämsta jag någonsin gjort och jag ångrar att jag sponsrat dem med pengar. Redeye gör analys på de företag som betalar dem. Visst, de har en del intressanta analyser men det är inte värt pengarna. Sen är bloggarna som läggs upp på redeye nästan enbart vinklade för att haussa skitbolag.
Det är bättre att läsa sig på om hur man värderar och träna på det. Förstå systemen och vad man vill se hos de bolagen man investerar i. Varför är nyckeltalen viktiga och intressanta?
Akta dig för att göra naiva affärer och sälja så fort det går ner. Köp istället på dippar. Så länge du köper bolag som inte uppnått sin "normala", maximala, avkastning kommer de med stor sannolikhet nå till samma kurs igen, iallafall de större kvalitetsbolagen.
Anteckna varför du köper en viss aktie, risker och den potential du tror aktien har. Köp undervärderade bolag och akta dig för de bolagen med skyhög värdering för vinsten kanske inte är hållbar eller tillväxt avstannar. Akta dig för att betala för mycket för tillväxt.
Kritiskt tänkande är det viktigaste.
Det är mycket arbete men det är sjukt kul när man kommer in i det och man börjar förstå systemet
Lycka till!