2013-12-10, 21:42
Medlem
Hej
Jag har i dagsläget ett sparande som jag har fått av mina föräldrar när jag var liten.
Inköpet är fördelat på:
SHB Europafond
SHB Flermarknadsfond
SHB Sverige/Världen
SHB Sverigefond
De har tillsammans idag gått upp 48% vilket är bra men värdet är bara 25k.
Jag har utöver det lite drygt 30k liggandes på ett sparkonto.
Ungefär alltså 50k som jag har tänkt att kanske lägga ihop på ett nytt sparande som jag har lite bättre koll på själv.
Vet att det finns gott om duktigt folk här så därför frågar jag er om ett bra tips för att på lite längre sikt placera dessa pengar.

Tack på förhand
Citera
2013-12-10, 21:55
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkri-1990
Hej
Jag har i dagsläget ett sparande som jag har fått av mina föräldrar när jag var liten.
Inköpet är fördelat på:
SHB Europafond
SHB Flermarknadsfond
SHB Sverige/Världen
SHB Sverigefond
De har tillsammans idag gått upp 48% vilket är bra men värdet är bara 25k.
Jag har utöver det lite drygt 30k liggandes på ett sparkonto.
Ungefär alltså 50k som jag har tänkt att kanske lägga ihop på ett nytt sparande som jag har lite bättre koll på själv.
Vet att det finns gott om duktigt folk här så därför frågar jag er om ett bra tips för att på lite längre sikt placera dessa pengar.

Tack på förhand

Grattis till en bra grund och lugn och fin uppgång!

Ta dig först en funderare på vad ditt mål är och hur pass riskvillig du är. Ska du bara ligga lång och inte kan så mycket om aktier så är ju billiga (gratis) indexfonder alltid ett starkt alternativ.

Ur min personliga synpunkt så tycker jag just nu att börsen kanske är lite full med luft förnärvarande. Men frågar du nästa man så säger han att det är bara början på 30 år av uppgång
Citera
2013-12-10, 22:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Investmentbolag är bra och billigare än fonder och du får en bra spridning och rabatt i många fall. Ratos och Industrivärden är ok prissatt just nu anser jag.
Citera
2013-12-10, 22:23
Medlem
Tack för svaret!

Jag tänker mig att jag skulle ha sparat i fonder med lite olika risker. Kanske spara en viss summa i månaden med fördelningen 30% på en fond med lite högre risk och resten lite säkrare?
Är ganska novis på området så jag har lite dålig koll på hur jag ska göra men jag har ett konto på avanza vilket underlättar en del. Läser en hel del och försöker sätta mig in det här eftersom men skulle vara kul att höra lite hur ni skulle ha gjort.
Citera
2013-12-10, 22:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Tack för svaret!

Jag tänker mig att jag skulle ha sparat i fonder med lite olika risker. Kanske spara en viss summa i månaden med fördelningen 30% på en fond med lite högre risk och resten lite säkrare?
Är ganska novis på området så jag har lite dålig koll på hur jag ska göra men jag har ett konto på avanza vilket underlättar en del. Läser en hel del och försöker sätta mig in det här eftersom men skulle vara kul att höra lite hur ni skulle ha gjort.

Fonder bör du undvika så långt det går, eftersom avgifterna urholkar ditt sparande på längre sikt. Köp aktier i investmentbolag istället och håll dig till lågkostnads/gratisfonder, om du absolut ska hålla på med fonder.
Citera
2013-12-10, 22:50
Medlem
Det bästa tipset man kan ge en nybörjare tycker jag är att testa lite själv. Börja med att köpa några aktier du är intresserad av.. skapa dig en egen bild om hur de aktierna du är intresserad av går och om det finns en potentiell uppgång osv..

Sidor du kan använda dig av för att söka efter information om aktier..

Det är också relativt viktigt att du förstår "Nyckeltalen" som företagen redovisar i kvartalsrapporter...

Lite information för att du ska kunna börja analysera...
Citera
2013-12-10, 23:28
Medlem
Allt beror väl på vad du har för åsikter.

Vill du lära dig om aktier och hur man värderar eller är du enbart ute efter avkastning?

Är du enbart ute efter att få så mycket avkastning som möjligt till liten ansträngning är ju Investmentbolag som kurtan rekommenderar bästa alternativet.

Vill du lära dig att värdera och själv avgöra vad du ska handla är det en bra idé att läsa på på bloggar som aktiefokus och lundaluppen. Här finns en text att ta del av bland annat.
http://finanstankar.blogspot.se/2010/11/foretagsvardering-del-4-balansrakningen.html
Aktiefokus tycker jag nog är den intressantaste. De skriver väldigt pedagogiskt.

Började för ett par månader sedan och fick precis som du ett startkapital av mina föräldrar. Att lära sig hur aktiehandel fungerar och hur bolagsvärdering fungerar ser jag som en långsiktig investering av tid som kommer löna sig till sist. Vid sidan av en teknisk utbildning.

Aktiespararna har också material att gå ingenom. Det är det mest basic men det ger en början. Sedan kan man fortsätta med bloggarna och kanske mer avancerade guider.

http://www.aktiespararna.se/fordjupningar

Till skillnad från Bomben så tycker jag att du ska vara försiktig med de aktier du tycker är intressant. Det blir ofta fel för att man inte funderar så mycket på värderingen av bolaget. Det är värderingen som är det essentiella.
Som ny så köpte jag redeye:s brev i 3 månader. Detta har varit det sämsta jag någonsin gjort och jag ångrar att jag sponsrat dem med pengar. Redeye gör analys på de företag som betalar dem. Visst, de har en del intressanta analyser men det är inte värt pengarna. Sen är bloggarna som läggs upp på redeye nästan enbart vinklade för att haussa skitbolag.

Det är bättre att läsa sig på om hur man värderar och träna på det. Förstå systemen och vad man vill se hos de bolagen man investerar i. Varför är nyckeltalen viktiga och intressanta?

Akta dig för att göra naiva affärer och sälja så fort det går ner. Köp istället på dippar. Så länge du köper bolag som inte uppnått sin "normala", maximala, avkastning kommer de med stor sannolikhet nå till samma kurs igen, iallafall de större kvalitetsbolagen.

Anteckna varför du köper en viss aktie, risker och den potential du tror aktien har. Köp undervärderade bolag och akta dig för de bolagen med skyhög värdering för vinsten kanske inte är hållbar eller tillväxt avstannar. Akta dig för att betala för mycket för tillväxt.
Kritiskt tänkande är det viktigaste.

Det är mycket arbete men det är sjukt kul när man kommer in i det och man börjar förstå systemet

Lycka till!
Senast redigerad av Liketed 2013-12-10 kl. 23:37.
Citera
2013-12-10, 23:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
Allt beror väl på vad du har för åsikter.

Vill du lära dig om aktier och hur man värderar eller är du enbart ute efter avkastning?

Är du enbart ute efter att få så mycket avkastning som möjligt till liten ansträngning är ju Investmentbolag som kurtan rekommenderar bästa alternativet.

Vill du lära dig att värdera och själv avgöra vad du ska handla är det en bra idé att läsa på på bloggar som aktiefokus och lundaluppen. Här finns en text att ta del av bland annat.
http://finanstankar.blogspot.se/2010/11/foretagsvardering-del-4-balansrakningen.html
Aktiefokus tycker jag nog är den intressantaste. De skriver väldigt pedagogiskt.

Började för ett par månader sedan och fick precis som du ett startkapital av mina föräldrar. Att lära sig hur aktiehandel fungerar och hur bolagsvärdering fungerar ser jag som en långsiktig investering av tid som kommer löna sig till sist. Vid sidan av en teknisk utbildning.

Aktiespararna har också material att gå ingenom. Det är det mest basic men det ger en början. Sedan kan man fortsätta med bloggarna och kanske mer avancerade guider.

http://www.aktiespararna.se/fordjupningar

Till skillnad från Bomben så tycker jag att du ska vara försiktig med de aktier du tycker är intressant. Det blir ofta fel för att man inte funderar så mycket på värderingen av bolaget. Det är värderingen som är det essentiella.
Som ny så köpte jag redeye:s brev i 3 månader. Detta har varit det sämsta jag någonsin gjort och jag ångrar att jag sponsrat dem med pengar. Redeye gör analys på de företag som betalar dem. Visst, de har en del intressanta analyser men det är inte värt pengarna. Sen är bloggarna som läggs upp på redeye nästan enbart vinklade för att haussa skitbolag.

Det är bättre att läsa sig på om hur man värderar och träna på det. Förstå systemen och vad man vill se hos de bolagen man investerar i. Varför är nyckeltalen viktiga och intressanta?

Anteckna varför du köper en viss aktie, risker och den potential du tror aktien har. Köp undervärderade bolag och akta dig för de bolagen med skyhög värdering för vinsten kanske inte är hållbar eller tillväxt avstannar. Kritiskt tänkande är det viktigaste.

Det är mycket arbete men det är sjukt kul när man kommer in i det och man börjar förstå systemet

Lycka till!

Sedan ska man ta analyserna med en stor skopa salt. Själv läser jag aldrig redeyes analyser och investerar efter eget tycke istället. Det fungerar mycket bättre för mig. Köper man investmentbolag behöver man aldrig sitta och oja sig över enskilda bolag och deras rapporter iaf.
Citera
2013-12-10, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Sedan ska man ta analyserna med en stor skopa salt. Själv läser jag aldrig redeyes analyser och investerar efter eget tycke istället. Det fungerar mycket bättre för mig. Köper man investmentbolag behöver man aldrig sitta och oja sig över enskilda bolag och deras rapporter iaf.

Var det inte det jag skrev? Fast kanske inte så tydligt. Salt behövs definitivt på redeye.

Fast vill man utveckla och lära sig värdera så kan man inte bara köpa investmentbolag.
Citera
2013-12-10, 23:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
Var det inte det jag skrev? Fast kanske inte så tydligt. Salt behövs definitivt på redeye.

Fast vill man utveckla och lära sig värdera så kan man inte bara köpa investmentbolag.

Precis ja. Jag fyllde bara i lite hehe...

Jo det är klart att man kan sitta och försöka värdera, men det brukar vara extremt svårt. Som nybörjare är det lätt att kanske bara titta på P/E-talen och jaga bolag med låga P/E. Men det säger ju inte så mycket.

Ett bra tips är att man bara ska köpa bolag man förstår sig på och som tjänar pengar/delar ut. Då blir allt mycket lättare...

Och just det... Man ska inte jaga sjunkbomber. Det är bättre att köpa nobrainer-aktier istället där den långa trenden är klart och tydligt uppåt.
Senast redigerad av kurt-sune 2013-12-10 kl. 23:46.
Citera
2013-12-11, 09:48
Medlem
Tack för svaren! Roligt att höra lite olika åsikter, det var exakt det jag var ute efter.
Ska absolut försöka sätta mig in mer i handel av aktier för jag tycker verkligen det är intressant, men jag inser att det krävs en hel del tid och jag har en del läsning framför mig.
Jag tänkte nog börja med att månadsspara i AvanzaZero så har jag börjat någonstans.

Vad säger ni om kapitalförsäkring, att öppna ett sådant konto på Avanza kostar ingenting men är det till fördel för mig?
Citera
2013-12-11, 13:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vad säger ni om kapitalförsäkring, att öppna ett sådant konto på Avanza kostar ingenting men är det till fördel för mig?

Ja det är en bra idé eller så öppnar du ett investeringssparkonto (ISK). Det verkar mest populärt just nu.

Avanza Zero är en klockren start om man inte har så mycket kapital.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in