Citat:
Ursprungligen postat av
SebbeStockholm
Håller med om att det är en svag punkt. Vilket det ofta är när det handlar om oberäkneliga psykopater. En kränkning är inte otänkbart. Det som är märkligt är att BO skulle gå med på att mötas vid Swartlings ridskola med någon han var osams med. Vid den tidpunkten. Känns olovligt korkat. Därav min slutats att det handlat om en ljusskygg affärstransaktion. Men gärningsmannaprofilen står inte och faller med anledningen till varför dom träffades på Swartlings Ridskola. Oavsett anledning är den enda rimliga förklaring att de varit på samma fest.
Det kan dom ha gjort. Det är inte allt som når pressen. Bara sådant dom känner att dom har hyfsat med underlag för att kunna stå bakom. Det är inte omöjligt att dom fortfarande bedriver spaning, telefonavlyssning, samt husrannsakan hos personer andra än RO.
Jag förstår ditt resonemang, särskilt som MGM är liten och full och BO är stor och nykter (ref tidigare inlägg), så är det en svaghet i kränkningsspåret förutsatt att kontakten på Valhallavägen var aggressiv och hotfull, men så behöver det inte vara.
Låt mig pröva denna fördjupning. Det jag ser framför mig är att MGM blivt kränkt på festen. Någon historia med en tjej som BO snor åt sig från MGM ev med någon förnedrande kommentar. (Ytterligare ett misslyckande med det motsatta könet som någon timma senare leder till dådet och flera år senare till att MGM slutligen hittar rätt i Thailand). Men det är en parantes.
MGM är rasasande inombords. Hatar BO. Men det syns inte så enkelt på det yttre. Det skulle förstärka kränknigen. Att han är en looser och dessutom börjar bråka och därmed garanterat åker på stryk av den nykter BO på festen. Nej, bättre att smyga hem, plocka med sig kniven och avvakta utanför till BO kommer.
När BO kommer ut, och missar bussen (ref tidigare inlägg) och börjar knata hemmåt, efter ett besök på kiosken/grillen är det bara för MGM att följa efter och invänta ett bra tillfälle. I höjd med Swartlings approcherar MGM BO utan aggression initial, men möjligvis med "vi måste tala ut" eller något liknande. Ev kan han ha påstått att han sett något därinne som han lurar i BO att hänga med och kolla upp. Det kan finnas många varianter på detta. MGM är smart och förslagen.
Resten är historia.
Synpunkter?