2013-12-10, 20:02
Medlem
RO bodde på Valhallavägen på den delen som gör att han var tvungen att passera KTH igen efter ett eventuellt besök på Swartlings ridskola för att komma hem.

Denna uppgift är i så fall ny mig veterligen. Det har frågats, bl a av mig, om någon visste om MGM hade ett boende i området vid den aktuella tidpunkten. Kan du bekräfta det? Det stärker i så fall mina spekulationer om att de har rätt person.

Mina andra frågor som jag försökt få svar på tydligt är om MGM och BO verkligen var på samma "fest" och om de hade någon interaktion och i såfall i vilken sinnestämmning, samt vid vilken tid MGM gick från festen?
Citera
2013-12-10, 20:12
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
1. Motivbilden, eller anledningen till det hela. Jag har inte sett några indikationer på det affärstransaktionsspår du tar upp. Vet vi om BO var i den svängen? De som kände honom borde kunna styrka i så fall. Så länge tror jag mer på kränkningsspåret och i så fall en ensam GM, som kan ha lurat in
BO på området med en annan förevändning.

Håller med om att det är en svag punkt. Vilket det ofta är när det handlar om oberäkneliga psykopater. En kränkning är inte otänkbart. Det som är märkligt är att BO skulle gå med på att mötas vid Swartlings ridskola med någon han var osams med. Vid den tidpunkten. Känns olovligt korkat. Därav min slutats att det handlat om en ljusskygg affärstransaktion. Men gärningsmannaprofilen står inte och faller med anledningen till varför dom träffades på Swartlings Ridskola. Oavsett anledning är den enda rimliga förklaring att de varit på samma fest.

Citat:
Vidare. Om det nu är en peka på varandra-situtaion. Borde inte polisen då ga gjort ytterligare gripanden eller tillslag då?

Det kan dom ha gjort. Det är inte allt som når pressen. Bara sådant dom känner att dom har hyfsat med underlag för att kunna stå bakom. Det är inte omöjligt att dom fortfarande bedriver spaning, telefonavlyssning, samt husrannsakan hos personer andra än RO.
Citera
2013-12-10, 20:15
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
RO bodde på Valhallavägen på den delen som gör att han var tvungen att passera KTH igen efter ett eventuellt besök på Swartlings ridskola för att komma hem.

Denna uppgift är i så fall ny mig veterligen. Det har frågats, bl a av mig, om någon visste om MGM hade ett boende i området vid den aktuella tidpunkten. Kan du bekräfta det? Det stärker i så fall mina spekulationer om att de har rätt person.

Det har inte bekräftats ännu av någon såvitt jag har sett.

Det man vet är att RO var skriven på Valhallavägen 52 från år 2000 och framåt. När han väl flyttade därifrån valde han lustigt nog att flytta till Valhallavägen 22. Ett anmärkningsvärt beteende för en mördare. Kan bara tänka mig att lustmördare vill påminnas om sina mord och behåller en närhet till mordplatsen för att kunna fantisera om händelsen om och om igen på plats.
Citera
2013-12-10, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeStockholm
Det har inte bekräftats ännu av någon såvitt jag har sett.

Det man vet är att RO var skriven på Valhallavägen 52 från år 2000 och framåt. När han väl flyttade därifrån valde han lustigt nog att flytta till Valhallavägen 22. Ett anmärkningsvärt beteende för en mördare. Kan bara tänka mig att lustmördare vill påminnas om sina mord och behåller en närhet till mordplatsen för att kunna fantisera om händelsen om och om igen på plats.
(Min fetning)
Kan det ha bott någon far- eller morförälder där dessförinnan? Kan någon lista ut det?
(Han kanske ärvde eller fick låna den lägenheten senare)
Citera
2013-12-10, 20:43
Medlem
Citat:
Håller med om att det är en svag punkt. Vilket det ofta är när det handlar om oberäkneliga psykopater. En kränkning är inte otänkbart. Det som är märkligt är att BO skulle gå med på att mötas vid Swartlings ridskola med någon han var osams med. Vid den tidpunkten. Känns olovligt korkat. Därav min slutats att det handlat om en ljusskygg affärstransaktion. Men gärningsmannaprofilen står inte och faller med anledningen till varför dom träffades på Swartlings Ridskola. Oavsett anledning är den enda rimliga förklaring att de varit på samma fest.

Det kan dom ha gjort. Det är inte allt som når pressen. Bara sådant dom känner att dom har hyfsat med underlag för att kunna stå bakom. Det är inte omöjligt att dom fortfarande bedriver spaning, telefonavlyssning, samt husrannsakan hos personer andra än RO.

Jag förstår ditt resonemang, särskilt som MGM är liten och full och BO är stor och nykter (ref tidigare inlägg), så är det en svaghet i kränkningsspåret förutsatt att kontakten på Valhallavägen var aggressiv och hotfull, men så behöver det inte vara.

Låt mig pröva denna fördjupning. Det jag ser framför mig är att MGM blivt kränkt på festen. Någon historia med en tjej som BO snor åt sig från MGM ev med någon förnedrande kommentar. (Ytterligare ett misslyckande med det motsatta könet som någon timma senare leder till dådet och flera år senare till att MGM slutligen hittar rätt i Thailand). Men det är en parantes.

MGM är rasasande inombords. Hatar BO. Men det syns inte så enkelt på det yttre. Det skulle förstärka kränknigen. Att han är en looser och dessutom börjar bråka och därmed garanterat åker på stryk av den nykter BO på festen. Nej, bättre att smyga hem, plocka med sig kniven och avvakta utanför till BO kommer.

När BO kommer ut, och missar bussen (ref tidigare inlägg) och börjar knata hemmåt, efter ett besök på kiosken/grillen är det bara för MGM att följa efter och invänta ett bra tillfälle. I höjd med Swartlings approcherar MGM BO utan aggression initial, men möjligvis med "vi måste tala ut" eller något liknande. Ev kan han ha påstått att han sett något därinne som han lurar i BO att hänga med och kolla upp. Det kan finnas många varianter på detta. MGM är smart och förslagen.

Resten är historia.

Synpunkter?
Citera
2013-12-10, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
(Min fetning)
Kan det ha bott någon far- eller morförälder där dessförinnan? Kan någon lista ut det?

Jag skulle gen en bra slant för att veta om MGM hade tillgång till Valhallavägen 52 redan hösten 96, eller ett annat boende i området.
Citera
2013-12-10, 20:56
Bannlyst
Vad jag vet så har ingen adress på Valhallavägen som RO ska ha bott på bekräftats.
Citera
2013-12-10, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
(Min fetning)

Vet någon när han flyttade från 52:an till 22:an? Det finns ett rykte i bekantskapskretsen som säger att när barnet med thaifrun föddes, så skulle thaifruns mamma absolut komma från Thailand och flytta in och bo med dem under det första året. RO tvingades då köpa en 3:a. Är det den flytten tro? Observera att detta är ett rykte jag hört från garvande gamla kollegor/bekanta och ingen absolut sanning.
Citera
2013-12-10, 22:37
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salamandel
Den så kallade inringaren ( Lidingöbon )är nu på väg till Mexiko på en skön semester med sin fru och barn.

Du har ju skrivit om det här förut och att man vetat vem det är som ringde samtalet då flera känt igen rösten.
Kan du inte berätta lite mer om vad du vet.
Om inringaren är på väg till Mexiko så lär ju inte ringaren vara RO.
Känner inringaren och RO varandra ?
Citera
2013-12-10, 23:05
Medlem
Är det här RO´s fru? (första lilla bilden)
https://www.google.se/search?q=Natlada+Chekchatree+newsmill&source=lnms& tbm=isch&sa=X&ei=ao-nUp-8IuiM4AS0m4GwAw&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1280&bih=715#q =Natlada+Chekchatree+&tbm=isch&undefined=undefined &facrc=_&imgrc=MfY4f-qMdaaXoM%3A%3BLP1_iwThHHFK5M%3Bhttp%253A%252F%252F p59.badoo.com%252F345%252F2%252F5%252F 4%252F321697755%252F245962%252Ft1368888876%252Fc_f 599m9LqtPXXM7csM5kbScTcXohLro1qP0AtEX3eGFI%252F245 976_small.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fbadoo.com%252Fs v%252F0145656693%252F%3B48%3B48
Liknar ej de bilder som finns på facebook.. sök på patrik oxenstrand.
Citera
2013-12-10, 23:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sologa
Är det här RO´s fru? (första lilla bilden)
https://www.google.se/search?q=Natlada+Chekchatree+newsmill&source=lnms& tbm=isch&sa=X&ei=ao-nUp-8IuiM4AS0m4GwAw&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1280&bih=715#q =Natlada+Chekchatree+&tbm=isch&undefined=undefined &facrc=_&imgrc=MfY4f-qMdaaXoM%3A%3BLP1_iwThHHFK5M%3Bhttp%253A%252F%252F p59.badoo.com%252F345%252F2%252F5%252F 4%252F321697755%252F245962%252Ft1368888876%252Fc_f 599m9LqtPXXM7csM5kbScTcXohLro1qP0AtEX3eGFI%252F245 976_small.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fbadoo.com%252Fs v%252F0145656693%252F%3B48%3B48
Liknar ej de bilder som finns på facebook.. sök på patrik oxenstrand.

Nope. Frugan är/var blond.
Citera
2013-12-10, 23:27
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Så du tror att folk sitter hemligen häktade och har blivit utsatta för husrannsakan i det tysta? (kräver skälig misstanke). Är vi i DDR eller?

Nädu, vad utredningen i övrigt tittar på har vi ingen aning om, men det där kan du fetglömma.

Vad som däremot kan finnas - och det har väl påpekats tidigare - är personer vars inblandning i det hela faller under brottsrubriceringar som idag är preskriberade. Sådana personer kan tänkas ha vittnat och det är väl t.o.m. ganska troligt att det är just något i den stilen som "en sorts bevis" som advokaten uttryckte saken är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in