2013-12-10, 20:20
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Hjärnan kan man se och signaler kan man också med olika tekniker undersöka men själva tanken kan varken mätas eller vägas. Tanken består inte av signaler tanken som uppstår består av ingenting. Förstår du inte att hjärnan och dess signaler är inte tankar. Tankar uppstår i hjärnan men vad är det som gör att du är medveten om dina tankar och kan visualisera dina tankar i ditt huvud?

Vad är det som är medvetet om tankarna? Now we are talking Ingen vet. Det går inte att fånga eller beskriva, bara uppleva. Och det faktum att vi upplever tankarna betyder att vi inte är våra tankar, vi kommer före dem. Vi existerar även utan tankar.
Citera
2013-12-10, 20:23
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Vad är det som är medvetet om tankarna? Now we are talking Ingen vet. Det går inte att fånga eller beskriva, bara uppleva. Och det faktum att vi upplever tankarna betyder att vi inte är våra tankar, vi kommer före dem. Vi existerar även utan tankar.

Du förstår inte tror jag. Läs vad jag skriver innan du börja ställa dig i försvarställning. Tankar finns i hjärnan. Men vad gör det att tankar föds? Hur föds dom? Hur vet du att du kommer före tanken när du inte vet hur det är att leva utan tankar? Utveckla vad du menar att vi existerar utan tankar?
Citera
2013-12-10, 20:25
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Men det är inte tanken som handlar det måste du väl ändå begripa. Handling är inte heller beroende av tanken i alla lägen. Reflexer tex. Tanken är ett luftslott, har ingen bäring i verkligheten.

Du menar antagligen att gud tillhör det immateriella. Om han gör det kan han inte påverka det materiella, enkel fysik.

Nej jag menar tanken. Hur kan tankar uppstå? hur föds dom? Hur vet du att du inte tänker när du handla reflexmässigt? Är det för att du inte är medveten om dina tankar som du tror att man inte tänker när reflex är med i bilden? Jo Gud kan både vara immateriell och påverka den fysiska världen. Det heter allsmäktighet med ett annat ord.
Citera
2013-12-10, 20:34
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Du förstår inte tror jag. Läs vad jag skriver innan du börja ställa dig i försvarställning. Tankar finns i hjärnan. Men vad gör det att tankar föds? Hur föds dom? Hur vet du att du kommer före tanken när du inte vet hur det är att leva utan tankar? Utveckla vad du menar att vi existerar utan tankar?

Jag tänker inte, alltså finns jag. I meditation finns inga tankar, inte ens någon person, bara en upplevelse av existens.
Citera
2013-12-10, 20:40
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Nej jag menar tanken. Hur kan tankar uppstå? hur föds dom? Hur vet du att du inte tänker när du handla reflexmässigt? Är det för att du inte är medveten om dina tankar som du tror att man inte tänker när reflex är med i bilden? Jo Gud kan både vara immateriell och påverka den fysiska världen. Det heter allsmäktighet med ett annat ord.

Tanken påverkar inte något, handling gör det. Eller du tror att man kan tex flytta saker med tankekraft? Räcker det att jag tänker att jag ska gå till jobbet eller måste jag göra det också?

Visst, dra allsmäktighetskortet så slipper du ju tänka.
Citera
2013-12-10, 20:49
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Jag tänker inte, alltså finns jag. I meditation finns inga tankar, inte ens någon person, bara en upplevelse av existens.

Du har fel. Jo man tänker hela tiden men ibland är man medveten om sina tankar och ibland omedveten. Man kan tänka djupt och då är det oftast med viljan och tänka ytligt då är det oftast spontant. Du tänker alltså även när du inte upplever att du tänker. Du är bara inte medveten om det.
Citera
2013-12-10, 20:51
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Tanken påverkar inte något, handling gör det. Eller du tror att man kan tex flytta saker med tankekraft? Räcker det att jag tänker att jag ska gå till jobbet eller måste jag göra det också?

Visst, dra allsmäktighetskortet så slipper du ju tänka.

Du fattar inte. Jag har inte sagt att tanken åstadkommer saker och ting. När du vill slå på TV så tänker du först att du ska göra det sen gör du det. Alltså är det tanken som är upphov till dina handlingar även när det handlar om reflex. Ibland gör du saker utan att vara medveten om att du hade tänkt på att göra det. Sluta slå dig för pannan innan du har förstått vad som sägs och skrivs.
Citera
2013-12-10, 20:55
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Du har fel. Jo man tänker hela tiden men ibland är man medveten om sina tankar och ibland omedveten. Man kan tänka djupt och då är det oftast med viljan och tänka ytligt då är det oftast spontant. Du tänker alltså även när du inte upplever att du tänker. Du är bara inte medveten om det.

Nej. Jag tänker inte när jag inte tänker. Det är väl ändå rätt självklart.
Citera
2013-12-10, 20:57
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Du fattar inte. Jag har inte sagt att tanken åstadkommer saker och ting. När du vill slå på TV så tänker du först att du ska göra det sen gör du det. Alltså är det tanken som är upphov till dina handlingar även när det handlar om reflex. Ibland gör du saker utan att vara medveten om att du hade tänkt på att göra det. Sluta slå dig för pannan innan du har förstått vad som sägs och skrivs.

Jo, du sa att tanken var skapande vilket den inte är. Att den ger upphov till skapande är en annan sak.
Citera
2013-12-10, 20:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Bevisbörda-jonglering. Det är DITT postulat om en idealistisk tankevärld, som är postulatet som skall bevisas.

Men du har kanske aldrig hört om bevisbörda, så du är så enfaldig att du anser att du kan fabulera fram vadsomhelst som är 'sant' till dess det är motbevisat.
Citera
2013-12-10, 21:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Det finns inget att "förstå" i dina inlägg. Det mesta är doktrin-predikande och resten är spekulationer och hitta-på postulat.
Citera
2013-12-10, 21:08
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nej, och nu när du blev till har du ett ansvar. Gud skapade dig utan att fråga dig om lov. Gud tar ditt liv utan att fråga om lov och Gud dömer dig utan att fråga om lov.

Och du kallar honom god?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in