Citat:
Ursprungligen postat av
Kommendanten
Ralph Cudworth definierade det som att teister är "strictly and properly called Theists, who affirm, that a perfectly conscious understanding being, or mind, existing of itself from eternity, was the cause of all other things".
Jag tycker inte att du svarade på frågan, i vilket sammanhang använde man ordet "teist" på 1600-talet?
Citat:
Ursprungligen postat av
Kommendanten
Varför skulle du annars ha dragit fram "ateister har lågt iq för att stenar och spädbarn är ateister"?
För att det är fakta om man begränsar ordet "ateist" till "utan gud".
Jag vill inte använda ordet "ateist" på ett så begränsat sätt, det är dom som startar en egen tråd i detta ämne som vill ha denna begränsade tillämpningen. Men då påpekar jag konsekvensen och problemet med denna snäva tillämpning. Jag vill gärna tillämpa ordet "ateist" på ett annat sätt, men ateister begränsar mitt användande av ordet genom ständiga påpekanden, och nu även startandet av en helt egen tråd (som i sig är OT, och har inget med religion att göra).
För mig är en ateist någon som inte tror på att en gud har skapat universum och livet, utan menar att allt har kommit till av sig självt. Ett annat ord som ateister fastnar på är "slumpen", men det borde vara tydligt att slumpen har en avgörande roll om det inte handlar om en intelligent medveten skapelse.
Det är ateister som håller på med den semantiska akrobatiken hela tiden.