2013-12-10, 16:38
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Nej nej. Tankar varken skapar eller producerar något. Handling gör det. Du kan tänka dig blå utan att skapa ett skit. Så om gud finns och har skapat allt måste han vara fysisk.

Man kan också mäta att hjärnan tänker med enkla biofeedbacksystem.

Jo, det är tanken som producerar. Det är tanken som får dig att handla. Handling är beroende av tanken. Nej Gud kan inte vara fysisk! Om Gud är fysisk måste Gud ha en kropp och har Gud en kropp måste Gud fylla kroppen med nåt och fyller Gud kroppen med nåt så är Gud beroende och så kan det inte vara. Gud hör till de materiella.
Citera
2013-12-10, 16:41
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Nej nej. Tankar varken skapar eller producerar något. Handling gör det. Du kan tänka dig blå utan att skapa ett skit. Så om gud finns och har skapat allt måste han vara fysisk.

Man kan också mäta att hjärnan tänker med enkla biofeedbacksystem.

Hjärnan kan man se och signaler kan man också med olika tekniker undersöka men själva tanken kan varken mätas eller vägas. Tanken består inte av signaler tanken som uppstår består av ingenting. Förstår du inte att hjärnan och dess signaler är inte tankar. Tankar uppstår i hjärnan men vad är det som gör att du är medveten om dina tankar och kan visualisera dina tankar i ditt huvud?
Citera
2013-12-10, 16:42
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Va? Har du mage att komma och kräva källor till påståenden av andra? Komiskt.

Jag har mage ja. Det har nog du också och alla andra.
Citera
2013-12-10, 16:50
Medlem
Uran233s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Nej, och nu när du blev till har du ett ansvar. Gud skapade dig utan att fråga dig om lov. Gud tar ditt liv utan att fråga om lov och Gud dömer dig utan att fråga om lov.

Gud är med andra ord Satan?
Citera
2013-12-10, 16:52
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Nej, och nu när du blev till har du ett ansvar. Gud skapade dig utan att fråga dig om lov. Gud tar ditt liv utan att fråga om lov och Gud dömer dig utan att fråga om lov.

Självgodheten är stor ser jag. Vem har gjort lilla dig till profet?
Citera
2013-12-10, 16:53
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uran233

Vissa har den föreställningen tyvärr måste jag säga men vissa säger att Gud och satan är en och samma mynt med två olika sidor. Alltså att Gud är både god och ond men denna föreställningen avvisar jag. Jag väljer att tro på att Gud är helig och god rakt igenom och väljer att tro på att Gud är outgrundlig.
Citera
2013-12-10, 16:54
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Självgodheten är stor ser jag. Vem har gjort lilla dig till profet?

Man behöver inte vara en profet för att fatta att ingen av oss levande människor eller andra levande arter har bett om att bli till. Eller du kanske har gjort det?
Citera
2013-12-10, 17:26
Medlem
Uran233s avatar
Citat:
Vissa har den föreställningen tyvärr måste jag säga men vissa säger att Gud och satan är en och samma mynt med två olika sidor. Alltså att Gud är både god och ond men denna föreställningen avvisar jag. Jag väljer att tro på att Gud är helig och god rakt igenom och väljer att tro på att Gud är outgrundlig.

Det hela är ju så otroligt märkligt. Hade det funnits en Gud såsom det beskrivs i Bibeln, Torah, Koranen etc, vad är hans motiv till allt krångel i världen? Att plåga vissa människor är att vara god rakt igenom alltså? Verkar mer som han spelar "The Sims" och testar lite olika grejer för att se hur folk reagerar, typ Job, t.ex.
Citera
2013-12-10, 17:33
Medlem
Den här tråden borde snarare hamna i evighetsdiskussioner.

För övrigt finns inte Gud, åtminstone inte den abrahamitiska, uppenbarligen inte då han har noll av de kvaliteter som tillskrivs honom av kristna/judar/muslimer i verkliga världen. Han existerar endast i sagoböckerna.
Citera
2013-12-10, 17:38
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uran233
Nej, Gud är inte Satan.
Citera
2013-12-10, 17:43
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Har du en bekräftad och vetenskaplig källa till detta?
Citera
2013-12-10, 17:51
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Har du en bekräftad och vetenskaplig källa till detta?

HAHAHA!! Ursäkta . Men blev du tillfrågad om du ville bli till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in