2013-12-09, 20:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Du vill fria honom för gott menar du. Hur stor bedömer du chansen att få ytterligare en resning?

Det handlar inte om vad jag vill. Är misstankegraden för låg SKALL han släppas på fri fot.

ÅK får ta ställning till om åtalet skall läggas ned, om det blir nytt åtal får man ju ta ställning till det när ny utredning är gjord, det kan inte jag sia om.

Sköter Polisen sitt jobb, och då objektivt, så kanske de kan hitta rätt GM ?
Men spåren är kalla nu. Mycket kalla.
Citera
2013-12-09, 20:14
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Du vill fria honom för gott menar du. Hur stor bedömer du chansen att få ytterligare en resning?

Jag hade gärna sett en utredning med utredda personer. Inte ett sidomaterial där jag läser "ej hörd" på massor. Av dom som ÄR hörda undrar jag över hur det ser ut med kontroll av alibi. JE uppgav en liten tjej med problem och klandervärt sällskap som alibi. Minns nu inte om det lades med sekretess eller om man struntade i att höra henne, så där får någon annan fylla i.

Jag hade även gärna sett att utredande polis höll sig till sanningen och inte ljög om mastningar och om kända telefoner som var två till antalet enligt dom.

Sedan hade det ju varit en otrolig bonus om dom öppnat skrivbordslådor och lyft lite på sängkläder förstås.
Citera
2013-12-09, 20:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag har inte påstått att åklagaren behöver föra målet. Ditt scenario att åklagaren tar tillbaka det är lika troligt som att det verkligen är en tomte som delar ut julklappar till typ fem miljarder människor.
Så troligt, tror du. Om åklagaren ser att det är kört är han skyldig att dra tillbaka åtalet. Och nu ser det mörkt ut.
Citera
2013-12-09, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hur ska det kunna finnas en samtalslogg? Telefonen blev inte känd förrän mer än sex månader efter försvinnandet.

Nej, det går ju inte.

Här är telefonmanualen:
http://nds1.nokia.com/phones/files/guides/Nokia_5100_UG_sv1.pdf

På sidan 27 står det hur man kan ta fram de 20 senast numren.
Ingenstans ser jag att data som sparas, längd, datum, tid etc. för enskilda samtal.

Oavsett.
Var telefonen avstängd så vet man inte vem som försökt ringa hennes smygmobil.

ÅK är mer rökt än falukorv.
Citera
2013-12-09, 20:55
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
]Polisen har misslyckats i vissa stycken[/b]. Men det är inget som går att ta som intäkt för att FS skulle vara oskyldig. Rätt GM är FS, frågan som återstår nu är vilket straff han får. Varför trodde du att det skulle finnas en lōdix i paketet?

Jag kallar inte undanhållande av saker som kan vara till den åtalades fördel (för det kan det vara och det visste dom förmodligen) att misslyckas. Inte heller tycker jag att man kan kalla lögnen om masterna och mobiltelefonernas placering för misslyckande, när man faktiskt hade fakta, svart på vitt, om att så var inte fallet.

Huruvida det betyder att FS är skyldig eller ej säger det inget om. Men det tyder på att man inte varit så säker på vad det kunde betyda till men för åtalet. Det tyder på ett smutsigt jobb för att tvätta sin smutsiga byk. Det luktar illa. Det är rättsväsendet vi talar om här..
Citera
2013-12-09, 20:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Polisen har misslyckats i vissa stycken. Men det är inget som går att ta som intäkt för att FS skulle vara oskyldig. Rätt GM är FS, frågan som återstår nu är vilket straff han får. Varför trodde du att det skulle finnas en lōdix i paketet?

Om vissa stycken betyder att Polisens utredningsläge är sämre än när man häktade FS första så håller jag med.

Man har inte ett enda bevis mot FS. Inte ett indicie. Inga vittnen.
Allt vi vet om FS är att han bodde ihop med M - är det ett tecken på skuld ?

- Telefon & dataanalys är till 1/3 ofärdig.
- 176 personer kvar att utreda.
- KH är mer trovärdig än någonsin.
- Fingeravtryck ej utredda.
- Hårstrån ej utredda.

Citera
2013-12-09, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Så troligt, tror du. Om åklagaren ser att det är kört är han skyldig att dra tillbaka åtalet. Och nu ser det mörkt ut.
Det där är ju inte annat än önsketänkande från din sida. Du kommer att få förlika dig med att den ende som kommer att känna av mörkret är FS. Åklagare Svenkvist ser nog åtalet i fullt dagsljus 24/7.
Citera
2013-12-09, 21:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netforce42
Det där är ju inte annat än önsketänkande från din sida. Du kommer att få förlika dig med att den ende som kommer att känna av mörkret är FS. Åklagare Svenkvist ser nog åtalet i fullt dagsljus 24/7.
Nja, önsketänkande är att mördaren åker fast och att ingen döms på otillräcklig bevisning. Och så länge som till 24 juli går det nog inte att dröja med åtalet.

Jag tycker bevisläget ser sämre ut än 2011. Vad tycker du själv? Vad finns det kvar av bevis mot FS? Något vittne? DNA? Fingeravtryck? Mobilmastning?
Citera
2013-12-09, 21:09
Medlem
MrsMagoos avatar
Man har utrett så pass att HD beviljade resning och häktade Fredrik för mord, så tramset från försvaret kan man bortse ifrån helt. Det är inte hållbart och det påminner om UFOt i Boden han va lika pantad som Hansson. Försvarsadvokater är ett pack för sig som definitivt inte ser sina begränsningar.
Det är ju mycket möjligt att Hansson inbillar sig att ha en chans här, men det kommer knäcka honom rejält allt eftersom dagarna i domstolen går. Han kommer inse att lögnerna inte är något han kan försvara och som hans klient kommer undan med. Han kommer också få svar på tal vad det gäller mobiltelefoner, låtsas alternativ, och smutsen han dra fram om Marina. Vidare så kommer han få möta en skicklig åklagare som strimlar hans svammel i bitar som han aldrig kommer kunna plocka upp igen.
Åklagaren har lagexperten RÅ bakom sig, och HD, så det ska bli kul att se cirkus Hansson jonglera i cirkusmanegen.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-12-09 kl. 21:12.
Citera
2013-12-09, 21:15
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Om vissa stycken betyder att Polisens utredningsläge är sämre än när man häktade FS första så håller jag med.

- Hårstrån ej utredda.

På vilka sätt anser du utredningsläget sämre nu än första gången FS häktades?
Om det inte finns ett enda bevis eller indicie mot FS som du skriver varför sitter han där han sitter i så fall?
Vilka är dom 176 personerna som skall utredas?Lista tack.
Citera
2013-12-09, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Man har utrett så pass att HD beviljade resning och häktade Fredrik för mord, så tramset från försvaret kan man bortse ifrån helt. Det är inte hållbart och det påminner om UFOt i Boden han va lika pantad som Hansson. Försvarsadvokater är ett pack för sig som definitivt inte ser sina begränsningar.
Det är ju mycket möjligt att Hansson inbillar sig att ha en chans här, men det kommer knäcka honom rejält allt eftersom dagarna i domstolen går. Han kommer inse att lögnerna inte är något han kan försvara och som hans klient kommer undan med. Han kommer också få svar på tal vad det gäller mobiltelefoner, låtsas alternativ, och smutsen han dra fram om Marina. Vidare så kommer han få möta en skicklig åklagare som strimlar hans svammel i bitar som han aldrig kommer kunna plocka upp igen.
Åklagaren har lagexperten RÅ bakom sig, och HD, så det ska bli kul att se cirkus Hansson jonglera i cirkusmanegen.

Jag undrar hur trovärdigheten gällande KH blir nu med smygmobilen ?

RÅs svar till försvaret i HD:
Citat:
Möjligen kan man tänka sig att vad som avses är vittnet KHs uppgift att den fordonsförare hon såg föreföll tala i mobiltelefon.

Eftersom Marina Johanssons kända telefoner inte användes just då skulle detta kunna tyda pä att Marina Johansson förfogade över ytterligare en telefon.

Som jag tidigare redovisat talar denna omständighet, enligt min mening, istället för att det var någon annan än Marina Johansson som KH iakttog.
Det blir det omvända - KHs vittnesuppgift styrker att M levde den 28e. - enligt RÅs resonemang.
Å andra sidan så ljög RÅ som en häst travar, eller blev informerad fel ?
Huvuden kommer rulla, Sannerholms ?

FS bör försättas på fri fot vid nästa häktningsförhandling.
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2013-12-09 kl. 21:29.
Citera
2013-12-09, 21:16
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden

- Hårstrån ej utredda.

Indicier finns många, mot just FS. Det är dessa som kommer skicka FS in i buren. Det var samma race i Arbogatråden; en "tävling" i att hitta misstag i utredningen. Samtidigt struntade dessa misstagsorienterade postare totalt i brottsoffrens väl och ve. Kryddat med lite brottsofferförakt och öknamn på de utredande parterna. Samma här. Grattis?

Och för min del får du gärna utveckla den hemliga mobilen, filten samt varför du besökte fyndplatsen 2 ggr samt dina iakttagelser därifrån. Jag är idel öra.
Senast redigerad av KluvenTunga 2013-12-09 kl. 21:21. Anledning: Någon tycker jag ägnar mig åt falsk ryktesspridning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in