2013-12-09, 15:01
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Righted
Klart man ska vara optimist, inget fel med det. Men att påstå att en omröstning på DNs nätupplaga skulle vara representativ för svenska folket och att du tror att SD skulle få 23-24% i nästa val får dig att framstå som mindre begåvad, snällt sagt.

som sagt, mätningen igår på 16,2 gav mig rätt, i att DNs webbmätning är mer tillförlitlig än telefonintervjuerna. Jag vill inte vara elak men fattar du inte det är du mindre begåvad helt enkelt.
2013-12-09, 15:01
Medlem
Righteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vredesmodet
Ja du har missuppfattat. Anledningen till att "man" uppmuntrar till bojkott av mainstream media är för att skada dem ekonomiskt. Med andra ord, inte för att minimera exponeringen till deras vinklade nyheter. Det är skillnad.

Om detta är fallet kan jag tycka det är ett konstigt beteende då det förmodligen skadar en själv mer än vad det skadar mediabolaget. Men då förstår jag iaf varför ni fortfarande anser opinionsundersökningarna intressanta.
2013-12-09, 15:06
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Om detta är fallet kan jag tycka det är ett konstigt beteende då det förmodligen skadar en själv mer än vad det skadar mediabolaget. Men då förstår jag iaf varför ni fortfarande anser opinionsundersökningarna intressanta.
Med risk för OT så har jag svårt för att förstå varför det skulle "skada en själv" att inte läsa DN eller Aftonbladet.
Men den delen av diskusissionen passar bättre i: (FB) Tidningsdöden börjar närma sig
2013-12-09, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iteratorn
Vid 09:00 så hade ca 6000 personer röstat och SD låg kvar på 21%.
Detta blev droppen för DN som hoppades på helt andra siffror och den försvann riktigt fort.

Visst, våra tidningar är oerhört vänsterstyrda, det köper jag. Men att aktivt försköna, dölja, smussla med demokrati är inte OK.
Så vad om det råkade vara 21% som stödjer det Ni avskyr?
Vad ger Er rätt att avgöra vad gemene man ska få ta del av? Öppnar Ni upp för möjligheten så låt för fan folk ta del av det och själva dra egna slutsatser.

Sluta försök regissera våra liv för helvete!!

Lustigt hur man under hela skoltiden blev itutad hur viktig demokrati är och Sverige var ett föredöme i världen. Alla ska få säga sin mening och vara med och påverka ...

Så kommmer NYD och sedan SD med riktigt obekväma åsikter för etablissemanget och vips så var allt fint prat om demokrati borta
2013-12-09, 15:47
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Ny Demoskopundersökning, fick just mail, då jag är med i deras webpanel (ej självrekryterad).
Väldigt få frågor, partisympatier nu & i förra valet + lite om jobbskatteavdragen.
2013-12-09, 16:29
Medlem
Fula Gubbens avatar
Naturligtvis ska man inte läsa, hänvisa till eller diskutera PK-media. När man väl har genomskådat deras verksamhet, vilket är en stor omställning för många, så blir MSM fullständigt förutsägbart i sitt hyckleri och bisarra åsiktscensur. Det handlar delvis om att inte stödja dem ekonomiskt och på så vis skynda på den pågående tidningsdöden, men för den Sverige-vän som kommit till insikt om korruptionen i mainstream-media finns det helt enkelt ingen anledning att läsa dem--man vet redan vad de kommer att skriva, man vet exakt hur de kommer att vinkla nya händelser, man vet vilka "experter" kommer att tillfrågas, osv. Svenska dagstidningar 2013 är en ointelligent PK-pamflett för medborgare som är för gamla och trötta för att orka ändra medie-vanor.

Samtidigt som det ljugs och censureras i MSM så spirar internet-sajter med tusentals trådar med ocensurerade fakta, otillåtna åsikter, analyser som "pekar i fel riktning" osv. Dessa är vad som borde diskuteras, inte irrelevanta, döende PK-blaskor.

Det går alldeles utmärkt att hålla sig a jour med vad som händer, via samma oberoende sidor. MSM fyller endast propaganda-syfte, för människor som är så fega och ryggradslösa att de behöver få propaganda-åsikter nedkörda i halsen på sig för att känna att allt är tryggt och rätt.
Senast redigerad av Fula Gubben 2013-12-09 kl. 16:31.
2013-12-09, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Man bör helt undvika att gå in på ljugmedias hemsidor.

Det är ju rätt vanligt att SD:are skippar MSM. Jag kommer inte ihåg senast jag besökte DN och jag har ändå varit prenumererat i ca ett decennium. Ibland DN, ibland SvD, ibland båda två. Nu tar jag inte ens dem på flyget när de är gratis.
2013-12-09, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Naturligtvis ska man inte läsa, hänvisa till eller diskutera PK-media. När man väl har genomskådat deras verksamhet, vilket är en stor omställning för många, så blir MSM fullständigt förutsägbart i sitt hyckleri och bisarra åsiktscensur. Det handlar delvis om att inte stödja dem ekonomiskt och på så vis skynda på den pågående tidningsdöden, men för den Sverige-vän som kommit till insikt om korruptionen i mainstream-media finns det helt enkelt ingen anledning att läsa dem--man vet redan vad de kommer att skriva, man vet exakt hur de kommer att vinkla nya händelser, man vet vilka "experter" kommer att tillfrågas, osv. Svenska dagstidningar 2013 är en ointelligent PK-pamflett för medborgare som är för gamla och trötta för att orka ändra medie-vanor.

Samtidigt som det ljugs och censureras i MSM så spirar internet-sajter med tusentals trådar med ocensurerade fakta, otillåtna åsikter, analyser som "pekar i fel riktning" osv. Dessa är vad som borde diskuteras, inte irrelevanta, döende PK-blaskor.

Det låter som DDR och Sovjetunionen och det skrämmande är att det är sant. Hur kunde så många under så lång tid titta bort och låta allt detta få blomstra till helvetet i västvärlden.
2013-12-09, 16:49
Medlem
Citat:
Klart man ska vara optimist, inget fel med det. Men att påstå att en omröstning på DNs nätupplaga skulle vara representativ för svenska folket och att du tror att SD skulle få 23-24% i nästa val får dig att framstå som mindre begåvad, snällt sagt.
Word. Det tål att påpekas att det förekom opinionsmätningar som överskattade SD inför valet 2010, t.ex. Synovate (Ipsos) 7,5%, 15 sept 2010, och United Minds 7,2%, 18 sept 2010. Så jag tycker man ska vara försiktig med att förutsätta att alla institut ljuger och att SD "egentligen" har en triljard extra procent som kommer att uppdagas under valvakan.

Jag tror personligen att c:a 11% är vad partiet faktiskt har i nuläget. Jag tror även att de börjar närma sig det nuvarande taket för andelen väljare som är beredda att gå över till SD. Det finns otroligt många väljare i Sverige som måste slås med något väldigt, väldigt, VÄLDIGT hårt i huvudet för att släppa sin ingrodda partilojalitet, i synnerhet S- och M-väljare som är de grupper som SD främst plockar från. Det är främst från S som SD nu har svårt att rekrytera. Förklaringen är att dessa väljare, högst naivt, faktiskt hoppas på att S på något sätt kommer att ställa allt ont tillrätta, såväl massinvandringen som allt annat. Att en massa saker magiskt kommer att lösa sig om man bara får bort Alliansen. De behöver få facit på att det inte blev så. Nästa stora ketchupeffekt för SD börjar ungefär 2016 efter 2 år med Löfven som statsminister.

Det finns en liten möjlighet att SD kan plocka ett par procent till, om Migverket går in i väggen med Syrienvågen och börjar hyra sporthallar för att inkvartera drösar av syrier på liggunderlag nån gång i vår. Då borde polletten slutgiltigt trilla ner även för de mest världsfrånvända att Sverige tagit sig vatten över huvudet. Men tills dess finns det anledning att kyla ner förväntningarna på fortsatt tillväxt för SD. Sverige är inte en Flashbacktråd och vice versa.
2013-12-09, 16:54
Medlem
8711s avatar
Yougovs specificerade information för december har nu kommit ut:

http://research.yougov.se/wp-content/uploads/2013/12/YouGovOpinion_December2013.pdf

SD:s väljarstöd:

Kvinnor: 7,0%
Män 18,6%

2013-12-09, 17:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Word. Det tål att påpekas att det förekom opinionsmätningar som överskattade SD inför valet 2010, t.ex. Synovate (Ipsos) 7,5%, 15 sept 2010, och United Minds 7,2%, 18 sept 2010. Så jag tycker man ska vara försiktig med att förutsätta att alla institut ljuger och att SD "egentligen" har en triljard extra procent som kommer att uppdagas under valvakan.

Jag tror personligen att c:a 11% är vad partiet faktiskt har i nuläget. Jag tror även att de börjar närma sig det nuvarande taket för andelen väljare som är beredda att gå över till SD. Det finns otroligt många väljare i Sverige som måste slås med något väldigt, väldigt, VÄLDIGT hårt i huvudet för att släppa sin ingrodda partilojalitet, i synnerhet S- och M-väljare som är de grupper som SD främst plockar från. Det är främst från S som SD nu har svårt att rekrytera. Förklaringen är att dessa väljare, högst naivt, faktiskt hoppas på att S på något sätt kommer att ställa allt ont tillrätta, såväl massinvandringen som allt annat. Att en massa saker magiskt kommer att lösa sig om man bara får bort Alliansen. De behöver få facit på att det inte blev så. Nästa stora ketchupeffekt för SD börjar ungefär 2016 efter 2 år med Löfven som statsminister.

Det finns en liten möjlighet att SD kan plocka ett par procent till, om Migverket går in i väggen med Syrienvågen och börjar hyra sporthallar för att inkvartera drösar av syrier på liggunderlag nån gång i vår. Då borde polletten slutgiltigt trilla ner även för de mest världsfrånvända att Sverige tagit sig vatten över huvudet. Men tills dess finns det anledning att kyla ner förväntningarna på fortsatt tillväxt för SD. Sverige är inte en Flashbacktråd och vice versa.
Fast 11% är en jävligt bra utgångspunkt inför supervalåret 2014.
Med den allt snabbare tillväxttakt SD visat upp så tror jag 10% i EU valet vilket leder till CHOCK rubriker i media följt av 15 % i riksdagsvalet.
Framgång föder framgång och ett brak i EU valet kommer övertyga många tveksamma att ta steget.
2013-12-09, 17:12
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast 11% är en jävligt bra utgångspunkt inför supervalåret 2014.
Med den allt snabbare tillväxttakt SD visat upp så tror jag 10% i EU valet vilket leder till CHOCK rubriker i media följt av 15 % i riksdagsvalet.
Framgång föder framgång och ett brak i EU valet kommer övertyga många tveksamma att ta steget.
Även om EUvalet kanske kan fungera som katapult borde det väl eg. vara lättare att nå högre resultat där iom det lägre valdeltagandet dvs, om den egna väljarna är aktivare än gemene man ger det mer utslag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in