Citat:
Ursprungligen postat av
Righted
Klart man ska vara optimist, inget fel med det. Men att påstå att en omröstning på DNs nätupplaga skulle vara representativ för svenska folket och att du tror att SD skulle få 23-24% i nästa val får dig att framstå som mindre begåvad, snällt sagt.

Word. Det tål att påpekas att det förekom opinionsmätningar som överskattade SD inför valet 2010, t.ex. Synovate (Ipsos) 7,5%, 15 sept 2010, och United Minds 7,2%, 18 sept 2010. Så jag tycker man ska vara försiktig med att förutsätta att alla institut ljuger och att SD "egentligen" har en triljard extra procent som kommer att uppdagas under valvakan.
Jag tror personligen att c:a 11% är vad partiet faktiskt har i nuläget. Jag tror även att de börjar närma sig det nuvarande taket för andelen väljare som är beredda att gå över till SD. Det finns otroligt många väljare i Sverige som måste slås med något väldigt, väldigt, VÄLDIGT hårt i huvudet för att släppa sin ingrodda partilojalitet, i synnerhet S- och M-väljare som är de grupper som SD främst plockar från. Det är främst från S som SD nu har svårt att rekrytera. Förklaringen är att dessa väljare, högst naivt, faktiskt hoppas på att S på något sätt kommer att ställa allt ont tillrätta, såväl massinvandringen som allt annat. Att en massa saker magiskt kommer att lösa sig om man bara får bort Alliansen. De behöver få facit på att det inte blev så. Nästa stora ketchupeffekt för SD börjar ungefär 2016 efter 2 år med Löfven som statsminister.
Det finns en liten möjlighet att SD kan plocka ett par procent till, om Migverket går in i väggen med Syrienvågen och börjar hyra sporthallar för att inkvartera drösar av syrier på liggunderlag nån gång i vår. Då borde polletten slutgiltigt trilla ner även för de mest världsfrånvända att Sverige tagit sig vatten över huvudet. Men tills dess finns det anledning att kyla ner förväntningarna på fortsatt tillväxt för SD. Sverige är inte en Flashbacktråd och vice versa.