2013-12-09, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Märkligt, du angav själv nämligen att du nästan blev rädd för FS när du såg honom på film.

Han vred huvudet att höger (för att kolla att de bakom kanske kom med?) och det var ett tecken på skuld menade du på, ja riktigt läskigt.

Den sekvensen är 2 sekunder.

Den filmen jag sett är komplett. Det är skillnaden.
I filmen finns sekvensen du pratar om, men filmen i sig är inte två sekunder.
Jag får känslan av att han kikar mot sovrummet för att se eventuella aktiviteter där. Han vet att blodet finns där, men inte upptäckts ännu.

Ja, är FS mördaren (som är ett rimligt antagande), så blir det faktiskt lite läskigt när man vet vad de hittade i sovrummet någon månad senare.
Det är min tolkning, som jag knappast kunnat göra om jag endast sett en tvåsekunders-snutt.
Citera
2013-12-09, 08:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Den filmen jag sett är komplett. Det är skillnaden.
I filmen finns sekvensen du pratar om, men filmen i sig är inte två sekunder.
Jag får känslan av att han kikar mot sovrummet för att se eventuella aktiviteter där. Han vet att blodet finns där, men inte upptäckts ännu.

Ja, är FS mördaren (som är ett rimligt antagande), så blir det faktiskt lite läskigt när man vet vad de hittade i sovrummet någon månad senare.
Det är min tolkning, som jag knappast kunnat göra om jag endast sett en tvåsekunders-snutt.

Nej, den är inte komplett. Det händer 5-10 sekunder in i filmklippet.
Vem vet vad man pratade om innan, kanske nämndes sovrummet ?

Men du har ändå valt ut en snutt som du anser visar FS skuld.
Utan att ens veta om FS tittar mot sovrummet.
Jag mätte snutten. Den är ca. 1 sekund.

Dessutom är det omöjligt att gå in i hallen mot trappan utan att blicken passerar sovrummet, eller hur ?

Om någon lägger ut 2-4 minuters snuttar så tycker jag nog du borde våga dig på att lyssna, de kanske säger något ?
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2013-12-09 kl. 08:51.
Citera
2013-12-09, 08:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Överrubricering av brottsmisstanke skapar inflation i rubricering och tar resurser från andra utredningar. Om människorov ska misstänkas är det fel att rubricera det som mord för då får brott som misstänks vara mord mindre resurser. Polisens totala resurser är begränsade.
Det är snarare så att människorov kan ge mer resurser. I flera fall (Fabian Bengtsson m fl) har ärendena klassats som "särskild händelse" vilket ger nästan obegränsade resurser.
Citera
2013-12-09, 08:49
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det är snarare så att människorov kan ge mer resurser. I flera fall (Fabian Bengtsson m fl) har ärendena klassats som "särskild händelse" vilket ger nästan obegränsade resurser.
I så fall kan man verkligen undra varför det klassades som mord på bara en magkänsla.
Citera
2013-12-09, 08:51
Medlem
Citat:
Men du har ändå valt ut en snutt som du anser visar FS skuld.
Utan att ens veta om FS tittar mot sovrummet.
Jag mätte snutten. Den är ca. 1 sekund.
Jag tror det hade funnits folk i tråden som hade ansett att FS är skyldig om han inte kollat mot sovrummet. Dessutom är det omöjligt att gå in i hallen utan att kolla mot sovrummet, eller hur ?

Om någon lägger ut 2-4 minuters snuttar så tycker jag nog du borde våga dig på att lyssna, de kanske säger något ?

Valt ut?
Det är en intressant sekvens ur en film. Därmed inte sagt att det räcker att se sekvensen för att kunna tolka in något.

Precis samma gäller dina små ljudsnuttar från rättegången.

Edit:
Quarrels ljudsnuttar. Era avatarer är så lika:
Utmärkta detektiver i tomtemössa.
Senast redigerad av Fin 2013-12-09 kl. 08:55.
Citera
2013-12-09, 08:59
Bannlyst
Citat:
Valt ut?
Det är en intressant sekvens ur en film. Därmed inte sagt att det räcker att se sekvensen för att kunna tolka in något.

Precis samma gäller dina små ljudsnuttar från rättegången.

Edit:
Quarrels ljudsnuttar. Era avatarer är så lika:
Utmärkta detektiver i tomtemössa.

Vad mer i filmen visar att FS slängt en blick i riktning mot sovrummet ?
Det är en snutt, ca. 1 sekund som du fäster vikt vid. Fine.

I de andra ljudsnuttarna vill man fästa vikt vid andra saker.
I Borgars fall att han inte räknade med att FS var CB-påverkad, vilket han själv insåg att det kunde FS gott varit, och det kan förklarat det underliga beteendet. FS nojjade ev. när polisen dök upp.

Snuttarna säger vissa saker, oavsett vad som händer före eller efter.
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2013-12-09 kl. 09:16.
Citera
2013-12-09, 09:13
Medlem
Citat:
Jag editerade sent. Det är inte en sammanhängande film.

Nej, den är inte komplett. Det händer 5-10 sekunder in i filmklippet start.
Vem vet vad man pratade om innan, kanske nämndes sovrummet ?

Dessutom är det omöjligt att gå in i hallen mot trappan utan att blicken passerar sovrummet, eller hur ?

Jaså, du menar så. Du kan ha rätt i det.
Jag står för min tolkning, det finns också andra som reagerat på samma sak. Det säger förstås inte att FS är skyldig, men spännande är det.

Vi är alltså överens om att ju komplettare underlaget är, desto bättre kan man förstå och tolka innebörden?
Dåså, släng upp HELA inspelningen från rättegången nu.
Citera
2013-12-09, 09:23
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
I så fall kan man verkligen undra varför det klassades som mord på bara en magkänsla.

Polisen brukar ta till. De upprättar ju en "ingångsanmälan" för att få in ärendet i systemet, och då tar de i ordentligt för att sedan justera ned brottsrubriceringen. Men det stämmer ju som du skrivit att de brukar använda "människorov" som inledande epitet.

Poliserna som kom upp från Gbg trodde nog inte riktigt på denna rubricering eftersom de inte gjorde en ordentlig undersökning. De trodde nog att M var på vift någonstans och var därför inte engagerade i arbetet.

När det sedan blev allvar, d v s M inte kom tillbaka, så hade polisen därför ingen riktig undersökning. Bara en slarvig, där man först inte förstod att den var slarvig.
Citera
2013-12-09, 09:23
Bannlyst
Citat:
Jaså, du menar så. Du kan ha rätt i det.
Jag står för min tolkning, det finns också andra som reagerat på samma sak. Det säger förstås inte att FS är skyldig, men spännande är det.

Vi är alltså överens om att ju komplettare underlaget är, desto bättre kan man förstå och tolka innebörden?
Dåså, släng upp HELA inspelningen från rättegången nu.

Tja, det finns ett antal som reagerat på Borgars magkänsla.
Varför lägga upp en slutsats som kan vara fel enligt Borgar själv ?

Du får alltså lyssna på klippen först innan du uttalar dig om innebörden. Återkom om du tycker att mer behövs när du lyssnat på klippen.
Citera
2013-12-09, 09:32
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Polisen brukar ta till. De upprättar ju en "ingångsanmälan" för att få in ärendet i systemet, och då tar de i ordentligt för att sedan justera ned brottsrubriceringen. Men det stämmer ju som du skrivit att de brukar använda "människorov" som inledande epitet.

Poliserna som kom upp från Gbg trodde nog inte riktigt på denna rubricering eftersom de inte gjorde en ordentlig undersökning. De trodde nog att M var på vift någonstans och var därför inte engagerade i arbetet.

När det sedan blev allvar, d v s M inte kom tillbaka, så hade polisen därför ingen riktig undersökning. Bara en slarvig, där man först inte förstod att den var slarvig.

Vänta nu.. man väljer en brottsrubricering gällande mord för att man inte tar detta på allvar, är det så du menar?

I Idafallet så är trapphus och hiss blodbesudlade och inne i lgh finns ett övergivet barn och blod i mängder i köket. Här upprättar man inte rubriceringen mord.

I min värld går det inte ihop. Alls.

Nu VAR ju brottsrubriceringen i sig rätt, men det visste man ju knappast då. Och alla som nämnde något om Marina i början av utredningen hintade om att Marina kunde ha dragit iväg på date, till spanien, Amsterdam osv. INGEN sa något i början om att FS förmodligen skulle ligga bakom. Förutom en polis med magkänsla.
Citera
2013-12-09, 09:32
Medlem
Citat:
Tja, det finns ett antal som reagerat på Borgars magkänsla.
Varför lägga upp en slutsats som kan vara fel enligt Borgar själv ?

Du får alltså lyssna på klippen först innan du uttalar dig om innebörden. Återkom om du tycker att mer behövs när du lyssnat på klippen.

Som sagt, det är bl.a så polisen arbetar. Sen kan man ha rätt eller fel.
I detta fall blev det rätt. Då är det väl inga problem? Eller?
Om det däremot visat sig att FS varit oskyldig hade jag kanske också reagerat.

Jag väntar tills jag har det kompletta underlaget innan jag lägger tid på det. Jag tycker redan att mer behövs, utifrån det faktum att mer finns.
Citera
2013-12-09, 09:36
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Som sagt, det är bl.a så polisen arbetar. Sen kan man ha rätt eller fel.
I detta fall blev det rätt. Då är det väl inga problem? Eller?
Om det däremot visat sig att FS varit oskyldig hade jag kanske också reagerat.

Jag väntar tills jag har det kompletta underlaget innan jag lägger tid på det. Jag tycker redan att mer behövs, utifrån det faktum att mer finns.

Det vet vi ännu inte om det blev rätt. Glöm inte att två instanser har dömt annorlunda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in