Citat:
Ursprungligen postat av
Grandioso
"Polisen talade med de anhöriga som var mycket oroliga över att Marina var försvunnen. Men de vågade inte själva åka hem till henne och leta sa de till polisen.
– De var rädda för den före detta sambon (38-åringen). Systern berättade att han var mycket känslokall. Hon sa att en närstående tidigare hade dött och han hade knappt reagerat, till och med skrattat.
Polismannen som talade med 38-åringen den där dagen i augusti i fjol säger att 38-åringen var märkligt ointresserad av var hans före detta flickvän kunde vara.
– Han hade inte mycket att berätta, han visste inte mycket, vilket jag tyckte var konstigt. Han levde ju ändå med henne.
Polismannen tyckte att 38-åringens svar var vaga och undflyende.
– Det var mycket, jag vet inte till svar.
Polismannen säger att när han åkte därifrån gjorde han det med känslan av att 38-åringen hade "slagit ihjäl henne".
– Han var så oengagerad och känslokall."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13541688.ab
Jag finner det besynnerligt att FS genast blir misstänkt för mord i första skedet. Att han är misstänkt för det senare kan jag förstå, men faktiskt inte från start.
Grunden till det hela är alltså att en polisman med sin magkänsla känner att FS har "slagit ihjäl henne" (vilket visade sig vara fel, hon hittades ju som bekant skjuten)
Varför tycker jag då detta? Jo:
1. Marina var borta tillsammans med sitt pass och sin bil.
2. Hon hade skickat SMS till sin syster om att hon var på väg till L-köping.
3. Marinas syster säger att hon är orolig att Marina farit iväg på en dejt som kan ha spårat ur, då Marina tidigare berättat om skumma typer hon träffat genom div sajter på internet.
För mig känns det konstigt att inte brottsrubriceringen från början var människorov. Man bestämde sig således från dag 1 att FS var skyldig till mord. Trots noll bevisning det datum han anhölls.
Att sedan en enskild polisman går ut med sin personliga åsikt finner jag anmärkningsvärt. Det är inte så ofta det händer. Ofta har man en presstalesman som sköter det jobbet. Det innebär även oftast att svaret innehåller "vill inte säga så mycket pga den pågående utredningen" .
Jag skulle aldrig fått lägga in mina personliga åsikter när jag arbetade inom psyk, och där fick vi hoppa in på rättspsyk där det fanns dömda pedofiler. Som förälder var det jättesvårt att inte tänka saker såklart, men det fick aldrig någonsin påverka vårat arbete. Så ska även poliser arbeta.