2013-12-09, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Tror du inte Symbian själva vet vad en Hard reset innebär?

Jo. absolut. Men som jag läser IBAS rapporten bedömer de vilken typ av Erase som genomförts, och de säger automatisk, utifrån vilka områden som berörs och hur minnestrukturen ser ut i övrigt. Har du en annan tolkning?
Senast redigerad av SanLiTun 2013-12-09 kl. 00:57.
Citera
2013-12-09, 01:01
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Jo. absolut. Men som jag läser IBAS rapporten bedömer de vilken typ av Erase som genomförts, och de säger automatisk, utifrån vilka områden som berörs och hur minnestrukturen ser ut i övrigt. Har du en annan tolkning?

Har Symbian OS flera separata erase-funktioner för olika programhändelser eftersom du skriver att det finns olika typer?
Citera
2013-12-09, 01:02
Medlem
Citat:
Har Symbian OS flera separata erase-funktioner för olika programhändelser eftersom du skriver att det finns olika typer?

Symbian eller en modd för denna telefon? Vad vet jag, hur tolkar du IBAS? De uttalar sig med rätt stor säkerhet.
Citera
2013-12-09, 01:03
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det var ett anhållandeförhör, och beslut om anhållande togs.
MB: Polisen förhör en icke formellt misstänkt person, bara kan misstänkas. Under förhöret ökar inte misstankarna till skälig misstanke eller högre, och personen anhålls inte. Det var också ett anhållandeförhör.

Länken du lämnade gick till en artikel som handlade om jouråklagare som ska fatta beslut om anhållande efter gripanden. Det vill säga RB 24:7:

Citat:
Om det finns skäl att anhålla någon, får en polisman i brådskande fall gripa honom även utan anhållningsbeslut.
Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman. Lag (1987:1211).

Därefter kommer RB 24:8 in:

Citat:
Har beslut att anhålla någon meddelats i hans frånvaro, skall han, så snart beslutet har verkställts, förhöras av polisman eller åklagare. Har åklagaren inte redan underrättats om frihetsberövandet, skall det skyndsamt anmälas till honom. Åklagaren skall efter förhöret omedelbart besluta om den misstänkte skall förbli anhållen.
Har någon gripits enligt 7 §, skall han så snart som möjligt förhöras av polisman eller åklagare. Har åklagaren inte redan underrättats om frihetsberövandet, skall det skyndsamt anmälas till honom. Åklagaren skall efter förhöret omedelbart besluta om den misstänkte skall anhållas. Anhålls inte den misstänkte, skall beslutet om gripande omedelbart hävas.
(...)

Förhör enligt denna paragraf ska alltså hållas om:

- Någon anhållits i sin frånvaro dessförinnan (Det hade INTE MB)
- Någon gripits av polisen av i §7 uppräknade skäl (Det hade INTE MB)

Således var det INTE ett anhållandeförhör. Det var ett vanligt förhör som hölls utan att MB dessförinnan delgivits någon misstanke. Förhöret hade kunnat leda till att han blivit delgiven misstanke och anhållen efteråt. Då hade vad jag kan förstå av lagtexten inte något specifikt anhållandeförhör enligt 24:8 behövt hållas eftersom det "vanliga" förhöret fyllt det syfte som det formella anhållandeförhöret ska fylla när man gripit eller anhållit någon i hans frånvaro och inte hunnit med att tala med vederbörande.

Kan du ge dig nu så vi slipper fortsätta tvista om detta lilla sidospår?
Citera
2013-12-09, 01:04
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Symbian eller en modd för denna telefon? Vad vet jag, hur tolkar du IBAS?

Symbian OS 9.4 syftar jag på.

Berätta mer om de olika typerna på erase funktionen.
Citera
2013-12-09, 01:07
Medlem
Citat:
IMEI nr listas och säkerställer att det är samma telefon

Tack, snöat in för mycket på telefontrafiken trots att jag inte besitter expertis inom området. Gör mig en aning frustrerad men tur att de finns såna som kan förklara det för mig.

Trodde det i början av utredningen men känner mig inne på samma tankar nu igen, VB dumpades på Åberget någonstans mellan 19.31 och 20.32. För riskabelt att transportera hela kroppen i riktning mot centrala boden eller ända till sävast. Åberget är närmaste skogsområdet till bodsvedjan. Kroppen doldes och tillhörigheter togs med tillbaka, telefonen är påslagen och rör sig i riktning från sävast. Vid Grubban kopplar den upp sig mot 2g för att 20.38 koppla upp sig mot 3g när den är i närheten av bodsvedjan igen. GM återkommer senare och tar hand om kroppen. Förmodligen transportstyckas för att lättare kunna transportera genom stan förpackad i plast och stora väskor i bagaget till plats i närheten av FP för tvättning. Väskor och emballage samt händer tas tillvara på men GM hinner inte ta tillvara på resten innan det börjar brännas eller så är GM så säker på att det inte finns några spår kvar att den bryr sig.

Bra att det finns så många teorier, hoppas vi får veta sanningen någon dag även om jag nog inte vill veta egentligen
Citera
2013-12-09, 01:07
Medlem
swedemisss avatar
Citat:
Poängen är att han inte kan veta det SÄKERT. Inte heller hans ev superkunniga vänner kan veta säkert att Erase kickat in och tagit just det kritiska SMS:et. Det enda säkra sättet är att wasta telefonen (kom ihåg att hans liv hänger på att detta/dessa SMS aldrig blir känt/kända)

Nä. Zero har kommit med den relevanta invändningen: nämligen att IBAS feltolkat materialet. Stämmer deras slutsatser, så går det inte att få ihop en plan där MB med lugnt samvete kan behålla sin telefon. Vilket han alltså gjorde

Jag förstår,har kommit mer info strax innan också.
Jag tillhör inte "karatespåret" spec m en undrar ändå vad eg MB är RÄDD för? Att enbart otrohet skulle vara så enormt tabu kanske gäller i maffian... - utmålar AN till en riktig riktig drake.. .folk visste en del ändå kan jag svära på- han hade träffat kvinnor sedan ett halvår efter giftemål, det måste ha märkts från ANs sida...? inte bara en heller. Varför det skulle bli en så stort ENORMT hot att det "kommit fram" verkar inte stämma. Inte heller att VBs fladdriga tonårstrots skulle vara farligt. Om hon hade velat ha pengar osv tror ni verkligen detta skulle kunna ha skett inför hennes mamma? Det tror inte jag VB trott heller, bara sagt ev om hon varit arg. Folk såg nog på VB som hon var med de fel hon hade- det märks i tråden
Citera
2013-12-09, 01:09
Medlem
Reviewss avatar
Fup 871: basstationsuppkopplingar VB:s mobil den 4 e maj.

17:06 och 17:09 skickas eller tas ett meddelande emot (2 st uppkopplingar 17:09, varav ena 112*).

De övriga ?
Citera
2013-12-09, 01:12
Medlem
swedemisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steelmachine33
Tack, snöat in för mycket på telefontrafiken trots att jag inte besitter expertis inom området. Gör mig en aning frustrerad men tur att de finns såna som kan förklara det för mig.

Trodde det i början av utredningen men känner mig inne på samma tankar nu igen, VB dumpades på Åberget någonstans mellan 19.31 och 20.32. För riskabelt att transportera hela kroppen i riktning mot centrala boden eller ända till sävast. Åberget är närmaste skogsområdet till bodsvedjan. Kroppen doldes och tillhörigheter togs med tillbaka, telefonen är påslagen och rör sig i riktning från sävast. Vid Grubban kopplar den upp sig mot 2g för att 20.38 koppla upp sig mot 3g när den är i närheten av bodsvedjan igen. GM återkommer senare och tar hand om kroppen. Förmodligen transportstyckas för att lättare kunna transportera genom stan förpackad i plast och stora väskor i bagaget till plats i närheten av FP för tvättning. Väskor och emballage samt händer tas tillvara på men GM hinner inte ta tillvara på resten innan det börjar brännas eller så är GM så säker på att det inte finns några spår kvar att den bryr sig.

Bra att det finns så många teorier, hoppas vi får veta sanningen någon dag även om jag nog inte vill veta egentligen
Känner likadant att det går knappast att må bra av mer
det var en mörk bil sades det tidigt i tråden, men s jag kommer ihåg det så kom det inte fram vilken typ av bil det var som syntes i Bodsvedjan den kvällen. Någon som vet?
Citera
2013-12-09, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Helt fel, läs FUP och sluta posta namn även om de är maskade och människor i tråden som knappt ens varit inom radarn för polis och sök.. nu får ni fan i mig skärpa er, tråden verkar blivit nåt spelrum för dårar och har ingen respekt för offer, familj eller även den åtalades nära. Det är fan i mig bottenlöst i vissa poster. Jag är iaf vän av ordning och reda samt respekt men har nog hamnat fel trots att jag anser att jag är seriös i krimtrådarna.

är till 99% säker på att laxrosa har läst rätt... Har tyvärr inte tillgång till FUP då jag bara har mobiltelefonen för närvarande.
Vad gällande postningen av namn så måste jag bara tillägga: Detta är Flashback
Citera
2013-12-09, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Helt fel, läs FUP och sluta posta namn även om de är maskade och människor i tråden som knappt ens varit inom radarn för polis och sök.. nu får ni fan i mig skärpa er, tråden verkar blivit nåt spelrum för dårar och har ingen respekt för offer, familj eller även den åtalades nära. Det är fan i mig bottenlöst i vissa poster. Jag är iaf vän av ordning och reda samt respekt men har nog hamnat fel trots att jag anser att jag är seriös i krimtrådarna.
Hörru, vän av ordning... Berätta nu vilket namn det rör sig om! Jag väntar! Och medan jag väntar har jag kollat i FUP. Jag kan inte se att jag minns fel... Och stavat hyfsat rätt verkar jag också ha gjort!
Citera
2013-12-09, 01:16
Medlem
Citat:
Symbian OS 9.4 syftar jag på.

Berätta mer om de olika typerna på erase funktionen.

Det du pratar om är en manuell Reset. Det jag talar om är vad som beskrivs i FUP, en automatisk Erase som omfattar ett friställt område och som aktiveras genom kretsens logik (det är därför jag spekulerar om en tillverkarspecifik modd, eftersom kretsens logik rimligen ligger utanför det "mjuka" Symbian)

Så här beskrivs mekanismen i FUP s 952: "Vid Erase flyttas data till ny plats eller har raderats och kretsens logik (därav "automatisk" min anm) återställer hela området vilket innebär att all data raderas permanent och fullständigt. Erase är ingen funktion som användaren kan starta eller påverka på något sätt. Användaren kan friställa ett stort utrymme genom att radera till exempel SMS och när detta skett kan kretsens logik (återigen per automatik, min anm) aktivera Erase funktionen. Det är IBAS uppfattning att detta har skett"
Senast redigerad av SanLiTun 2013-12-09 kl. 01:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in